vliegenlijn

Started by chris33, April 23, 2015, 21:06:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcelN

#25
Quote from: Sieger on May 05, 2015, 22:22:05
Gewoon vissen zoals de oude Schreiner al deed... Zachte stokken, soepel nylon met veel rek.... Geen lijnbreuk en je kunt meer druk zetten op de haak....

:D
Amen  ::agree::
Jammer dat tie weg is, kwam graag effe neuzen bij Johnny als ik in de buurt was en die belg....tja ::)

p.forel

10/00 kan prima mits je goed gebruik maak van je hengel.

Vis in eiffel of ardenne riviertjes  ook met lange aftma 5 hengels  op barbeel met 10/00

MarcelN

#27
Met de droge vlieg Piet? Want dat is wat Chris vraagt!
Mijn ervaring is met de nimf=strakke lijn, dat het inderdaad geen probleem hoeft te zijn, maar zodra je met aanslaan op 'droog' je slappe lijn wegtikt......de druk bij de vis bij haken toch nét effe te hoog is met die 'sterke' lijnen.
Zo vis ik met FC altijd minstens 2/00e zwaarder t.o.v nylon, naar mijn mening is FC lichtelijk onbetrouwbaar t.o.v conventionele nylon als Stilon/Stroft etc... zeker met een ongelukje (knoopje) erin.
Bij een discutabele worp check ik altijd even de leader, ik ben geen Sepp en gun de vissen geen piercing voor het leven ;)
Ik heb ook een hele zachte #2 zoals Sieger al zegt van Schreiner, maar als ik daar een FC lijn van bv Akron=TMC van 7X=10/00e op zet en met droog net te hard aantik, heeft die ruisvoorn een piercing :-\

Nou ga jij natuurlijk zeggen, droog vis je niet met fluorcarbon 'FC', mee eens, maar ik wil er alleen maar mee zeggen net als Sieger dat ik fan ben van soepele lijnen met veel rek.
Ik hou ook helemaal niet van FC, maar soms ontkom je er niet aan.
Dunner vissen=meer vis!

Sieger

#28
Het is voor mij de vooral de combi... Een strakke hengel in combinatie met 'hard' nylon, geeft bij mij ook vaak lijnbreuk.

Met een zachte hengel (of dat nu carbon, glas of splitcane is) kun je dan al veel meer aan. De hengel werkt dan gewoon in je voordeel. (Ik vis bv op Baggerhuizen graag met een 5 splitcane i.c.m. een lange fluorcarbon leader)

Daarbij een wat zachtere soort nylon en dan lukt het mij nauwelijks om de lijn bij het aanslaan stuk te krijgen. Waar ik dan soms op 'stuk-loop' is een verrotte knoop die ik niet goed heb gelegd....  ::)

Meestal vis ik zo dun als het kan, maar op snelstromend (wit) water hou ik liever wat reserve. In Duitsland (type Kyll) meestal 12/00, maar in Oostenrijk of Slovenië toch liever nog wat dikker (of in elk geval meer trekkracht). Als een dikke regenboog gewoon dwars gaat liggen in de stroming doe je niet zo veel meer.

Goed... wat betreft 10/00 aan de 5 hengel.... Kan best Marcel, waarom niet. Zeker als je in het begint en nog niet zoveel verzameld hebt als velen van ons. Maar als je dan echt zo licht wilt vissen zou ik op z'n minst een zachte nylon met behoorlijke rek als tippet nemen...  (overigens heeft de 10/00 van stroft ook al een trekkracht van 1,4 kg.) En de techniek van aanslaan op de droge vlieg misschien wat aanpassen. Dus een strip/strike of de hengel 'heffen' ipv hard aanslaan (wat 'we' toch nog vaak doen).


Beetje offtopic: Mooie stukken over hefboom en hengeldruk staan oude site van Rodvision. Daar wordt de 'noodzaak' van strakke zware hengels behoorlijk ontkracht....  http://www.rodvisions.nl/pdf/Dick%20over%20hengels.pdf


Sieger

Gert

Mmmm, dit topic heeft een leuke wending gekregen.
Het ging mij er vooral om dat ik 22/00 wel errug zwaar vind voor streamertjes op baars, en 15/00 voor droog vind ik ook veel te dik, tenzij....
Maar inderdaad: voor dat werk vis ik ook niet met een #5 hengel. Meestal met een #3, soms een #4. Vroeger gold als allround en als beginnershengel altijd een 5 of 6, maar volgens mij is tegenwoordig een #4 meer op z'n plaats.
De tippet breken op het moment van aanslaan ken ik eigenlijk alleen maar bij karper, en dat met een #6 en 22/00. Maar dat heeft er meer mee te maken dat de karper er op het moment van aanslaan al als een speer vandoor ging. Is me diverse keren overkomen.
En ik gebruik 10/00 fluorcarbon eigenlijk alleen nog maar met een droge vlieg, op kraakhelder, stilstaand water. (Oostenrijkse bergmeertjes). 22/00 of 25/00 voor karper (droog) en forel op de Ronde Bleek (nimf, streamers). Maar dan wel met een #6 of 7.

Raymond

#30
Ik wil me er ook nog even mee bemoeien :D Op zich kan 0,10 nylon op een #5 prima maar je moet uiteraard alles met beleid doen. Waar in dit topic nog geen rekening mee is gehouden is de massa van de hengel. Met een zachte "oude" glas of een splitcane met behoorlijk wat gewicht sla je de lijn veel sneller kapot dan met een lichte strakke stok met meer werpvermogen. Schreiner had het altijd over de massa van de hengel, als het gewicht in beweging is, is er met meer massa van de hengel dus ook meer energie in de hengel bebracht die met aanslaan op de lijn wordt overgebracht. Dit is ideaal om de haak goed te laten indringen maar uiteraard krijgen de knopen in de lijn het ook harder te verduren.

Maar ik wil het iemand graag zien doen, een lijn met een trekkracht van 1,5 kg kapot trekken met een #5 hengel in een bocht. Je gaat je nog zorgen maken om de hengel hoor. Meet maar eens welke kracht er maar nodig om een dergelijk stokje 90 graden rond te trekken...
::wtf::

p.forel

En aftma 10 hengel heeft maar 220 gram nodig om op 90 graden te komen .
En aftma   5 hengel heeft dus maar 110 gram nodig  op 90 graden 


chris33

Dag medevissers. Interessante comments. Al zie ik veel informatie/termen voorbij komen die voor mij (nog) onbekend zijn. Zoals ik al aangaf vis ik met een Abu Garcia diplomat #5/6. Voor het vliegvissen gebruik ik een tapered leader en hier aanvast knoop ik een ringetje en daar aan vast een 15/00 nylon voor de droge vlieg. Nu begrijp ik dat het voldoende is. Totdat ik het vissen onder de knie krijg/ en echt super leuk ga vinden ga ik nog geen andere materialen aanschaffen... zou zonde zijn als het met een half jaar al stof hapt.

Ben toch erg blij dat er leven op het forum is en met tijd neemt om te reageren en ook mij van adviezen te voorzien. Mijn dank is groot.

Wens jullie een fijne avond!

gr
Christian