Ook wintervoorn

Started by Cornico, November 10, 2013, 21:59:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cornico

 ::delete::

Plantje

Bedankt voor de aftrap Marten. Ik zal eens kijken of ik er een waardig vervolg aan kan geven!

golddigger

Gaaf filmpje!
Mooie omgeving ook
Wel een link afstapje om bij het water te komen
Perry

John

mooie impressie van het vliegvissen van een aantal jaren terug! En wat een beste voorns...

Heintje Davids

#4
Goed gewerkt Marten. Filmpje is nu bij mij niet meer te zien... borrels of gewoon iets verkeerd gegaan?

Ah, geduld is een schone zaak... daar is ie weer!

John

Marten,

Vis zelf nog maar relatief kort met de vliegenhengel maar geloof niet dat het vliegvissen pursang veranderd is. hooguit het aanbod van hengelgerei en bindmateriaal.

Moet wel zeggen dat ik in mijn eigen jonge jaren. (zegt iemand van net 40...ahem :-[) het idee had dat er een groter aanbod aan grote voorns was.

Bert J.

Mooi filmpje en wat een gave voorns!
Een paar jaar geleden met Evert gevist in Elshof, in april.
Enkele voorntjes gevangen en Evert had daar nog een beste snoek op een nimfje.
Kurt was een fijne vent, al heb ik hem maar een paar jaar gekend, via de Kingfisher.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Rossie69

das echt wel nostalgie .

mooie dikke voorns,wat een lekkere rustige omgeving,,ook.



fairplay

Heerlijk fimpje.

En, hoewel ik de cameraman nooit heb gekend, geeft het me toch wel een vreemd gevoel te weten dat de man er niet meer is. Beetje verdrietig.

Maar filmpje blijft heerlijk. :D

Heintje Davids

Wat mij verbaast is dat de voornstand terug lijkt te lopen terwijl de snoekstand daarentegen de laatste jaren enorm verbeterd is. Of zou het een kwestie van tijd zijn dat ook de roofvisstand weer enorm veel slechter gaat worden. Je zou toch denken dat het bijna niet kan uitblijven  :'(

sjoerd

Quote from: Heintje Davids on November 12, 2013, 13:20:00
Wat mij verbaast is dat de voornstand terug lijkt te lopen terwijl de snoekstand daarentegen de laatste jaren enorm verbeterd is. Of zou het een kwestie van tijd zijn dat ook de roofvisstand weer enorm veel slechter gaat worden. Je zou toch denken dat het bijna niet kan uitblijven  :'(


Snoekstand enorm verbeterd???????? Ik dacht het niet. In ieder geval niet in onze contreien. Met name de kleinere sloten en dergelijke-vaak zijn dat ook nog eens afgesloten wateren- lijken soms compleet snoekloos.-[ :-[ :-[

Sjoerd

wouter veuger

@sjoerd:helaas geld dat voor diverse stukken water bij mij in de omgeving ook,er zit nog wel snoek,maar het is absoluut niet meer zoals pak hem beet 15 jaar terug.

Toen stond een middagje snoeken met z'n 2en nog garant voor 7 of 8 snoeken,nu ben je blij als je überhaupt beet krijgt,en als je er 2 vangt ben je spekkoper.

Heintje Davids

#12
Zal misschien een plaatselijk fenomeen zijn. Hier in het Groene Hart kon je 25 jaar geleden enorme snoekvangsten doen. Daarna liepen de vangsten behoorlijk terug agv vervuiling en verlanding. De laatste paar jaar is hier duidelijk een opleving te bespeuren, mede door de inspanningen van de plaatselijke hengelsportverenigingen. Vervuiling is aangepakt en het onderhoud gebeurt weer, zij het op kleine schaal. Oké, qua formaat is de snoek nog niet zoals het was, maar in aantallen is er toch een duidelijke verbetering. Ik ga er maar van uit dat het nooit meer wordt zoals het was, zeker als ik vandaag in het nieuws lees dat het Nederlandse oppervlaktewater tot het vuilste van de Europese Unie behoort  :'(.

Vanmorgen overigens nog even de polder ingegaan om te snoeken. In het bebouwde deel achter mijn huis gebeurde helemaal niets, dus toch maar wat dieper de polder ingegaan. Daar aangekomen bleek dat men aan het spuien was om het overtollige water af te voeren. Gek genoeg lag het voor een duiker die onder de weg doorliep helemaal vol met voorns. Aan de andere kant van de duiker gebeurde helemaal niets maar aan de voorkant zag je het werkelijk kolken van de witvis en daar tussendoor zag je met regelmaat roofvis jagen. Resultaat was in 30 minuten 4 gehaakte snoeken op een stukje van hooguit 40 meter. Het leek wel of ze allemaal naast elkaar lagen. Snel gestopt want het ging op werken lijken  :).

Plantje

Schitterend filmpje inderdaad Marten! Doet me denken aan filmpjes van jachtdagen jaren geleden bij mijn ouders waar Hans Ruedi Hebeisen (van http://www.hebeisen.ch/) nog bij was. Dat was enkele jaren voordat ik begon met vliegvissen. En dan voel ik me toch ineens weer een stuk jonger!

De weteringen in de buurt van Wijhe heb ik regelmatig goed bekeken, maar ik kan er niets aan leven in ontdekken! Misschien zou ik er werk van moeten maken om deze dingen nog verder te ontdekken. Maar om nu dagenlang kilometers weteringen af te vissen om tot deze conclusie te komen vind ik wel lastig. Het vinden van vis vind ik sowieso lastig. Zomaar inwerpen op een stuk water heeft me al zo vaak teleur gesteld... Zit er geen vis? Gebruik ik het verkeerde vliegje? Vis ik op de verkeerde manier? Dat vind ik ook het grote nadeel van vissen met een nimf. Het is bijna altijd "op de gok".

Als ik dan mensen hoor zeggen, dat het ergens "vol lag" met vis zit ik met open mond naar mijn scherm te kijken. Ik heb dat werkelijk nog nooit meegemaakt! Ik zie wel eens een schooltje voorn hier of daar zwemmen. Maar ik zie dat dat maar op een heel klein deel van het water is. In de zomer kan ik achter het huis met een droog vliegje een school voorn direct aanwerpen en dan haak ik nog wel eens wat. Buiten de zomer om heb ik geen flauw benul van het water achter ons huis! Misschien toch maar eens werk van de weteringen maken. Je hebt me wel aan het denken gezet Marten! Wellicht zie je me binnenkort door de omgeving van Wijhe fietsen met de vliegenhengel in de aanslag!

Plantje

Helemaal mee eens Marten!

Ja, het doel van je topic was me op zich ook wel duidelijk. Ik vind het leuk, dat ook in de stedelijke omgeving te vliegvissen is. Immers de stedelijke omgeving is voor velen van ons vaak dicht bij huis. Bovendien heb je er veel afwisseling in typen water. Maar voor de rust en het serene, iets wat ik vaak wel zoek in het vliegvissen, kun je beter buiten de steden terecht.

De opvatting die heerst is dat er een ware vismigratie is van weteringen en dergelijke naar de havens van de grote steden. Of dat ook zo is valt te betwijfelen. Ik lees bovendien tussen je regels door, dat de plaatsen buiten de steden waar je ook in de winter nog goed vis kunt vangen er nog wel degelijk zijn maar dat je goed moet zoeken.

Wat ik me ook wel eens afgevraagd heb: velen lijken aan te nemen, dat voorn van bijvoorbeeld de Mastenbroekpolder naar de havens trekt. Maar tegelijkertijd staan ze er niet vreemd van te kijken daar in de winter wel nog leuke snoek te kunnen vangen. Ik zou verwachten dat de snoek dan toch ook weg is?

Maar heeft de aanname, dat vis wegtrekt niet ook te maken met de moeilijkheid die ik eerder noemde? Wanneer je met een nimf vist is het veel minder tot helemaal niet zichtvissen. Het kan dan gebeuren dat je uren aan het vissen bent zonder wat te vangen, maar ook zonder een idee te hebben van of en zo ja wat je verkeerd doet.

sjoerd

#15
Ben toch heel benieuwd waar die havens zijn waar de Mastenbroekervoorns naartoe trekken. :) :) :)

Met de havenvisserij wordt toch echt bedoeld haventjes die in verbinding staan met GROOT water,zoals de grote rivieren, IJsselmeer, en andere grote wateren.

En ja ook in polderwateren zijn er nog wel plekken waar je in de winter nog leuk voorns kunt vangen.
Echter een feit is dat het formaat voorns in veel polderwater gemiddeld een heel stuk kleiner is dan in de tijd dat Marten er viste.
Toen had je nog geen aalscholvers in dat soort sloten en andere oorzaken die tot de terugval hebben geleid.
Teruggelopen voornstand is ook heel goed merkbaar in de voorjaarsvisserij op de Ijssel. Die is ook niet meer wat het ooit was.


Sjoerd

Heintje Davids

Vanmorgen nog even in de polder wezen kijken waar het afgelopen woensdag werkelijk kolkte van de voorns en .... inderdaad, geen voorn meer te bekennen. Het heeft er alle schijn van dat er een soort migratie plaatsvindt en dat de vis verder de hoofdvaart is ingetrokken. Komt wel enigszins overeen met de ervaring die ik wel eerder had. Heb in het verleden wel eens staan te vissen en ving op een bepaalde plek heel goed, terwijl mijn vismaat 10 meter verderop geen schub ving. De vis lag blijkbaar opeen gepakt op een (diepe?) plek. Andersom kwam gelukkig voor hem ook wel voor  :). Voornvissen in polders is een kwestie van zoeken.

Plantje

Ok...Waar ik nu dus ontzeeeeeeettend benieuwd naar ben: het feit dat jij op de ene plek stond en je vismaat op de andere...is dat nu stom geluk? Of heb je een plekje uitgezocht dat er in jouw ogen "visserig" uitzag? Of had je daar eerder goede ervaringen?

Heintje Davids

Calculated luck denk ik. Betrof een plek waarvan ik wist dat er vroeger een stenen brug had gestaan en waarvan ik hoopte dat het er iets dieper zou zijn met wat obstakels. Of het zo was weet ik niet, maar de vis lag er wel.

fairplay

Lijkt er absoluut op.
Ik weet een plek waar de voorns gestapeld liggen, en ze gaan voor geen goud uit de school.  Ze trekken langzaam heen en weer, heel apart gezicht. Al de vis is naar die plek getrokken. Heel bizar.