Stand van zaken van zuurstof gehalte in de oostzee rondom DK

Started by Menno_siemensma, October 14, 2023, 01:34:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Menno_siemensma

https://www.dn.dk/nyheder/se-kortet-sa-slemt-er-iltsvindet-i-dit-lokale-farvand/
deense site maar met auto translate via chrome te lezen wat de stand van zaken is, ook daar grote issues met zuurstofarm water. Geen wonder dat we echt geen ene bal rondom Als in begin oktober konden vangen, heel het water eromheen is het meest zuurstofloos van het gebied. ik mag mij gelukkig prijzen dat we door 120km hoger nog een plekje te hebben gevonden, nog mijn ondermaatse maar sterke zeeforelletjes heb kunnen vangen maar het was diep en dieptriest slecht qua vangsten, van wat ik ook van locals en andere vissers heb mee gekregen. Sowieso is het aantal per trip al flink gedaald, wat uiteraard soms komt door omstandigheden maar als ik van meerdere  mensen hoor die er al 30 jaar komen, en echt wel hun zeeforelletjes kunnen vangen, aangeven dat de vangsten met 50% of meer naar beneden zijn gegaan qua aantallen, vind ik dat wel schrikbarend. Ook vanwege het feit dat de stekken een  aantal jaren geleden nog zeker wel vis opleverden, gingen we elke dag met 4 vissers, 4 dagen lang, visloos terug naar het huisje.
Aan de stekken an sich lag het niet, er waren ook vissers, er was prachtig (uitziend) helder water met mooie panterbodems, rifjes rotsen etc, maar vis, nergens te bekennen, op een kleintje die hier en daar nog langs de kust kon zwemmen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bert J.

Wat een ellende. Wij hebben dat ook een keer meegemaakt. Kilometers 'dood' water rond Funen
door een bepaalde algsoort die veel zuurstof aan het water onttrok.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

paul de bruijn

Dat klinkt niet goed.Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die dit ook  meegemaakt hebben op Funen,en weet ook niet of de zeewater temperatuur er mee te maken heeft.Heb jaren geleden in september meegemaakt dat toen de temperatuur erg hoog was en de vangsten vrijwel niks.
Vorig jaar in ieder geval goed gevangen nog,maar dat is een jaar geleden.Ik hoop in ieder geval dat het probleem oplost.

Menno_siemensma

Gezien dat er genoeg werd gevangen oa door mijn vader, de maand ervoor waar het warmer was, maar dan op Funen zelf, zit dat zeker niet in de warmte van het water alleen, wellicht een combinatie met bepaalde wind, algengroei of wat anders maar zoals gezegd, de stekken zagen er wat dat betreft niet anders dan anders uit, geen rare algendrab ofzo.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

paul de bruijn

Quote from: Menno_siemensma on October 14, 2023, 15:04:08Gezien dat er genoeg werd gevangen oa door mijn vader, de maand ervoor waar het warmer was, maar dan op Funen zelf, zit dat zeker niet in de warmte van het water alleen, wellicht een combinatie met bepaalde wind, algengroei of wat anders maar zoals gezegd, de stekken zagen er wat dat betreft niet anders dan anders uit, geen rare algendrab ofzo.
Zag op het staatje inderdaad dat de problemen op Funen blijkbaar minder zijn.

Autumnfly

menno dit is niet van deze tijd , ik was in sept 2018 en Mei 2019 op Als maar toen was dit al aan de gang er werd niets gevangen , alleen werd er gevangen door een groep Harpoenduikers die waren er bezig de Tarbot uit te roeien wat ze aardig lukte .
Was 2019 in de haven van Mommark waar je een dagje als opstapper mee kun op de platvis , ik was daar s'middags in de haven toe die bootjes terug kwamen 2 bootjes niks , op een boot 1 botje .wel veel boze duitsers.
mogelijke oorzaak brand rafinaderij Fredicia veel chemie en bluswater in zee is met de stroming zuid gegaan in die periode is er bij een bedrijf een afsluiter van een grote tank met vetzuur kapot gegaan en dit alles dodende spul is ook in zee gekomen en heeft daar z'n werk gedaan.de Denen hebben nog getracht dit in de doofpot te stoppen maar dat is niet gelukt in Noorwegen is het ondekt via alarm aquariums met schelpdieren langs de kust en de noren hebben alarm geslagen , in eerste instantie hebben de Denen het ontkent maar moesten het later wel toegeven .
wij hebben daar vroeger bij Strip altijd leuk gul staan te vangen maar naar die brand aan de overkant helemaal niks meer hier nog een treurig filmpje
  https://www.youtube.com/watch?v=NV9VXdi-bUA
                 

gr Kees