Vliegenlijn Cheapo vs Expensive

Started by fairplay, February 14, 2014, 19:23:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fairplay

Hoi mede vliegvissers,

wat ga ik ervaren als ik eens een echt dure lijn ga aanschaffen?

Graag julie persoonlijke ervaringen met een dure lijn versus een goedkope lijn.

Als voorbeeld: vis al 20 jaar met een Scientific Angler dt4f, die 45 gulden koste, en hoegenaamd geen memory heeft. Lijn is echt goor geworden, maar vist/werpt nog steeds lekker.
Nu laatst een Velocity van (ik meen) Airflo aangeschaft, nieuwe lijn dus, cheap 12 euro, en al memory heeft als je er naar kijkt. Lijn schiet meteen in de krul als het van de reel komt.
Dus.....
ga ik een echt dure lijn echt waarderen, in dat die alles perfect doet. Geen rek, geen memory, super slick, hoog drijfvermogen etc, of
zijn er ook goedkope lijnen die deze eigenschappen hebben?


FlueFisker

http://richflyfishing.com/en/lijnen/imago-fly-lines.html

Deze lijnen heb ik, de Imago Stone to Stone voor m'n #3 en de Imago Horizon voor m'n #6.
Super lijnen dit voor 45 euro  ::duim::
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

Koen

Die goedkope lijnen zijn goedkoop, dus ga je hier ff kijken:

http://www.amfishingtackle.nl/vliegvislijnen/-60

Een lijntje uitkiezen, 10 of 12 euro betalen en dan gewoon proberen  ;D

Afgezien van de zinklijnen van ze, ben ik best tevreden met de lijnen die ik van ze heb :)

fairplay

Jongens bedankt voor die verkoop linkies. Zal ze koesteren, maar....

Wat zijn dus de plussen en minnen van dure vs goedkope lijnen?

Misschien heeft iemand een linkie met de antwoorden?

HappyFisherman

Op het forum is er al eerder over gediscussieerd (ff zoeken dus...), maar het blijven meningen toch?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

weerwolf

zoals gezegd is er niet met alle goedkope lijnen wat mis.  Mijn ervaring is dat de mantel soms dunner is waardoor de lijn eerder kringelt maar dit geld niet voor alle budgetlijnen. Wel is mijn ervaring dat de duurdere lijnen gladder zijn en de budget lijnen iets meer butjes en pukkeltjes hebben.  Echter heb ik ook budget lijnen gezien die ook glad zijn en goed strekken en weinig tot geen geheugen hebben.


Tja op een goedkoop lijntje hoef je ook niet zo zuinig op te zijn of bang voor te zijn dat ze beschadigen.
Ik hoor om mij heen wel vaken en die ervaring heb ik zelf ook dat de duurdere lijnen langer meegaan. soms is het ook leuk om eens wat nieuws te kopen ;-)


Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

fairplay

Cornico, je hoeft niet jaloers te zijn op die 20 jaar, want dat is slechts de leeftijd van die lijn. Die lijn heeft veel te weinig water gezien, maar dat hoop ik komende jaren weer op te voeren.
Maar zoals gezegd, ben op zoek naar de pros en cons van eventuele lijnen.
20 jaar geleden hadden we scientific en cortland, en die hadden ieder een dure en goedkope lijn, in wf en dt, f en s.
Als ik nu google zie ik die zelfde fabrikanten met nog 55 andere merken voorbij komen. Elk heeft 35 soorten lijn, pike, trout, salmon,en weet niet wat welke naam nog meer.
$%$#%$ marketing.
Hoop dat er hier iemand, met verstand, zegt... dat ze allemaal uit de zelfde chinese fabriek komen en dat ik alleen maar op de kleur dien te letten. :o

Hilco de Visser

en we wachten op de experts die gewoon meelezen maar even niks posten  :P

kom er maar in boy's  ;)

fairplay

Kan me voorstellen dat er hier wel wat jongens rondlopen die lid zijn van een vliegvisclub. En die daardoor wel eens werp avonden hebben bezocht waarbij verschillende lijnen langs komen en besproken worden.
Dat we lijnen met weinig tot geen "memory" als fijn werpen kwalificeren lijkt mij duidelijk, maar hoeveel rek mag een "dure" lijn hebben zodat we het nog als prettig ervaren, werp en/of vis technisch gezien?

Zou top zijn als iemand meerdere 100 euro lijnen heeft vergeleken met 20 euro lijnen, en daar een objectieve mening over zou hebben.




Sieger

#9
Goed.. zal proberen er 'iets' over te zeggen... Objectief zal het niet zijn, hoe zou ik dat kunnen... heb geen wetenschappelijke studies gedaan, dus het blijven eigen meningen en ervaringen. Dus voor wat het waard is.

Ik heb inmiddels mega veel lijnen geprobeerd en ook mega veel weer de deur uit gedaan... Waarom??? Toch vooral omdat ik de opbouw van bepaalde lijnen nu eenmaal lekkerder vind in het gebruik dan andere...
Voor mij is het erg belangrijk dat ik de juiste hengel/lijn combi heb, waarbij ik dan ook soms nog de lijn aanpas aan het type water waar ik vis..  ::)

Ja ja ik weet het ... ik ben een nerd...

Kwalitatief, dus voor mij in afwerking, levensduur, gebruikt materiaal etc. is er zeker verschil. Hoewel ik er zeker van ben dat een hoop geld in het 'Merk' en ontwerp gaat zitten, zijn echte budget lijnen wat mij betreft kwalitatief toch minder. De lijnen van rond de 10-12 Euro die ik heb geprobeerd hebben vaak een (extreem) zachte mantel en veel rek... Zoals Roelof al aangaf hebben ze vaak toch wat meer oneffenheden/bobbels en ik heb geen idee waarvan de kern is gemaakt. Ze verschillen vaak onderling ook.. dus geen continue kwaliteit over alle geproduceerde lijnen. Vaak end of mill lijnen... dus het laatste uit de rol en standaard lijn ontwerpen.

Iets duurdere lijnen (mid-price) rond de 25-45 euro zijn al een stuk stabieler in de kwaliteit. Vaak is er meer nagedacht over de vorm van de belly etc en de gebuikte materialen doen wat mij betreft nauwelijks onder voor de merklijnen. Mooie voorbeelden vind ik zelf de Barrio (en de Echo) lijnen. Barrio (Mike) is een eenmanszaak met heel veel expertise, die zijn eigen lijnen ontwerpt en laat maken (vaak bij dezelfde fabrieken als de merken... maar zoveel fabrieken zijn er nu ook weer niet)...

'Dure' merklijnen... tsja gezien de voorgaande alinea is er eigenlijk geen argument om dure lijnen te kopen...  :-X Behalve als je toevallig dat ene ontwerp erg lekker op jouw hengel vindt passen... Ik heb dat met de Royal Wulff Triangle Taper lijnen... Die passen als ... euh... nou ja ongelooflijk lekker op mijn Winston B2T hengels... Die zal ik zolang ze er zijn dan ook blijven kopen....

Voor het overige.. blijft voor mij toch een kwestie van "Wat vind ik lekker bij mijn hengel"... en natuurlijk "Wat wil/kan ik er voor uitgeven".... Voor de goed orde...Ook met een lijn van 10 euro kan ik prima vissen... (maar mijn eigen gevoel staat me dan in de weg)...


Duurzaamheid: Ik heb gemerkt dat de goedkope lijnen vaak een erg zachte mantel hebben. Niks mis mee, maar als je veel op zand (langs putten) of op basalt (langs rivieren) staat, dan gaan ze gewoon minder lang mee... Zand is ook een erg grote factor m.b.t. slijtage dus misschien is met iets meer onderhoud wat te winnen....

Geheugen/Kringelen etc...: Heeft volgens mij minder met de kwaliteit en mantel te maken, maar des te meer met de kern. Veel lijnen zijn gemaakt met een mono-filament kern... die zijn erg gevoelig voor koude en lang op de reel zitten. Braided-core lijnen hebben dat over het algemeen veel minder...

Rek: Vind ik hier eigenlijk geen kwaliteits-discussie maar veel meer een punt van "Wat wil ik"... zelf heb ik liever een lijn met iets rek. Die hebben iets meer tolerantie wat timing bij het casten aangaat. Een lijn zonder rek heeft weliswaar heel veel direct gevoel en contact met de vis, maar komt ook wat preciezer als het gaat om het juiste moment van inzetten van de voorwaartse en achterwaartse worp... Als je dan ook nog een heel snelle hengel hebt, is het (vind ik) voor een gemiddelde werper niet echt een plezier om er een hele dag mee te staan vissen... In de loop van de dag word je vermoeider en je timing gaat achteruit... Dan zou juist een medium-fast hengel (al dan niet in combi met een lijn met rek) veel aangenamer zijn....


Duurzaamheid (2): ik doe met mijn duurdere lijnen gemiddeld zo'n 4-5 jaar... Dat is dan 17,50-14 euro per jaar... Daar zijn dus ong. 1,5-2 echte budget lijnen voor te koop.... Ieder zijn keuze, maar vissen kunnen we allemaal...



(holy smoke wat een verhaal weer....  :P )




Sieger

catchem

De goedkope lijnen die ik heb gebruikt zijn al snel in de prullenbak gegaan. Ik heb er in totaal 4 gehad en allemaal hadden ze oneffenheden in de dikte van de mantel en bobbeltjes. Bij eentje kwam er zelf een hele hoek in de lijn (ik denk dat de kern kapot was). Ga ik vervolgens op zoek naar een lijn van rond de 50 euro kom ik deze problemen niet tegen. Ik denk dat het rpijsverschil ook in de kwaliteitscontrole gaat zitten en dat de b-keuze van de productie naar de budgetwinkels en china-shops gaan en de a-keuze het 'merk stempel' krijgen.

weerwolf

Sieger, kom jij ze nog tegen lijnen met een mono kern? ik heb er maar 1 keer 1 gezien.


Ik heb ooit 2 lichte lijntjes gekregen van iemand om te testen en 1 heb ik nog opgespoeld en die nam gelijk de diameter van de lijn over. De andere lijn heb ik niet eens mee gecast, die stond mij al zo tegen hoe de lijn aanvoelde en de stugheid van de lijn. Ik moest de lijnen beoordelen en wat over schrijven en dat heb ik geweigerd omdat ik nix positiefs over de lijn kon zeggen en hij heeft ze vervolgens niet in het sortiment opgenomen.


Het krullen, waaraan lig dat? dat is heel moeilijk te zeggen. In mijn optiek komt het door de gevlochten kern die toch in enige mate oneffen is door de braided technieken en dat juist bij de budget lijnen er minder mantel op zit waardoor mantel en kern gaan trekken aan elkaar.


Ik heb 2 budgetlijnen van A en M en Northernlight fly lines en allebei kringelen ze waardoor de lijn dus minder goed of zelfs stokt in de ogen.
Dit kringelen wordt overigens erger naarmate je vis sessie meer uren duurt. In het begin heb je het niet maar na een tijdje vissen wel en dan vooral met het achtjes draaien wordt het erger.
Sinds een tijdje heb ik ook een paar demo lijnen van Mike Barrio gekregen en aan deze lijn valt toch wel op dat deze een stuk dikker is als de budgetlijnen. Weeg ik ze na zitten ze alle drie keurig op AFTMA specificatie.
De barrio lijn moest ik zelf nog een loop opzetten en dit ging verrassend gemakkelijk bij de barrio lijn dus dat houdt in dat de kern niet heel vol is (ik maak de loop door de kern door zichzelf heen te lussen) sommige lijnen gaat dit haast niet omdat de kern vrij "massief" is.
De barrio lijn lig daardoor ook mooi in een recht lijn op het water en niet gekruld zoals met sommige lijnen.
Hieruit concludeer ik (voor zover ik mezelf en door anderen serieus genomen wordt  ;D ) dat de "ruwheid" van de kern samen met de dikte van de mantel (en dus ook de eigenschappen van de mantel) zorgt dat de lijn niet kringt.


Dit heb ik besproken met A en M op de binddag en zij nemen dit heel serieus en gaan hiermee in conclaaf met de leverancier en je mag dus verwachten dat de volgende serie #1 lijnen beter wordt dan nu het geval is en dat terwijl ik de lijn van hun niet slecht vindt en helemaal niet als je bedenkt dat wat het alternatief kost. De barrio lijn lig er nu kwa prijs tussen in zoals Sieger terecht noemt het midden segment maar daar voor had je een paar merken met budget lijnen en daarna kwamen alleen de Sage en Rio lijnen die 80 euro kosten.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Heintje Davids

Net als Sieger ben ik een enorme verzamelaar van vliegvisspullen, dus ook van lijnen maar in tegenstelling tot hem ben ik geen nerd  :).

Ik denk dat vrijwel alles wat je over een lijn kan zeggen inmiddels wel op de een of andere manier is verwoord. Het geheugen van een lijn is inderdaad meer afhankelijk van de kern dan van de mantel en dat het kringelen van een lijn te maken heeft met de wijze waarop de kern is gemaakt zoals 'Weerwolf' al meldde geloof ik zonder meer. Het enige dat ik nog mis in de commentaren is de invloed van de temperatuur want ook dat heeft tot op zekere hoogte, invloed op je lijn.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat de aanschafprijs mede bepalend is of een lijn goed is of niet. Ik heb het al eens eerder vermeld maar doe het nog maar eens. In de 90er jaren was ik in de gelukkige omstandigheden om mijn vliegenlijnen rechtstreeks van de fabriek van 3M (Scientific Anglers) te betrekken. Ik betaalde de prijs die de distributeur 'af fabriek' moest betalen plus wat verzendkosten en een knaak voor de personeelspot van het Nederlandse 3M filiaal. Alles bij elkaar kostte een lijn mij tussen de 5 en de 7 gulden. Ja, je leest het goed en vergis je niet... diezelfde lijn lag in de winkelschappen voor 69 gulden. Inmiddels is alles veel duurder geworden maar is het niet zo gek om te stellen dat een gulden inmiddels een euro is geworden en een lijn zal dus een distributeur echt niet veel meer kosten dan een euro of 5. De prijzen gaan vervolgens diverse malen over de kop omdat het diverse malen wordt doorverkocht alvorens hij in de winkel ligt en iedereen die daar tussen zit moet er een boterham aan verdienen.

Dat lijnen die rechtstreeks van, veelal Chinese fabrieken worden afgenomen, voor een habbekrats worden verkocht, heeft volgens mij dus veel meer te maken met het ontbreken van diverse tussenhandel dan van de kwaliteit van de lijn. Wel denk ik dat, wanneer je de kwalitatief mindere lijnen rechtstreeks betrekt (zeg maar de laatste van de rol), je de prijs nog veel meer kan drukken. Mij is het ook opgevallen dat de super el cheapo lijnen vaak wat hobbelig zijn. Ik heb vroeger wel eens goedkope lijntjes van Albatros gekocht en die hadden inderdaad ook die bobbeltjes op de lijn. Of het minder gooide? Nee, eigenlijk niet. Ik had nooit het idee dat ik met die lijnen minder afstand haalde of zoiets; het probleem zat meer tussen mijn oren dan dat er nu werkelijk zo'n verschil was met andere, gladdere lijnen. En zoals Sieger ook al terecht meldde: er zijn maar een paar plants in de wereld waar vliegenlijnen worden gefabriceerd, dus de kans dat de lijn die we zo goed vinden uit dezelfde fabriek komt als de lijn die we het predicaat Waardeloos geven is vrij groot. Het blijft gokken maar ik vermoed dat het kwaliteitsverschil veel meer te maken heeft met de kwaliteitscontrole dan met andere zaken. Een zinkende lijn die drijft zal je minder snel tegenkomen bij een gerenommeerd merk dan bij de goedkope merkloze lijnen, maar desondanks heb ik toch ook wel lijnen gehad van onder meer Rio waar het ene exemplaar kringelde als een gek terwijl de andere, precies dezelfde lijn, aan Alzheimer leed en werkelijk altijd kaarsrecht bleef.

Ach, vliegenlijnen... je raakt er nooit over uitgepraat en dat zal wel altijd zo blijven!

merijn1982

Koen zegt dat behalve de zinklijnen hij tevreden is over de A&M lijnen. Waarom niet over de zinklijnen?? Zinken deze niet goed?? Of heeft het andere redenen??

Vind het een erg interessant topic. Heb zelf wat duurdere lijnen en deze gaan naar mijn idee wel lang mee zonder veel geheugen. Heb ook een a&m voor mijn #2 ( zat al bij de hengel toen ik deze kocht ) en vind deze erg oneven ( bobbelig ) maar verder kan il er nog niet echt over oordelen aangezien ik er nog niet veel mee heb gevist.
Tight lines!!

weerwolf

ik heb al verschillende mensen gesproken over zinklijnen die niet zinken  ;D


Zelf 1 in de handen gehad die pas zinkte als je ruk aan de lijn gaf, tot die tijd drijfen als een gewonen lijn.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Heintje Davids

Multifunctionele lijnen: droog vissen en als ze wat dieper gaan zitten, gewoon een rukje aan je lijn geven  ;)

Sieger

Kom inderdaad bijna geen mono kernen meer tegen Roelof, alleen nog in de glaslijnen...

Op deze site staat een mooie stukje over memory en stretchen van lijnen. Redelijk helder verhaal en als ik het goed lees dan helpen lekvrije lijnen niet echt mee aan een lage memory.... Nou ja... nog genoeg te zeggen... gelukkig....  ;)

http://midcurrent.com/gear/fly-line-memory-and-stretching/


Sieger

sjoerd

Quote from: Cornico on February 14, 2014, 23:26:47
Als je echt op zoek bent naar de pro's en contra's van goedkope en minder goedkope lijnen heb je waarschijnlijk niet zoveel aan de ervaringen van allerlei vliegvissers.
Zoals ik het zie is het ervaren van een lijn de resultante van heel veel factoren, zoals
# nummer
ervaring van de gebruiker
type hengel van de gebruiker
merk/fabrikaat van de hengel
type werper/werpstijl
type lijn (DT/WF/etc, drijvend, zinkend, etc)
Kortom zoveel verschillende factoren dat je alleen zelf kunt bepalen of een bepaalde lijn jou, je wijze van vissen en je hengelmateriaal past en wat de houdbaarheid onder die omstandigheden is.
Mijn langjarige ervaring daarin is dat in z'n algemeenheid duurdere lijnen beter presteren dan budget lijnen.


Eén vliegvisser, die meerdere lijnen vergelijkt kan best wel een goede vergelijking maken lijkt mij.
Immers een aantal factoren die jij noemt blijven hetzelfde. Zelfde visser, zelfde werpstijl etc. Hij of zij kan dus een in het verleden gekochte dure lijn nu vergelijken met een goedkopere als hij deze op dezelfde hengel probeert.
Mijn ervaring met een hele goedkope lijn van A&M versus een dure lijn? Ik vond de A&M lijn heerlijk soepel ook in winterse omstandigheden.
Bobbeltjes? Niet op deze lijn. Wel vond ik dat de lijnen wat lichter zijn dan het aftmanummer aangeeft. Je kunt dan dus beter een lijnklasse zwaarder nemen dan je zou willen.
Maar of de verschillen tussen deze goedkope lijnen en een dure lijn nou zo groot zijn? Ik kon dat niet echt ontdekken. :D :D

Sjoerd

Waarmee ik niet wil zeggen dat elke goedkope lijn een goede lijn is.

HappyFisherman

Sinds wanneer heeft goed zijn met objectiviteit te maken..?

Leuk topic heren!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rene V.



Zou top zijn als iemand meerdere 100 euro lijnen heeft vergeleken met 20 euro lijnen, en daar een objectieve mening over zou hebben.
[/quote]

Een van de mensen die dit kan doen,dus daadwerkelijk onderbouwen,is Sepp Fuchs.

Rene V.

fairplay

Objectief is: zonder winst oogmerk je mening geven over een product. Je niet laten leiden door merk, prijs of vriendschap.  ;D

En natuurlijk wordt het heel snel subjectief omdat je donders goed weet hoeveel die lijn gekost heeft waardoor je wellicht enige sympathie opbouwt voor het een of ander.
Mooiste is een blinde test..... maar ach,

vind dat het tot nu toe aardig openhartig is.




Rene V.

Begrijp je heel goed ;)maar genoemde persoon heeft al met zoveel lijnen geworpen en dat over een periode van 40 jaar dat dit  voor mij een goede lijdraad is.Ben trouwens ook diverse keren geadviseerd zonder winstoogmerk ;D

Groet Rene V.

Heintje Davids

Wordt pas verdacht als 'toevallig' Visionlijnen heel erg goed zouden zijn. Nee, flauw maar vraag me wel af hoe objectief je nog kunt zijn als je een zakelijke binding met een bepaald merk hebt!

Rene V.

#23
Het ging over lijnen van Scientific Anglers,Rio en Guideline.Hoorde wel laatst van Sepp dat Vision een hele mooie lijn  heeft voor zeeforel omstandigheden,dus wie weet ;DIk ben voorlopig nog zeer tevreden met mijn huidige lijnen en die zijn nog lang niet op ;)

Groet Rene V.

Rena

Dit schreeuwt om een blindtest...

Heb overigens goede ervaringen met SA lijnen.
Ga binnenkort de Bario smallstream en de Orvis superfine testen.. ben benieuwd.

TL Peter