Author Topic: Beroepsvisserij en zonnepanelen in het Oostvoornse Meer  (Read 11999 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Franky BoyTopic starter

• Power User
  • *
  • Topic Author
  • Last Login:Today at 07:39:28
Re: Beroepsvisserij en zonnepanelen in het Oostvoornse Meer
« Reply #75 on: November 16, 2020, 22:39:05 »
Bij het onderzoek naar de visstand in het Oostvoornse Meer zijn meer vissen gevangen dan bij voorgaande onderzoeken.
Toch werd goed onderzoek op tal van plaatsen onmogelijk gemaakt door de overvloedige wiergroei.
Voor het eerst werden er veel haringen gevangen van diverse afmetingen.
De forellen waren ondervertegenwoordigd en bruine forellen werden praktisch niet gevangen.
De eindversie van het onderzoek komt begin-2021 beschikbaar.

Offline wh82

• Extreme User
  • *
  • Last Login:Today at 20:01:35
  • Wim
« Reply #76 on: November 18, 2020, 16:20:35 »
bruine forellen werden praktisch niet gevangen.
Je zou met de recente uitzet verwachten dat die juist meer zouden terugkomen.

• Power User
  • *
  • Topic Author
« Reply #77 on: November 19, 2020, 09:41:10 »
@wh82 : Toen we de uitzetting van de bruine forellen planden, was er bij SZWN de vraag of dat wel verstandig was met de komende onderzoeken.
Ik reageerde dat de kans dat ze die bruine forellen zouden vangen, bijzonder klein was.
Ik ben wel benieuwd naar de afmetingen van de regenboogforellen. Dat zijn allemaal overlevers van de voorgaande jaren.
« Last Edit: November 19, 2020, 11:08:14 by Franky Boy »

Offline Hyppo

• Regular
  • *
  • Last Login:November 19, 2020, 12:26:52
    • wizard of fishing
« Reply #78 on: November 19, 2020, 12:26:52 »
@wh82 : Toen we de uitzetting van de bruine forellen planden, was er bij SZWN de vraag of dat wel verstandig was met de komende onderzoeken.
Ik reageerde dat de kans dat ze die bruine forellen zouden vangen, bijzonder klein was.
Ik ben wel benieuwd naar de afmetingen van de regenboogforellen. Dat zijn allemaal overlevers van de voorgaande jaren.

Niet zo vreemd dat de forellen in de minderheid zijn bij de afvissing. Haring zwemt in scholen in open water. Forel, zeker de grotere, is meer een solist, die ook nog eens graag de dekking opzoekt van de wierbedden. En daar is het moeilijk vissen met netten.
Waar ik echt benieuwd naar ben is de samenstelling en de hoeveelheid van de biomassa. In combinatie met de waterwaardes kun je dan beter aangeven hoeveel en welke soort vis (forel dus) je kunt uitzetten in het meer.

Offline henkverhaar

• Fanatic
  • *
  • Last Login:Today at 19:43:56
« Reply #79 on: November 19, 2020, 20:59:10 »
Niet zo vreemd dat de forellen in de minderheid zijn bij de afvissing. Haring zwemt in scholen in open water. Forel, zeker de grotere, is meer een solist, die ook nog eens graag de dekking opzoekt van de wierbedden. En daar is het moeilijk vissen met netten.
Waar ik echt benieuwd naar ben is de samenstelling en de hoeveelheid van de biomassa. In

Mmm, die volg ik even niet - volgens mij begin je met aan te geven dat (mijn interpretatie) de vangkans sterk verschilt per soort: haringen oververtegenwoordigd en forel ondervertegenwoordigd - en ik neem dan even aan dat dat niet alleen voor haringen en forellen geldt maar dat voor veel/alle soorten geldt dat de vangkans systematisch verschilt. In dat geval zul je, met dezelfde vangwijze als waarvoor dat systematische verschil geldt, ook geen zinvol overzicht van (samenstelling en hoeveelheid van) biomassa verkrijgen; toch?

• Power User
  • *
  • Topic Author
« Reply #80 on: November 19, 2020, 21:15:27 »
Waar ik echt benieuwd naar ben is de samenstelling en de hoeveelheid van de biomassa. In combinatie met de waterwaardes kun je dan beter aangeven hoeveel en welke soort vis (forel dus) je kunt uitzetten in het meer.

Beroepsvisserij en zonnepanelen in het Oostvoornse Meer
Dit onderzoek is dan wel iets diepgaander dan de voorgaande onderzoeken, maar zal geen uitsluitsel geven over de werkelijke samenstelling en de hoeveelheid van de biomassa in het meer. Het geeft een globale indruk welke vissen talrijk voorkomen (en vangbaar waren!) en kan niet dienen als basis voor het te voeren visstandbeheer.
Ook andere vissoorten zullen ondervertegenwoordigd zijn doordat de plekken met wier nauwelijks te bevissen waren.
Maar we gaan het zien. In januari weten we meer!

Offline Koen

• VIP
  • *
  • Last Login:November 30, 2020, 08:33:29
« Reply #81 on: November 20, 2020, 13:11:27 »
willen ze nog wat gaan doen aan het vele wier wat er nu is?  Tis best bizar dat dit wier gewoon meters hoog wordt. Wat me ook een beetje opviel is het bruine "stof" wat er op de planten zit.

Offline wh82

• Extreme User
  • *
  • Last Login:Today at 20:01:35
  • Wim
« Reply #82 on: November 20, 2020, 22:29:31 »
Ik vraag me weleens af of de algenbloei en grote wierbedden niet door de enorme hoeveelheid vogelsschijt komt die je vooral aan de oostkant van paviljoen de duinrand hebt. Dat moet behoorlijk voedsel voor waterplanten en vooral ook algen zijn. Wierbedden had je vroegah ook wel maar naar mijn herinnering niet zo extreem.

• Power User
  • *
  • Topic Author
« Reply #83 on: November 20, 2020, 22:34:47 »
willen ze nog wat gaan doen aan het vele wier wat er nu is?  Tis best bizar dat dit wier gewoon meters hoog wordt. Wat me ook een beetje opviel is het bruine "stof" wat er op de planten zit.

Er wat aan willen doen, misschien nog wel, maar het Waterschap heeft geen idee hoe dit aangepakt moet worden.
We hebben vanuit de Werkgroep mogelijke oplossingen aangedragen, maar daar is tot nu toe niets mee gedaan.
En het is - net als de explosies van blauwalg - ook een complex probleem om aan te pakken.
Er wordt openlijk nagedacht om een open verbinding met de zee tot stand te brengen en dan is het natuurlijk met het uitzetten van forel helemaal gedaan.
Gelukkig is zo'n open verbinding met de open zee ook niet zo eenvoudig tot stand te brengen, zodat we ons voorlopig nog geen zorgen behoeven te maken.
Dat 'stof' op de planten kan ook gewoon 'stof' zijn dat op de planten neerslaat, maar kan ook door het afsterven van zwevende algen (fytoplankton) worden veroorzaakt. Als het water in dit jaargetijde weer helder wordt, komt dat door het afsterven van het grootste deel van het aanwezige fytoplankton.

Offline sjoerd

• VIP
  • *
  • Last Login:Today at 20:20:30
« Reply #84 on: November 22, 2020, 20:06:39 »
Zou het  water dat er ingepompt wordt wel zout genoeg zijn? Als ik de kaart van de havens bekijk zie ik dat er via Hartelkanaal zoet water de havens in stroomt . Ik heb geen idee of dat zich mengt met het zoute water in de haven en  zoja of dat zoete water ook meer alggroei en plantengroei bevordert in het OVM.

• Power User
  • *
  • Topic Author
« Reply #85 on: November 22, 2020, 21:05:32 »
Streefgehalte is een chloridegehalte van 8 gram per liter.
De gemeten waarden schommelen de laatste jaren om deze waarde. (zie link)
Voor er brak water werd ingepompt, werden soms waarden van 3 gram per liter gemeten.
Waarschijnlijk worden er uit de havens - het water is daar gemengd met Rijnwater - o.a. ook opgeloste nitraten en fosfaten in het OVM gepompt.
Die kunnen algenbloei en wiergroei veroorzaken.
Aan het zoutgehalte ligt het niet.
https://wshd.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=f303e9ad1b6e49349ecd91500103c61f

Offline Streamer

• Regular
  • *
  • Last Login:Today at 19:21:33
« Reply #86 on: November 25, 2020, 19:15:16 »
Test het nitraatgehalte eens uit met een aquarium test. Ik denk niet dat daar schokkende waarden uit voort komen. Het probleem zit hem, denk ik, in de stilstand van het water en de helderheid.
IHYT

• Power User
  • *
  • Topic Author
« Reply #87 on: November 27, 2020, 20:58:35 »
Ga wel een keer zo'n testsetje bij de aquariumwinkel halen.
Hoe zie je dat de uitslag positief of negatief is?  :o  ;D

Offline Streamer

• Regular
  • *
  • Last Login:Today at 19:21:33
« Reply #88 on: November 27, 2020, 22:16:38 »
Er staan kleurtjes op de doosjes, die geven de gehaltes globaal aan. Ik heb ze helaas niet niet meer. Het bioloog van mijn aquarium word 24/7 getest door de computer.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de bodemgesteldheid  van die put. Ligt er veel sediment op de bodem van de diepere stukken ? Hoe is het zuurstof gehalte daar ?
Dat zou ook verheldering kunnen brengen in de bovenmatige algen en wier groei.

IHYT

• Power User
  • *
  • Topic Author
« Reply #89 on: November 30, 2020, 00:04:19 »
Eergisteren heb ik een nieuw item voor het nieuwe hengelseizoen op het Oostvoornse Meer geopend, genaamd 'Oostvoornse Meer 2020 - 2021'.
Bij het uploaden van foto's ging het een paar keer mis. Blijkbaar werkt mijn stokoude MAC niet helemaal goed met het programma van dit forum.
Na enkele pogingen had ik enkele foto's geĆ¼pload.
Toen ik echter het item 'Oostvoornse Meer 2020 - 2021' in 'Plassen en Meren' aanklikte, kreeg ik een foutmelding.
Ik kan er nu niet meer in komen en het niet werkende item ook niet verwijderen.
Een contactmail naar de beheerders gestuurd, maar tot nu toe nog geen reactie ontvangen.
Kan een van de beheerders die dit leest mij misschien bij mijn probleem helpen?
Alvast bedankt!