Welkom nico

Started by Vliegvissers.nl Team, March 23, 2011, 18:51:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Vliegvissers.nl Team

Hallo nico welkom op Vliegvissers.nl !
Veel plezier hier toegewenst.  :D

Lees voor alle zekerheid alsjeblieft dit topic door zodat je op de hoogte bent van de 'netiquette' die we hier hanteren.

We zouden het ook zeer op prijs stellen wanneer je jezelf hier voorstelt (of minstens een aantal informatieve velden in je profiel zou willen invullen)


nico

Hoi, ik ben Nico ik kom uit Arnhem.

Ik vis al heel mijn leven, maar vliegvissen is ooit in de Ardennen begonnen. Ik heb nooit veel gevliegvist, maar zodra ik op vakantie ging naar de Ardennen of naar Zweden ging ik toch over op de vliegenhengel. Dat bleek op veel plaatsen effectiever.

Nou heb ik onlangs een #8 hengel erbij gekocht, en mijn eerste snoek op Vliegvishengel gevangen. Het snoekje was rond de 70 centimeter, niet bijzonder groot maar goed wel de eerste vliegen-snoek.

Nu wil ik een lichtere hengel halen want ik ga de zomervakantie naar Abisko in noord Zweden, in 2009 had ik daar success op de Beekridders en op Vlagzalm.
Ik heb zelf een leuke set aangeboden gekregen, een Byron hengel 4 Delig met koker. #5 een WF lijn F en een Okuma Airframe 4/6 (deze heb ik nu ook in 8# en deze bevalt mij zeer). En dit allemaal voor 110 euro.

Nou twijfel ik nog, en hoop ik dat ik hier duidelijkheid kan krijgen over de geschikte hengel voor mij.


A{b}r{a}xa{s}

Hoi Nico, welkom op Vliegvissers.nl :)

er zal vast wel iemand bekend zijn met die spullen, dus een reactie zal nog wel komen denk

nico

#3
Verder wil ik nog tips over het werpen als dat hier gevraagd mag worden.



Zo werp ik nu, het double hauling begon ook te lukken (naar mijn gevoel) maar daar post ik zeer snel een nieuw filmpje van als dat mag.?
De camera is van een vriend van mij, en ik ben ook zeer blij dat hij af en toe wilt filmen met deze prachtige camera.

In het filmpje heb ik een #8 hengel en lijn, met een 50/00 onderlijn van nylon (gewoon nylon, dus niet tapered) en daaraan een 1/0 streamer. En na een avondje vissen zie ik dan toch een knoopje in de leader.

sebas-vh

Nico,
welkom als eerste

Over het werpen van jou heb ik wel een paar opmerkingen.
Je gebruikt je pols teveel, wat je beter kan doen is gewoon je pols strak houden en de beweging meer vanuit je boven lichaam te maken.
truc: als je je wijsvinger op je handvat legt ipv van je duim, ga je je pols automatisch minder gebruiken.

Ook kan je beter je elleboog meer tegen je lichaam houden.
Daardoor gaat je bovenarm minder zwiepen en werp je veel 'rustiger'.
Het trucje bij vliegvissen is dat je het de hele dag moet kunnen volhouden en dat je zo min mogelijk kracht moet uitoefenen.

Wt je ook verkeert doet is dat je je hengel niet recht houd. De reel moet altijd naar voor wijzen.
Je hengel is nml op een bepaalde manier gebouwt en zoals jij hem nu gebruikt haal je niet het maximale uit je hengel.

Ook mag je, als je hengel naar achter gaat, eerder en harder stoppen.
Je moet een duidelijk stop maken op 1 uur(op de klok gezien).

ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gr Sebas

sebas-vh

Ik zag net dat je het al over double hauling had.
Ik zal eerst verder de basis oefenen voordat je verder gaat.
Aanleren is nml een stuk makkelijker dan afleren.

Als je perse wil leren dubbel strippen heb ik nog een paar tips.
Met je 'lijn hand' trek je, als je van voor --> achter of van achter --> voor, steeds 10-15 cm lijn terug. . Dus je trekt zowieso steeds te veel lijn dr uit.

Nog iets alles wat je terug trekt, moet ook weer weg schieten. Op het allerlaatste moment punt(10 uur of 1 uur), zit zowel voor als achter,  je lijnhand tegen je hengel hand aan. Altijd. Op het laatste moet je lijn dus als het waren uit je hand schieten.

Maar nogmaals ik zal als ik jou was eerst de basis gaan oefenen.
Gr Sebas

forel