April 2025

Started by paul de bruijn, May 04, 2025, 11:48:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paul de bruijn

Hier een kort verslag van Funen april 2025.
Na een voorspoedige rit veel te vroeg bij de grens aangekomen,dus uiteindelijk een kort tukkie in de auto gedaan.Om 09.00 even bij GoFishing langs voor vangst update en weersverwachting,dat laatste zou bepalend worden.Daar vandaan doorgereden naar eerste stek vlak bij het huisje,waar officieel pas om 16.00 toegang is.Omgekleed,water ingelopen en zowaar bij de 5e worp vis(stekkennis is handig soms)Helaas schoot deze los(misschien toch niet scherp genoeg) en ook de volgende werd gemist,zag m gewoon langzaam wegzwemmen.Daarna wel vis,maar dat was geep.
Ik was deze keer alleen gegaan,en had bedacht de spinhengel thuis te laten.Dat bleek een foute beslissing achteraf zo vond ik zelf.
Er is de hele week op een ochtend na alleen volle bak zon geweest,en dat schiet niet op voor de zeeforel,die zoeken het toch wat dieper en verder dan(denk ik)en dan is een bombetta vaak toch nog effectief.
Trouwens ook nog nooit zo verbrand geweest aan mijn handen en gezicht.
Vanwege de hoeveelheid geep was t wel lollig om diverse patroontjes te proberen,vanwege de zon en helder water kon je ze af en toe volledig volgen,en bleek dat die ook niet zo kieskeurig zijn.
Geep genoeg,en uiteindelijk wel een paar zeeforellen gevangen,grootste rond 50cm,en kleinere,ook op klaarlichte dag.Maar die kwamen uit het getij,stroming dus,daar was net wat meer animo tot aanbeten.
Omdat ik geen zin had het hele eiland in de rondte te rijden in mijn eentje heb ik tussen Nyborg en Langeland gevist op diverse stekken.Opvallend was dat er bar weinig vissers waren,en geen Nederlander gezien.Wel voor de geep op sommige plekken,maar wat ik hoorde was het voor de zeeforel in elk geval niet best.Sprak iemand die begin april een wedstrijd meedeed(Deens open?),die vertelde dat op een paar honderd man nog geen 10 zeeforellen gevangen waren.
Deze week was qua zeeforel vangsten waardeloos,en had mezelf wat meer op vakantie stand gezet.Had misschien de hele vroege ochtend kunnen doen,maar dan moet je om 05.00 aan de waterkant staan.
Kort bezoek Langeland,wat enorm mooi is en zeker mogelijkheden biedt.Daar ook gevangen,voornamelijk geep dan wel.
Kan niet elke keer feest zijn,dus september moet het dan maar gebeuren.Ben niet van het reclame maken,maar ik had bij de Decathlon een simpele blauwe polariserende zonnebril gehaald,die blijkbaar ook nog drijft,eigenlijk als reserve.Nou,de hele week opgehad,perfect zicht,en dat voor rond de 3 tientjes.
Ook is men in Duitsland aardig klaar met de baustelles,dus ook de terugreis ging in no-time.
Kortom,ik denk dat ik betere vangsten had kunnen hebben met de bombetta erbij,want 6 dagen volle zon is niet grappig meer,dus die gaat in september weer mee.Weer heb je niet in de hand,maar dit was wel erg veel zon.
Goed voor het koolzaad,want Denemarken ziet er dan wel erg mooi uit.

Gert

Dank voor het delen Paul.
volgende keer hopelijk meer zeeforel ipv geep. Ons lukt het al een aantal jaren dan weer niet om geep te vangen in Zeeland. (Niet per definitie met de vlieg). Maar dat komt vooral omdat we het lang van te voren moeten plannen, en zo werkt de geep niet.

Dorski

Leuk verhaal Paul. Mooi dat je in ieder geval wat gevangen hebt.
Ik heb overigens de afgelopen half jaar niemand gehoord die goed zeeforel heeft gevangen in Denemarken.

Menno_siemensma

jup ik weet dat de zeeforel er nog wel is als de geep aankomt maar het maakt dat je zovaak geep er achteraan krijgt en aanbeten van krijgt dat je sneller de zeeforel aanbeet mist of uberhaupt niet echt achter je vlieg aan komen. Wat ik had begrepen is wat dieper vissen, en wat dieper water kan helpen.  Maar ja de geep heeft met dat warme weer gewoon de dominante plek langs de kust.

Met de laatste jaren hoor ik wel steeds meer dat het een stuk minder goed is op zeeforel dan voorheen, wel iets om over na te denken.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

paul de bruijn

Ik sprak een Deense gids die een camera aan zijn hengel had.Die vertelde dat de zeeforel op sommige plaatsen tegen de bodem lag,onder de geep.In het verleden heb ik ook in april best goed zeeforel gevangen,maar het lijkt erop dat het toch minder wordt.Aan de andere kant,ook dit jaar veel kleintjes gevangen,en wat me opviel is dat de aanbeten vaak nogal "slapjes"waren,normaal is zeeforel nogal van er stevig op kleumen.En met grote regelmaat zeeforel onder de geep vandaan viste.
De hele dag volle zon is gewoon niet best,en ik heb het idee dat het water ook warmer wordt.
Maar ook de concurrentie van de geep zal een rol spelen nu.Diverse oorzaken.Kunnen alleen maar hopen dat het tijdelijk is.