Franse dordogne rivier

Started by Mennos, June 21, 2017, 19:35:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mennos

Hoi,
Ik ga van de zomer naar Frankrijk, naar de dordogne vlakbij het plaatsje Sarlat la Caneda.
Ik wou graag welke soorten er in de rivier de dordogne veel worden gevangen, en ik zou graag ervaringen horen van anderen die hier zijn geweest.
Namen van vliegen die het hier goed doen hoor ik ook graag. Ik heb een #4-5 vliegenlat met en drijvende WF-lijn.
Een grote, dikke kopvoorn staat wel hoog op mijn verlanglijstje, in ieder geval hoor ik graag van julie. Met betrekking tot de vergunning, dacht ik gewoon een carte de vacance. Mocht dit niet zo zijn hoor ik dat ook graag.

Menno

rosingkamp

De vergunning is in ieder geval de juiste. Wat de vliegen betreft kijk ik wat anderen gebruiken of vraag ik bij een hengelsportwinkel na. Mijn ervaring is dat nu een peute het goed doet en ook een red Tag verdwijnt nogal gauw onder water.

Beertje

Ik sta er al 2 weken op de camping tussen Argentat en Beaulieu.Dit stuk staat bekend om zijn salmoniden forel en vlagzalm en ook zalm is mogelijk. Hier gebruiken de lokale vliegvissers kleine zwarte vliegjes.de diverse eendagsvliegen zoals bwo's die voorbij drijven kijken de forrelen niet eens naar.ik zelf heb 1 gevangen op een ree oor haar sedge # 18 en 1 op palomino midge #16 en voor de rest op de nimf een stuk of 5.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JEVDE

Beste Menno,

Een 4/5 hengel met drijvende lijn is voor kopvoorn heel mooi. Carte de vacance is idd een goede optie.

De dordogne is super om op kopvoorn te vissen. Kopvoorn zit er veel. Van klein tot heel groot. Belangrijke tips om succesvol te vangen: kopvoorn eet met plezier een vlieg. Ook droge vliegen. Maar...kopvoorn houdt er niet zo van verstoord te worden. Dan zoeken ze een ander stuk water op. Dus: heel langzaam waden paralel aan de oever. Zeg maar 2m van de kant. En dan lange worpen maken pararlel aan de oever. Je kunt het beste waden naar de plek die je wilt (superlangzaam) en dan ff tijdje stilstaan. Dan wordt t water rustig en komen de kopvoorns terug. Dan lekker werpen. Daarna stukje verder waden en weer eerst ff stilstaan.

Mocht je ervaring hebben met forel; bij kopvoorn moet je minder snel 'aanslaan' is mijn ervaring.

Vliegen die het bij mij goed doen zijn grotere zwarte foam mieren (maatje 10-12-14). Palmervliegen. March brown. Vaak is de 'plop' die een nimf of half drijvende/half zinkende vlieg maakt aanlokkelijk voor kopvoorn

Veel plezier. Gister 16 kopvoorns gevangen in paar uurtjes hier in Frankrijk

Sent from my SM-G900F using Tapatalk


Gert

Wat JEVDE schrijft over kopvoorn herken ik in het algemeen ook wel. Onder overhangende taken werpen met imitaties van insecten die uit bomen kunnen vallen werkt goed. Torretjes, miertjes, rupsen etc. Bij de "plop" is het vaak meteen raak.


Mennos

Hei, top voor de reacties hier kan ik heel zeker iets mee. Ik ga pas over 2 weken, maar heb er nu al zin in. Ik ga mijn materiaal op orde maken. En ik schrijf dan over een paar weken( ik ga 20 dagen naar de dordogne) wel hoe het was, in ieder geval bedankt voor de tips!