hazenvacht prepareren

Started by rick k, December 21, 2011, 19:24:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rick k

Hallo,

Een hele tijd dat geleden dat ik mij hier heb vertoond, maar dat komt omdat ik op veel fora zit en ik natuurlijk niet alles in de gaten kan blijven houden. Maargoed ik heb dus een vraag.

Ik heb van een klasgenootje (die gaat af en toe mee met iemand jagen) een hazenvacht gekregen hij zij erbij dat de vacht van een redelijk jonge haas kwam. Nu moet ik de vacht alleen nog prepareren om er mee te gaan kunnen werken.

Ikheb gehoord dat haas zeer kwetsbaar blijft op welke manier je het ook prepareert.

Hoe Moet ik dit aanpakken?

Het vel spannen en dan met een lepel ofzo het vlees wat er nog op zit afschrapen (zo goed als alles dan...) Daarna het hele vel bedekken met zout en dat 3 of 4 dagen laten liggen. En daarna in de vriezer?

Ik zou graag horen of het zo goed is of hoe het anders kan.

Alvast bedankt!

Mvg, Rick

harlin

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

rick k

oke, maar dit kan ik dus ook gewoon doen met een hazenvacht, ik had namelijk gehoord dat die heel kwetsbaar zijn...

Rossie69

ja de skin is heel dun,maar nat ,schoon schrapen.
zout erop en laten drogen,eraf halen nieuwe erop net zo lang tot de huid gedroogd is door het zout.
probeer wel je huid nu op een droge plaats te leggen,waar het wel lekker toefen is ;)


rick k

oke dankje, en als de skin helemaal droog is, wat moet er dan meedoen. Moet deze dan nog in de vriezer ofzo? of is deze dan klaar voor gebruik, en blijft hij dan een hele tijd goed?

Rossie69

eerst invriezen
dan prepareren.

rick k

Maar het prepareren is toch vlees eraf halen, zout erop doen totdat het gedroogt is enz. Of moet ik hieraan pas beginnen als het in de vriezer is geweest.

kan je misschien precieze volgorde voor mij geven?


rick k

Oke dankje,

Dan gooi ik hem straks dus in de vriezer. morgen paar uurtjes eruit halen en dan weer in de vriezer. Volgende dag er weer uit. Daarna schraap ik al het vlees weg. Dan leg ik de vacht helemaal onder het zout en laat dit een dag liggen. Volgende dag weer zout erover en dat herhalen totdat het helemaal gedroogd is. daarna zout eraf halen en nog een tijd laten drogen.

Is dit helemaal goed hoe ik het heb beschreven, omdat ik dan namelijk geen soda en aluin gebruik...

Rossie69

jee jonge toch

zout is ook goed.

lees nog maar es goed of spit het forum is goed door deze kerst vakantie ;)

rick k

ja oke. ik wou gewoon even zekerheid hebben omdat ik maar 1 skin heb! Zou zonde zijn als het fout gaat namelijk....

Rossie69


jelle

HE dit herinnerd mij eraan dat ik nog een hele eekhoorn en een steenmartervel in de vriezer heb liggen

maar eens eventjes wat mee doen
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Erwin

Quote from: Rossie69 on December 22, 2011, 17:18:01
jee jonge toch

zout is ook goed.

lees nog maar es goed of spit het forum is goed door deze kerst vakantie ;)

Rick, waarom wil je geen aluin gebruiken? Als je de huid alleen maar zout, is hij niet gelooid en dus aan bederf onderheving. Dat is niet zo erg als je de huid maar droog houdt.
Aluin (dubbelzout van Kalium- en aluminiumsulfaat) bindt zich aan de eiwitten van de huid waardoor hij berter bestand is tegen bederf. Aluin zit ook in de blauwmakers voor hortensia's. Kan je per kilo zo kopen in een tuincentrum. Ikzelf gebruik het merk ASEF. Nadeel is wel dat het in deze verpakking blauw is en dus ook het leer blauwige sporen krijgt.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

rick k

oke, dan kan ik beter idd wel aluin gebruiken! Ik heb hem alleen nog maar in de vriezer liggen hoor, heb nog geentijd gehad. Ik dacht als zout alleen kan doe ik dat...  Ik wist niet wat het was, maargoed je kan dat dus bij een tuincentrum kopen.

Ga daar binnenkort dan maar is naar kijken!

Gr, Rick

harlin

kruitvat o.i.d. heeft het ook wel
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

jelle

Quote from: Rossie69 on December 21, 2011, 21:47:08
ja de skin is heel dun,maar nat ,schoon schrapen.
zout erop en laten drogen,eraf halen nieuwe erop net zo lang tot de huid gedroogd is door het zout.
probeer wel je huid nu op een droge plaats te leggen,waar het wel lekker toefen is ;)
Ik heb nu ook zout gebruikt.
Is aluinpoeder nu veel beter dat heb ik nl ook
Ik ben een eekhoorn aan het prepareren, Gekregen van de kat. :D
En een huid van een steenmarter, Verkeersslachtoffer, man wat stinken die beesten zeg.
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

golddigger

Ik zout de hazevel gewoon tot hij droog is
Vervolgens knip ik het haar zo dicht mogenlijk bij de huid af(ook het onderhaar)
Je kan het haar op deze manier zo lang bewaren als je wilt
Groet Perry

jelle

waarom dan al die moeite van het zouten?
Je kunt het vel ook gelijk kaalscheren (en de haas weer laten lopen)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Rossie69

 ;D die Jelle
dacht ik ook al aan ja.
je kan dan ook het vel spannen,en afscheren.

maar denk dat Rick bepaalde,delen wil gebruiken.
lange haren korte haren ondervacht.

Jelle aluin mengen met zout kan ook.
eerst meeste vocht weg halen,met zout,en dan voor het eind resultaat mengsel van aluin en zout.