Squirmy Wormy

Started by Fly4Fish, March 07, 2025, 11:09:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fly4Fish

Dag allemaal,

De lente is in aantocht en het zonnetje schijnt steeds langer  :D

Langzaam tijd om weer op witvis te vissen en de streamers op te bergen.
Helaas zijn de nachten nog vrij koud, waardoor het water niet erg op temperatuur komt.

Graag zou ik in deze tijd de Squirmy Worm eens willen gebruiken. Heb ik vooralsnog geen ervaring mee echter.
Iemand tips en/of suggesties voor deze grappige "vlieg"?

Scaramouche

tja, aanbieden als een worm of zwemmende bloedzuiger. Een beetje baars kan em niet laten passeren
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beekvisser

De beste tip die ik heb, ga er mee vissen.
Heb er veel vis op gevangen de afgelopen paar jaar. Van riviergrondel tot brasem, tot mijn verrassing ook kleine ruis en blankvoorns.

Ik bind ze meestal op een standaard nimf haak #14, paar cm op de haak prikken alsof het een worm is en vastzetten met koperdraad. Bolletje iets achter de het haakoogje, drupje secondelijm erop, meer is het niet.
Heb ze ook wel langer en op een grotere haak gebonden, top voor baars. Zo krijg je wel aanbeten van kleine vissen die je moeilijk haak. Dus meer voor plekken waar je leuke baarzen kan verwachten

Succes.

Menno_siemensma

Werken ook prima voor winde en karper!
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Fly4Fish

Quote from: Menno_siemensma on March 25, 2025, 22:51:52Werken ook prima voor winde en karper!

Als straks de winde en baarzen meer loskomen, zal ik de "squirmy" eens proberen!

Gert

Gisteren even met een Squirmy Wormy geprobeerd, en inderdaad: het werkt  :D 20250416_165654.jpg

Fly4Fish

Quote from: Gert on April 17, 2025, 10:46:31Gisteren even met een Squirmy Wormy geprobeerd, en inderdaad: het werkt  :D

Knettergaaf !!! :D

Ik durf even niet met de squirmy te vissen, omdat deze "vliegen" groter zijn dan 2,5 cm (twee "slierten" samen) Hahaha!
Maar ... de witvis is momenteel sowieso niet erg los.

Goed gedaan, Gert

Gert

Quote from: Fly4Fish on April 19, 2025, 09:43:49Knettergaaf !!! :D

Ik durf even niet met de squirmy te vissen, omdat deze "vliegen" groter zijn dan 2,5 cm (twee "slierten" samen) Hahaha!
Maar ... de witvis is momenteel sowieso niet erg los.

Goed gedaan, Gert

Dank je. Over die 2,5 cm had ik inderdaad ook mijn twijfels, maar als men moeilijk gaat doen zou het ook mooi kunnen leiden tot een soort proefproces om de wet aan te passen. Zie hier de uitleg van Sportvisserij Nederland:

De wettekst maakt geen verschil in soorten kunstaas. Formeel geldt de gesloten tijd dus ook voor kunststof maden, mais etcetera. Dit is vreemd omdat je in de betreffende periode wel met echte maden en mais mag vissen. Dit komt omdat de regeling bedoeld is om het vissen op roofvis te voorkomen. Bij het tot stand komen van de regeling bestond er echter alleen nog maar kunstaas voor het vissen op roofvis. Daarom wordt er in de wettekst geen onderscheid gemaakt in soorten kunstaas. Om geen enkel risico te lopen kan een sportvisser in de betreffende periode beter geen kunstmaden en dergelijke gebruiken maar alleen echte maden. 

Maar ik ben gistermiddag ook nog even geweest, en heb toen voor de zekerheid de worm maar ingekort. En daar kreeg ik ook aanbeten op (missers helaas).
Overigens vond ik de vis gisteren na 16:00 uur ineens wel behoorlijk actief, alleen kon ik niet echt de juiste nimf ontdekken om er meer dan een stuk of 6 te vangen.

Gert

En ik heb ook zitten denken om een volgende keer de 2 slierten (van max 2,5 cm elk) allebei naar achteren in te binden, want ook eentje die in volledige lengterichting is gebonden zal denk ik wel dubbelvouwen bij het binnenstrippen.

Fly4Fish

Quote from: Gert on April 19, 2025, 12:12:00Overigens vond ik de vis gisteren na 16:00 uur ineens wel behoorlijk actief, alleen kon ik niet echt de juiste nimf ontdekken om er meer dan een stuk of 6 te vangen.

Ik heb het gevoel of er een periode overgeslagen is. Opeens zijn de brasems actief (best vroeg dit jaar), maar mis de periode vooraf van de actieve roofblei, winde en baars in de lengteklasse tussen 10 en 20 cm. Zo'n acht jaar geleden piekte deze lengteklasse in het voorjaar, maar het zijn nu vooral de grotere vissen.