onderwaterleven

Started by willyzuid, January 03, 2012, 11:27:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

willyzuid

Iedereen de beste wensen voor 2012.
Na mijn aanmelding heb ik eigenlijk nog geen zinnige actie ondernomen op het forum.
Wel blijf ik lezen,maar reageer eigenlijk niet,omdat ik nog te onervaren ben om met een deugdelijke reactie te komen.

Met dit slechte weer houd ik me voornamelijk bezig met vliegbinden,dit vind ik fantastisch,en het binden wordt steeds beter.
Nu haal ik bind patronen van you tube,waar ze stap voor stap voorgedaan worden,en hier leer ik best veel van.
Vorige week een nieuwe vice gekocht(atlas),en dit bind zoveel gemakkelijker als die lompe imitatie regal.
Veel patronen al nagebonden,maar nou vraag ik me af?

Zijn er nederlandse websites,die iets dieper ingaan op de entomologie,in nederlandse wateren.
Op google kan ik eigenlijk weinig vinden,en dan gaat het me met name om de beekjes,en stadswateren,vijvers.
Ik begrijp dat je met een zeebaars streamer voor lul staat te vissen in een slootje,maar welk patroontje voldoet wel,en dan ook in welk stadium van de vlieg ,in welk jaargtijde.

Er bestaan wel duizend patronen,maar een doos vol vliegen die hier niet bestaan,heeft volgens mij weinig vangkans,of is toch de vis niet zo selectief als wij vermoeden,en hoeft het helemaal geen natuur getrouwe imitatie te zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen,bedankt alvast

forel

willyzuid hier staat ook genoeg patroontje op die je kunt gebruiken voor de beekjes,en stadswateren,vijvers.
http://www.vliegvissers.nl/binden.html

Troutbuster

Beste Willy
Jij ook de beste wensen natuurlijk!

Over het wel dan niet natuurgetrouw binden lopen de meningen nogal uiteen, en ik moet zeggen niet helemaal onterecht!

Vis pakt, zou je denken, alleen een kunstvlieg als deze lijkt op het voedsel waar ie aan gewent is!
Qua kleurstelling en qua afmeting.
Is wellicht best vaak zo maar de gedane ervaringen spreken dit tegen.
Het ligt er ook aan waar en waarop je vist.
Tijdens Poldervisserij op voorn kan de, door Paul Blokdijk altijd gepromote, duikerwants dodelijk zijn maar je hebt van die dagen....
Wintervoorns in havens gaat vaak prima met fel gekleurde zware nymphen die, eerlijk is eerlijk, in de verste verte niet lijken op een insect of larve!!
Toch zijn er periodes dat alle felle kleurtjes en patroontjes ten spijt, de voorn alleen een natuurlijk uitziende nymph pakt (bv een Pheasanttail)
Wie het weet mag het zeggen!!.....
Op forellen plassen/putten ligt het vaak aan het beleid wat gevoerd wordt door de uitbater.
Vers uitgezette forellen kennen geen aasgedrag op natuurlijk voedsel, en bijten in de eerste periode na uitzetten in alles wat beweegt.
Vertoeven deze forellen wat langer op de plas/put schakelen ze (noodgedwongen) over op natuurlijk voedsel, en zijn dan ineens een stuk moeilijker te vangen dan voorheen!

Op (buitenlandse) rivieren/beken kan het bij tijd en wijlen vaak raadselachtig tegenstrijdig zijn!!
Grote kneiters van meivliegen in september!!! en kleine blue dunnetjes in mei!! terwijl er nagenoeg altijd het omgekeerde gepredikt wordt!!
Ik heb het daarentegen te vaak meegemaakt dat eind augustus begin september juist grote gele meivliegen als zoete broodjes gevreten werden terwijl er geen meivlieg meer te bekennen was op de beek! (vraag maar eens aan Rob van H, en Perry (Golddigger), deze heren hebben dit fenomeen op de Kyll bij Kyllburg ook mogen meemaken!

Dat is er nog zoiets als een persoonlijke voorkeur en het vertrouwen in je vlieg en je keuze!
De een zweert bij natuurlijke patronen en kleuren terwijl de ander meer succes heeft met felle en onnatuurlijke kleuren en patronen!!
Nogmaals, wie het weet mag het zeggen maar een ding is vast en zeker, niets is zeker!!

Gr, en succes

Jan.
"Petri Heil"



Plantje

#4
Inderdaad, jij ook de beste wensen Willy!

Interessante discussie die je zo aanzwengelt! Afgelopen weken in mijn vakantie heb ik redelijk wat films en series over vliegvissen gedownload. Ook redelijk wat Youtube filmpjes bekeken. Op een gegeven moment ook met name gericht op "stillwater fly fishing".

Wat dan opvalt is, dat voor het vissen op forel vanalles onderzocht en uitgewerkt is. Er wordt ook gekeken wat de vissen gegeten hebben. Er wordt een uitgebreide analyse gedaan van wat er in en om het water leeft en op basis daarvan wordt gevist. Zoiets lijkt me heel interessant om in Nederlandse wateren ook te zien!

Overigens kun je op de binnenwateren ook prima zoetwaterroofvis vangen met een zeebaarsstreamer lijkt me zo. En ik heb ook wel eens baars gevangen met een pheasant tail. Zoals Troutbuster al zegt is het geen wet van meden en perzen.

Op de website van Vereniging de Nederlandse Vliegvisser zag ik wel iets wat je mogelijk wel interessant zou kunnen vinden...
Klik hier maar eens en werk het hele menu (vooral vanaf het "wat imiteren we?") maar eens af.

Het is natuurlijk wel altijd het leukste om even te kijken wat er zoal in het water zwemt en om je heen vliegt...daar een natuurgetrouwe imitatie van aan je lijn binden en daarmee vis te vangen. Dat is beloning na hard werken!

Edit: Haha! Catchem kwam al met hetzelfde ;)

Overigens is vis & vlieg ook een goed startpunt! Maar dat is geredeneerd vanuit "met welke vlieg vang je welke vis?" in plaats van vanuit:"welke vliegen vinden vissen lekker?"

willyzuid

Bedankt voor de links,
Vooral die van de vnv ga ik eens even doorspitten,die geeft wel antwoord op het waterleven.
Zoals ik begrijp,is het geen geschreven wet,dat een vis altijd selectief aast.
Dit zal ook te doen hebben met voedselnijd?Weinig aas dan maar grijpen wat je lekker lijkt.
Tijdens een hatch is het wel belangrijk,om met het gelijkende aas te vissen?
Hmmm...nog veel te leren.
Was ik maar veertig jaar eerder begonnen ;D

johannes

QuoteIk begrijp dat je met een zeebaars streamer voor lul staat te vissen in een slootje

zou ik niet al te zeker van zijn ;D ;D

mijns inziens heeft het, zeker met nimfen veel meer met de kunde van het nimfvoeren te maken dan met wat voor nimf.
kijk maar eens naar een aquarium waar de bodemvisjes een steen naar binnen happen effe proeven en weer uitspugen.
denk dat het vaak gebeurd kan wel goed zijn dat bepaalde dingen niet meer geproefd worden (bv goudkopjes)
ken iemand die alleen maar droge vlieg op stromend water vist en hij heeft bar weinig soorten vliegen bij zich.
toch vangt hij de dikste en de meeste vissen omdat hij de goede techniek heeft en het water perfect leest.
denk dat kennis van water/diepte/stromingen/tempereatuursverschillen enz veel belangrijker is.

daarin tegen is het wel heel leuk om vliegen te binden en te onderzoeken hoe en wat
 

Jan Muisers

Quote from: johannes on January 03, 2012, 16:56:11

daarin tegen is het wel heel leuk om vliegen te binden en te onderzoeken hoe en wat


Ben ik het helemaal mee eens. Doe ik ook.   ;D

Voor de rest: Maak het je niet te moeilijk, in het begin. Koop spullen voor bepaalde vliegen en vis hiermee. Nadat je weet waar en hoe je moet vissen, zul je merken dat je vliegendoos niet perse divers hoeft te zijn. Wat niet weg neemt dat het wel mag.  ;D


Jan


Plantje

Het is gewoon leuk om zelfs met je vlieg dicht bij de natuur te staan. Ik heb het bijvoorbeeld ook altijd wat vreemd gevonden om met een aardappel op karper te gaan vissen...
Het is zoveel leuker als je weet dat een vis jouw vlieg of nimf heeft gepakt, omdat ie dacht dat het één van de vliegen of nimfen was zoals hij er die dag al zoveel gegeten had!