Tippetspoeltjes

Started by HappyFisherman, January 12, 2015, 11:24:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Heeft iemand van jullie ervaring met zo'n systeem?
http://www.aspo-gmbh.de/shop/stroft-vorfachspulensystem/index.htm

Welke voor en nadelen zitten er volgens jou aan?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

nee met deze niet,
wel met een gelijk systeem en al jaren vol tevreden  (met 100 mtr spoel)
::bbq:: ::proost:: ::proost::

sjoerd

Als je spoeltjes nylon koopt die je op elkaar kunt klikken, dan heb je eigenlijk dit systeem al.
Je maakt even een dik dubbel  stuk elastiekkoord door de spoeltjes, die je zekert d.m.v. zo'n
klemhulsje en klaar ben je al. Kost dit helemaal niks.
Voor en nadelen?
De lijn per klosje wordt d.m.v. een elastiek bijeengehouden en dat wil na langere tijd slap worden.
Op dat systeem van stroft heb je een kunststofhouder per klosje en dat ziet er niet verkeerd uit.
Voordeel van dergelijke systemen, je hebt altijd een aantal lijndiktes bij de hand. Dit i.p.v. losse rolletjes die je makkelijk
verliest.
Bevalt op zich wel goed dus....

Sjoerd

Gert

#3
Sjoerd, dit systeem van Stroft gaat wel wat verder dan alleen de klosjes bij elkaar houden.
Doet me vooral denken aan deze tippetdispenser van LOOP:
http://www.loopflyusa.com/products/line-accessories/tippet-dispenser/

Die heb ik zelf; ooit een keer gewonnen geloof ik.
Nadelen zijn: je moet elke keer de lijnen op de klosjes spoelen. En de LOOP kan spontaan uit elkaar vallen, vooral na verloop van tijd. En het is elke keer toch weer een hoop gepiel om de boel goed in elkaar te zetten, waarbij je ook nog eens rekening moet houden met de draairichting, die moet namelijk om en om zijn.
Het tweede nadeel heeft dit systeem van Stroft zo te zien niet. Het eerste wel. En het derde ook wel ben ik bang, voor wat betreft het in elkaar zetten.

Jammer dat je niet de standaardklosjes er zo voor kunt gebruiken.

En het eerste nadeel heeft Sjoerd z'n tip dan weer niet. 

Groet,
Gert

Edit:
Blijkbaar kun je WEL gewoon de standaard spoeltjes gebruiken! TOP!

Arno

hier kunnen de standaard 25,50 en 100 meter spoelen op
uit elkaar vallen zal niet gauw gebeuren en het maakt niet uit hoe je de spoelen erop zet omdat de apart van elkaar kunnen draaien,
nadeel is wel dat je de lijn dikte stickertjes apart moet kopen(en stroft is niet de goedkoopste) maar daar kun je zelf wel wat op verzinnen

ik vind het een mooi ding maar ook goed aan de prijs.
ook geen idee waar je ze kan kopen want ze staan alleen op de site van de groothandel in duitsland.


Team

gewoon bij Stroft in Duitsland te bestellen
NUNC  AUT  NUNQUAM

Rossie69

Vindt het niks.
Al dat uitpuil materiaal.
Gewoon in het vest.
Zovaak hoef je nu ook weer , niet van tippit verandrren ja.

FSCHAMP

Ik heb het systeem van Sjoerd en als de rekker/elastiek niet goed meer is, gewoon vervangen en dit kost stukken minder. :)
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Hilco de Visser

Ik heb het systeem van rossie ,maar dan in mijn chestpack

zakje  links voor 10/100 - rechts voor 14/100 -  links binnen 20/100 -  rechts binnen 30/100 


sjoerd

Quote from: Hilco de Visser on January 12, 2015, 21:24:25
Ik heb het systeem van rossie ,maar dan in mijn chestpack

zakje  links voor 10/100 - rechts voor 14/100 -  links binnen 20/100 -  rechts binnen 30/100

Hmm, dan  mis ik toch nog wat diktes Hilco! :) :)

Raymond

Ik heb een aantal jaar geleden deze gekocht (was een bevlieging ergens op een beurs):
http://www.fliegenfischer-forum.de/zreels1.html
Hier passen de spoeltjes van Stroft ook in.

Functioneert denk ik perfect maar ik heb het ding nooit gebruikt omdat ik ook gewoon de spoelen nylon in de zakken van mijn vest stop. Links en rechts twee verschillende maten en ga ik dikker vissen, bijvoorbeeld omdat ik overschakel op droog, dan vervang ik zo'n spoeltje door een ander.

Heb je zo'n dispenser nodig? Naar mijn mening inderdaad niet.
::wtf::

Hilco de Visser

Quote from: sjoerd on January 12, 2015, 21:27:19
Hmm, dan  mis ik toch nog wat diktes Hilco! :) :)

ik heb niet meer zakjes/vaKjes.......... :P

Wader

Ik hou ook niet van al dat bungelende spul.
Aan mijn vest hangen maar 3 dingen: een lijnknipper, een hakensteker, en een schepnet.
In mijn vest (Orvis) zitten aan de binnenkant links- en rechtsonder 3 afsluitbare vakjes waar een tippetspoel in past.
Dus heb ik standaard in totaal 6 maten tippetmateriaal bij me, oplopend vanaf 10/00 en voor mij werkt dit prima.

sjoerd

Quote from: Wader on January 13, 2015, 00:43:55
Ik hou ook niet van al dat bungelende spul.
Aan mijn vest hangen maar 3 dingen: een lijnknipper, een hakensteker, en een schepnet.


Nergens staat dat je de leader dispenser AAN je vest moet hangen! :) :)
Je kunt hem dus ook gewoon in je vest doen(doe ik ook ) maar.... als je bijv je uitpuilende vliegvisvest niet aan wilt maar vanwege de warmte/kou of dergelijke besluit om slechts de belangrijkste zaken mee te nemen in een heuptasje, of  bijvoorbeeld in je visjack dan heb je wel in één greep toch al je leadermateriaal bij je.
Ach zo moet iedereen toch lekker doen wat hij of zij handig vindt maar soms kan een tip op het forum je toch helpen om dingen eens anders te bekijken en/of je voordeel ermee te doen.

Zo zou ik bijv nooit een bungelend schepnet aan mijn vest willen hebben hangen. Doe mij maar een tot een heel klein pakketje op te vouwen netje dat aan de (waad) riem hangt. Blijft nooit hangen aan doornige struiken, prikkeldraad etc. en toch met één beweging gebruiksklaar!

Sjoerd