welke tippet dikte als je grotere forel mag verwachten droog/nymph

Started by sarca2, Today at 14:04:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

sarca2

Welke tippet dikte gebruiken jullie als je grote forel mag verwachten? Zeg groter dan 60 cm. Wat gebruiken jullie dan voor droog? en wat bij nymphen?


Ik gebruik standaard 12/00. Zowel voor nylon tippet bij drijvend vissen als voor fluorocarbon bij nymphen. Voor forel tot 40 cm gaat dit prima.

Ik vraag me dit af omdat ik ook een trophy zone en een (Ronde Bleek achtige regenbogen bevattend) meertje in Trentino wil gaan bevissen, zou jammer zijn als ze er doorheen knallen en ik net niet de optimale dikte mee heb.

::new::

Mike

Hey Sarca,

Ik ben toevallig net terug uit Italiƫ en heb een aantal dagen gevist op Lago di Nembia in Trentino.

Ver smijten is daar een noodzaak en daarvoor zou ik een 10"#7 nemen.
Vissen met 12/00 en een #7 is geen optie en bovendien niet nodig.
Als je bv met snakes vist kan je gerust 20/00 of zelfs 22/00 gebruiken. Dikker dan dat is overdreven.
Vis je droog of met spiders of andere kleine vliegjes dan zou ik 18/00 gebruiken. Dunner dan dat gaat problemen opleveren.

Op mn beste dag had ik er op t meer 33 en daar zaten een aantal enorme vissen tussen. Er zwemmen er een aantal die dik over de 80cm gaan.

Ik wilde wat foto's aan deze post toevoegen maar ik zie helaas even niet meer hoe dat moet.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

sarca2

Top, bedankt voor je reactie.

Nembia is 1 van de plannen idd.

Nooit aan gedacht om een #7 mee te nemen daarnaartoe. Ik heb er nog 1 liggen, 10 ft ooit gekocht voor snoeken, ik zal er eens mee gaan werpen om te kijken of ik er meer afstand mee haal dan met de 9 ft #6 die ik heb.

18/00 dus voor droog, goed om dit te weten, te dik gaat ook niet fijn zijn waarschijnlijk.

Vis jij op de trophy rivierstukken gewoon met standaard fluorocarbondikte (10 of 12/00) of ga je dan ook wat dikker te werk? Ik ben bang dat te dik helemaal niks wordt met die schuwe vis maar zou balen als de (waarschijnlijk) weinige aanbeten tippetbreuk opleveren. 

trouwens; ik weet wat snakes zijn maar heb ze nooit overwogen op forel, welke kleuren doen het daar goed?
::new::