Zout water vliegvissen met zoet materiaal.

Started by Beertje, April 10, 2020, 09:22:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Mannen, Ik vis nooit in zee dus heb ik er ook geen speciaal materiaal voor. Maar ik zag zojuist een video op you tube, waar in het beginnen vliegvissen in zoutwater werd uit gelegd. De presentator zij, dat je met zoetwater materiaal problemen krijgt met corrosie ook al spoel je het af in zoetwater. O.a. de reelfiting gaat er aan enz.

Mijn vraag aan jullie, die ervaring hebben: help ik mijn zoetwater uitrusting naar de gallemiezen als ik er mee in zee vis? Hebben jullie andere ervaringen en wat kan ik doen om corrosie te voorkomen. Of kan ik het voor die enkele keer het beste maar vergeten.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Beertje,
Jij hebt, net als de meeste van ons, vast wel meer dan 1 hengel. Ik zou inderdaad geen hengel nemen met metalen bussen, en goed je hengel elke keer afspoelen. Een reelfitting kost je de kop niet en is zo vervangen, mocht het ooit nodig zijn.
Ik zeg: gewoon doen, ik heb het zelf ook gedaan in o.a. Noorwegen en Schotland. En niet mijn goedkoopste hengels. heb er geen schade aan kunnen ontdekken.

Met je reel moet je misschien wat voorzichtiger zijn - zou daar geen dure niet-zoutwaterbestendige reel voor gebruiken want het tast sowieso de lak aan, zout en zand blijft overal tussen zitten en je backing blijft ook vocht vasthouden.

En af en toe een reden hebben om wat nieuws aan te schaffen is ook nooit weg toch? Kun je dan alsnog de keuze maken of het zoutwaterbestendig moet zijn.

Houd ons op de hoogte!   

Menno_siemensma

goed afspoelen na elke dag vissen in het zout doet al wonderen. Voor mij heeft het nog geen problemen opgeleverd na verschillende sessies op zeeforel, zeebaars, pollak en fint, op het ovm, in denemarken, noorwegen etc. Belangrijk is dat je een reel er af haalt zodat evt water wat er nog onder de voet zit op kan drogen. Fohn voor de zekerheid kan helpen maar meestal is gewoon luchten genoeg. De lijn spoel ik gewoon af als ik meerdere dagen vis ergens en als ik weer thuis ben even goed na wassen en laten drogen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Jan

En van te voren alles goed dun invetten, vergemakkelijkt het-aan-het-eind-van-de-dag afspoelen

paul de bruijn

Goed schoonmaken,ook hengels en reels die als zoutwater bestendig worden verkocht gaan roesten/oxyderen.
Voor je reel moet je oppassen,afspoelen werkt zeker,maar op het moment dat je backing doorweekt is is dat niet weg te spoelen.
Gevolg,na een paar maanden in de kast kan je complete spoel aan de binnenkant verrot zijn.In de winter met accuboor spoel monteren en even je lijn eraf halen,checken en weer opspoelen.