Getwiste leaders of (fluocorbon) levellijn ? Invetten ?

Started by A{b}r{a}xa{s}, August 20, 2012, 23:23:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

Vandaag heb ik mijn eerste pogingen gedaan op Tenkara gebied. Heb zowel een getwiste leader als een fluocarbon levellijn uitgeprobeerd.
Werpen was makkelijker met de getwijste leader (zwaarder ?), maar vissen gaat denk ik makkelijker met een fluocarbon lijn omdat de vlieg door het lagere gewicht minder snel 'naar je toe komt'. Wat zijn jullie bevindingen op dit gebied ??
Welke dikte fluocarbon gebruik je ?
Zou een 'nylon' lijn kunnen werken als je drijvend wilt vissen ?
En vet je de getwiste leader in wanneer je met een droge vlieg vist ??

Jan Bruins

Bas,

ik heb ook nog maar pas geleden een Tenkara set aangeschaft en alleen nog maar met de getwiste leader gevist. Wel heb ik er een "levellijn" bij gekregen en deze is gemaakt van een stuk vliegenlijn. Hiermee schijn je gemakkelijker mee tegen de wind in te kunnen gooien.

Ik vet wel de getwiste leader in als ik droog vis.

Heb het spul de afgelopen week geprobeerd in de Semois. Leuk werk, maar er was alleen maar klein spul te vangen. (ook met de vliegenhengel) Komt door de drukte in het water.

Ook bij ons in de Hunze heb ik er mee gevangen, maar dan met een dobbertje, een paar maden en dan korte diftjes laten maken. Erg succesvol.

Maar er valt nog heel wat te experimenteren.
I don't drink water, fish f*ck in it...

Team


Met een dobber en een paar maden, kun je net zo goed een vast stokje nemen,

Je moet TENKARA wel zuiver houden, om het goed te kunnen beoordelen,

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

A{b}r{a}xa{s}

Jan,

die 'level vliegenlijn' is aan de erg zware kant.
Getwijnde leaders worden meer gebruikt, maar hebben zijn ook nog relatief zwaar.
Hou je de hengel hoog dan zakt er als het ware makkelijker een bocht in de lijn waardoor de vlieg de neiging heeft dichter naar je toe te komen.
Vaak wordt fluo-gekleurde fluocarbon gebruikt in de maten #2 t/m #5/5.
Daarmee kun je werpen (heeft nog voldoende gewicht) en vang je in de lucht minder wind, en in het water minder weerstand.

Hilco

Nylon lijn krijg je bijna niet weggezet, en gaat heel snel krullen.
er moet liefst een 2,5 meter zwaardere soort vliegenlijn aan zitten de rest kan wel dun zijn.  zo zwiep je ook wat makkelijker je vliegje weer droog voor de volgende drift.

marc

http://fariojan.be/shop/product_info.php?products_id=515
mss kunnen jullie hier wat mee aanvangen?
twee vliegen (kleuren) in één klap lijkt mij.
geen ervaring met deze manier van een vlieg aan bieden,geef mij maar een reguliere vliegvishengel die voldoet nog altijd prima . ::wtf::
grt marc

A{b}r{a}xa{s}

Marc, dank je voor de tip. Zoiets heb ik nu ook in (dik) fluocarbon, die kleuren, die de lijn zichtbaar maken.

Team

Zondag Tenkaradag Oosterhout, is dat wat voor alle vragen????

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

A{b}r{a}xa{s}

Als je tijd hebt kun je gaan kijken, zij hebben een zachte(re) hengel in hun shop.
Heb je die gezien en kun je de week er op vergelijken. :)