Ervaring tippet rings

Started by zeeforel, May 26, 2025, 18:44:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zeeforel

Beste allemaal,

Iemand die een ervaring met tippet rings wil delen? Heb ze nu getest van A&M en van Euroflies (Fly Supply) maar heb als conclusie dat het je systeem gewoon ernstig verzwakt. Het snijdt de knoop gewoon door.

Heb ik teveel "el cheapo" rings gebruikt?

Dank.

henkverhaar

Quote from: zeeforel on May 26, 2025, 18:44:46Beste allemaal,

Iemand die een ervaring met tippet rings wil delen? Heb ze nu getest van A&M en van Euroflies (Fly Supply) maar heb als conclusie dat het je systeem gewoon ernstig verzwakt. Het snijdt de knoop gewoon door.

Heb ik teveel "el cheapo" rings gebruikt?

Dat denk ik. Heb jarenlang tippet rings gebruikt, en sommige zijn inderdaad 'scherp', maar als ze van rond draad zijn gemaakt snijden ze je tippet echt niet door. Ik ben er mee gestopt omdat het een crime is om ze goed aan een getwijnde leader vast te maken, zeker 'in het veld', en in de praktijk is een klein stukje 'dik' nylon aan een getwijnde leader net zo functioneel, en eenvoudiger vervangen in het veld. Ik haalde ze overigens gewoon van de 'karperafdeling' weg ;-)

vanderschoor

Ik gebruik ze standaard al een aantal jaren, maar herken het probleem van verzwakking/doorsnijden niet. Ik denk dat ik ze ook ergens op een karperafdeling heb aangetroffen. Misschien toch ander zakje proberen?
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

Gert

Ik heb er ook slechte ervaringen mee, van Aliexpress. Valse zuinigheid.

Maar ik zou de klacht ook aan A&M doorgeven, ik weet zeker dat ze dat waarderen en serieus nemen.

Dorski

Eens met de bovenstaande meningen. Ik gebruik ze ook, maar wel van een "duurder" merk (Stroft) bij de vliegviswinkel.

Ik heb het vermoeden dat de Euroflies en A en M tippet rings van dezelfde fabrikant zijn.

Met de A en M tippetrings ook mindere ervaring. In het geval van tippet rings is goedkoop, duurkoop in mijn beleving.

Fly4Fish

Ik koop ze bij de plaatselijke hengelsportzaak op de karperafdeling.

Non-reflective Rig Rings van het merk Korda.

Zo glad als een aal.