moeilijke snoeken. Herkenbaar??

Started by sjoerd, November 24, 2012, 23:19:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Herkennen jullie dat nou ook? Ga je lekker een middagje snoeken, het lijkt ideaal snoekweer om te streameren:Zuidwestenwindje en een  mooi helder  ondiep water, blijken de snoeken eerste instantie niet erg mee te willen werken.
Bij aankomst  spotte direct al een snoek in het heldere  water. Kat in het bakkie denk je dan. Streamer  richting snoek geworpen en verleidelijk binnengevist.
Niks geen reactie, nog enkele worpen en dus helemaal niks. Totdat de snoek het kennelijk wel goed vond en langzaam wegzwom.  Toen naar het eind van de sloot gelopen waar een verbreding was. Ook daar een snoek gespot, dicht tegen de oever, maar hetzelfde verhaal als snoek nummer 1.
Vervolgens de sloot afgevist: Niks, geen vis meer gezien en geen aanbeet gehad! Bij een duiker die deze sloot verbindt met groter water zag ik weer een snoek liggen, een mooie 80 plusser. Maar ook deze bleek ook  zo vast te liggen als een huis.
Daarna naar een ander watertje gegaan waar ik enkele snoeken wist te liggen.
Enkele worpen onder een boom, leverde een hanger op aan een onderwatertak. Even later weer een hanger,net  op het moment dat ik de streamer uit het water wilde halen voor de volgende worp. Weer een tak, dacht ik maar een beste snoek bleek de streamer te hebben gegrepen maar toen ik 'm zag was ik al te laat om aan te slaan. Shit!
Maar dan: Ik maak weer een worp, vis de streamer  binnen en daar kwam ze weer.





Langzaam de streamer blijven volgen maar niet toehappen.



Om gek van te worden. Met de bek zo'n beetje tegen de streamer aan maar meer niet! Wat ik ook deed.de streamer een plotseling rukje geven, doodstil laten liggen, of naar de bodem laten zakken, of met kleine achtjes in de oppervlakte draaien.Niks
Wel interesse tonen maar niet(meer) willen pakken.Dit herhaalde zich meerdere keren. Telkens als de snoek weer was weggezwommen kwam ze met de volgende worp weer achter de streamer aan . Dit had deze snoek een week eerder ook al laten zien.
Uit balorigheid heb ik nu maar een paar plaatjes daarvan geschoten. Bij deze dus.



Gelukkig had Petrus kennelijk medelijden met me en kon ik het laatste uurtje toch nog twee snoeken vangen. Duidelijk is hiermee weer eens aangetoond wat bedoeld wordt met de uitdrukking: de snoek ligt muurvast. of de snoek is niet los;)

Sjoerd

harlin

Heel herkenbaar, heb het ook wel gehad dat de zelfde snoek steeds bleef volgen.
Tot aan vlak aan/op de wal, het was het laatste stukje maar een cm of 20 diep.
Keerde daar weer om en ging weer naar dieper water,
werp je er een paar meter voorbij en de streamer gaat weer voor zijn snotkoker langs, en volgt weer.
Dan weer bijna tot op het droge de streamer volgen, heen en weer halen langs de wal, of je moest hem er uit halen.
Het was een leuk spelletje, het leek net of de snoek je gewoon aankeek en wilde zeggen: ik zie je wel, maar mij pak je niet.  ::sjorrie::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

HappyFisherman

Maar waar dit gedrag door komt  ???
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco

Waarschijnlijk zijn dit snoeken van gescheiden ouders  ::agree::

Herman

Heb alleen de ervaring de laatste weken van de schijnaanvallen. Net achter de streamer duiken en dan geen reactie meer. heeeeeeel frustrerend!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Koen

heb je ook kleiner/groter en andere kleur/vorm streamers geprobeerd? soms wil verandering nog wel es helpen.

Had vroeger toen ik nog een kleine jongen was eens 3 volgers tegelijk achter mijn wobbler aan gehad. tot mijn verbazing bleven ze liggen wachten. Snel een twister er aan, voor hun neus het water in gegooit en het was vechten geblazen wie hem als eerste mocht hebben  ;D

Gerrit72


Heel herkenbaar, sommige dagen kan het niet op en lukt alles.
Andere dagen is het erg moeilijk (daarom altijd boeiend en spannend dat vissen  :))
The only difference between men and boys is the price of their toys.

tukkerrutger

heb ik wel eens last van met baars, je ziet ze liggen, maar ze pakken de nimf niet, gaan er een keertje achteraan maar das ook alles.

Useless

Quote from: Koen on November 25, 2012, 11:17:39
heb je ook kleiner/groter en andere kleur/vorm streamers geprobeerd? soms wil verandering nog wel es helpen.

Had vroeger toen ik nog een kleine jongen was eens 3 volgers tegelijk achter mijn wobbler aan gehad. tot mijn verbazing bleven ze liggen wachten. Snel een twister er aan, voor hun neus het water in gegooit en het was vechten geblazen wie hem als eerste mocht hebben  ;D

Kijk, da's nou het leuke van zo'n forum waar niet iedereen, iedereen kent. Koen geeft een tip om iemand te helpen en z'n kennis te vergroten. Ik vind het gewoon grappig omdat ik, en waarschijnlijk velen met mij, dat Sjoerd waarschijnlijk al op snoek viste toen Koen nog niet eens geboren was en vrijwel ieder truukje om een vis te verleiden allang kent. Toen ik ruim 30 jaar geleden begon met vliegvissen, vrat ik de artikelen die Sjoerd zo nu en dan publiceerde en kocht ook meteen het boekje over vliegvissen op snoekbaars dat hij voor Drum had geschreven.
Begrijp me goed, ik bedoel het niet als kritiek en blijf vooral je tips posten Koen, want hoelang iemand ook vist, je bent nooit te oud om te leren. Maar soms vind ik het gewoon ontwapenend en kan ik sommige dingen met veel plezier lezen. Zo ook nu. Deed me een beetje denken aan het spreekwoord:"Leer een aap klimmen en hij klimt je voorbij." Ik bedoel het absoluut niet negatief maar vind het juist mooi.

En ja Sjoerd, het is herkenbaar. Afgelopen vrijdag gebeurde er bij ons hetzelfde. Eerst vismaatje Theo die een grote 90+ snoek achter z'n streamer aankreeg. En toen ik het even later probeerde gebeurde hetzelfde zo'n 3x achter elkaar. Wel erachteraan zwemmen, zelfs met haar neus er tegenaan tikken maar niet pakken. Had gelukkig voor mij vlak daarvoor al een forse dame geland van een cm of 90 dus mijn dag was toch wel goed!

Gert

#9
Ik herken het niet echt omdat hier nauwelijks helder water in de buurt is waar ik met de streamer terecht kan. :-[
En dus weet ik pas of er een snoek achteraan komt als ie toehapt.

maar ik werd zojuist gebeld door iemand die een reel van me had gekocht (System 2, heeft eerst hier op het forum te koop gestaan), en die heeft er gisteren in Amsterdam een snoek van 118 cm mee gevangen.
Kijk, dus die heeft z'n geld wel weer opgebracht ::goodjob::

Groet,
Gert

Koen

Quote from: Useless on November 25, 2012, 13:21:38
Kijk, da's nou het leuke van zo'n forum waar niet iedereen, iedereen kent. Koen geeft een tip om iemand te helpen en z'n kennis te vergroten. Ik vind het gewoon grappig omdat ik, en waarschijnlijk velen met mij, dat Sjoerd waarschijnlijk al op snoek viste toen Koen nog niet eens geboren was en vrijwel ieder truukje om een vis te verleiden allang kent. Toen ik ruim 30 jaar geleden begon met vliegvissen, vrat ik de artikelen die Sjoerd zo nu en dan publiceerde en kocht ook meteen het boekje over vliegvissen op snoekbaars dat hij voor Drum had geschreven.
Begrijp me goed, ik bedoel het niet als kritiek en blijf vooral je tips posten Koen, want hoelang iemand ook vist, je bent nooit te oud om te leren. Maar soms vind ik het gewoon ontwapenend en kan ik sommige dingen met veel plezier lezen. Zo ook nu. Deed me een beetje denken aan het spreekwoord:"Leer een aap klimmen en hij klimt je voorbij." Ik bedoel het absoluut niet negatief maar vind het juist mooi.

En ja Sjoerd, het is herkenbaar. Afgelopen vrijdag gebeurde er bij ons hetzelfde. Eerst vismaatje Theo die een grote 90+ snoek achter z'n streamer aankreeg. En toen ik het even later probeerde gebeurde hetzelfde zo'n 3x achter elkaar. Wel erachteraan zwemmen, zelfs met haar neus er tegenaan tikken maar niet pakken. Had gelukkig voor mij vlak daarvoor al een forse dame geland van een cm of 90 dus mijn dag was toch wel goed!

haha, grappig inderdaad. maar op al zijn foto's zie ik de zelfde streamer, vandaar :P en ik ben inderdaad nog jong, 30 maar :P Toch heb ik het idee dat vissen vangen toen ik nog klein was veel makkelijker ging, maar dat zal wel weer komen omdat je de goede momenten herinnerd en de slechte niet :)

wouter veuger

ik heb het in de zomermaanden diverse keren gehad,alleen maar loom volgen,en wat ik ook deed het hielp geen drol,ook een andere streamer niet.

ik heb wel het idee dat dit vaker gebeurd op wateren waar veel gevist wordt,de laatste weken heb ikzelf best wat snoeken gevangen,en geen 1 volger,allemaal goeie aanbeten.

wellicht is het gewoon het begrip "bijtlust",de ene keer willen ze wel en de andere keer niet.

Rene V.

Vandaag hulp gehad van een hond[bull terrier].Na een misser en 2 gelande snoeken weer geworpen kwam een man langs met zijn hond.De hond kwam dichterbij voordeaai over zijn kop,waar hij natuurlijk het recht toe heeft,even snel de losse lijn even opgepakt,natuurlijk nog eens aaien en verder,bij de eerste haal naar binnen hangen.In de tachtig cm.Misschien de streamer iets langer laten zinken?

Groet Rene V.

Gerrit72



  ::agree:: Idd, de snoeken pak ik ook flink dieper. Vis dan ook met een intermediate en ook met een zinkende lijn.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Useless

Quote from: Rene V. on November 25, 2012, 15:14:11
Vandaag hulp gehad van een hond[bull terrier].Na een misser en 2 gelande snoeken weer geworpen kwam een man langs met zijn hond.De hond kwam dichterbij voordeaai over zijn kop,waar hij natuurlijk het recht toe heeft,even snel de losse lijn even opgepakt,natuurlijk nog eens aaien en verder,bij de eerste haal naar binnen hangen.In de tachtig cm.Misschien de streamer iets langer laten zinken?

Groet Rene V.

Hou die bullterrier in ere Rene. Mijn bullterrier -de echte Useless dus- heeft mij tot op heden alleen nog maar veel materiaal gekost. Een hengel, vliegenlijn enz. Overal gaan die bijtspijkers in. Desondanks hoop ik dat ze nog lang bij me mag blijven maar helpen met vissen? Deze helaas niet.

Rene V.

Mijn honden,twee teckels vinden ook alles zeer interessant.Hengels gaan van de auto direct de kast in maar alles met veren,bont en verder echt alles wat "raar" is trekt de aandacht.Maar deze interventie vandaag had toch wel een heel leuk verloop en gelukkig luisterde deze hond iets beter dan die van mij,na twintig keer roepen van zijn baas ging hij mee.

Groet Rene V. 

maurice

ook hier vandaag even met Youri op de UT geweest,
hij mag er wel vissen.
7 volgers tot op 20cm van de streamer kleur vorm kabaal of stil niet happen.
tot aan een kleine mtr uit de kant weg draaien en verder zwemmen.

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Dirty Harry

Zelf vandaag niet geweest maar mijn vismaat melde ook al een rustig volgende snoek achter zijn streamer en dat meerdere malen, een kunstaas visser probeerde het ook nog even met zijn rammelende plastic geweld maar eveneens alleen rustig volgen ::wtf::

sjoerd

Quote from: maurice on November 25, 2012, 18:55:37
ook hier vandaag even met Youri op de UT geweest,
hij mag er wel vissen.
7 volgers tot op 20cm van de streamer kleur vorm kabaal of stil niet happen.
tot aan een kleine mtr uit de kant weg draaien en verder zwemmen.

vorige week een snoek na de hele trukendoos te hebben geopend uiteindelijk kunnen haken.
Ik kreeg een volger in heel ondiep water, de snoek toonde belangstelling maar bleef zo'n 10 cm
vanaf de streamer lekker "staan". Vlieg naar de bodem laten zinken, geen reactie. De snoek lag
toen zo dichtbij dat ik met de streamer onder de hengeltop, deze een beetje kon bewegen richting snoek, tot
vlak voor zijn kop. Met gevolg dat de snoek langzaam achteruitzwom. Toen nogmaals de streamer naar de bodem laten zakken
en slechts heel voorzichtig een klein beetje bewogen, waarbij deze wel op één plek bleef liggen. De snoek koos positie, d.w.z. richtte zich naar de streamer en even later met een langzame beweging werd de streamer toch nog gepakt.
Een mooi voorbeeld van hoe lastig ze soms te verleiden zijn. Zou het geen helder water zijn geweest dan had ik de snoek niet
gezien en dus waarschijnlijk ook niet gehaakt.
Het blijft een mooie intrigerende visserij op die platbekken!! :)

Sjoerd

maurice

misschien is het wel het heldere water.
op de UT het water in jaren niet zo helder gezien
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

Had Hendri met die bak van 106 cm
lees maar es terug.


maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

hiezo veel plezier met lezen

iets naar de nieuwe streamer aan knuppen :)

dik oud wijf

maurice

jammer dat je de maat hebt verklapt voor de gouden streamer ;) ;D
maar nu weet ik wat ik moet doen. 8) 8) :-X
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

ik heb helemaal niks
is een vrij forum toch ?
muts.

::blabla:: ::blabla:: ::wtf::