dh of switch

Started by Sietzezietzevliege, August 11, 2011, 10:23:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sietzezietzevliege

Als complete leek op dit gebied heb ik wat vraagjes. Ik zit te denken om een dubbelhand aan te schaffen in de toekomst. Ik wil deze gaan gebruiken voor gewoon nederlandse visserijen ik woon praktisch gezien aan de waal dus vooral roofblei zal het worden. Ook op vakantie in zweden  en noorwegen op zalm. Mijn budget is erg beperkt en vooral de prijzen van temple fork outfitters spreken mij erg aan. Nou zou ik graag willen weten welk aftma ik hiervoor het best kan nemen. En of het verstandiger is om een switch rod of gewoon een echte spey/dh. Ook zou ik graag wat info over welke lijnen voor deze visserijen ik nodig zal hebben. dit zijn de hengels die ik gevonden heb: http://templeforkflyrods.com/products/rods/switch.html http://templeforkflyrods.com/products/rods/deercreek.html en zou deze reel hiervoor geschikt zijn: http://www.flydepot.com/flyfishing/temple-fork-outfitters-large-arbor-fly-reel/pid--745/ .

Bij voorbaat dank
Sietze

Sieger

#1
Hoi Sietze.... Blijft een lastige vraag.. En er zijn veel verschillende meningen. Als je nog nooit met een dubbel handige hengel hebt geworpen raad ik je aan om eerst ergens een gelegenheid te zoeken waar je iets kunt vasthouden en uitproberen.

Het hangt erg af van het water, de vis en vooral jezelf af wat het meest geschikt is. Ik ken mensen die met een switch op zalm vissen en ook die zweren bij een 16 voets hengel... Kan allemaal.

Ik denk zelf dat je het casten 'makkelijker' leert met een echte dubbelhandige, zo rond de 13 voet... Daarmee leer je de basis en kun je daarna eigenlijk elke hengel aan. Het makkelijkst om aan te leren vind ik persoonlijk het underhand casten ( scandi-stijl). Maar het echte klassieke werk heeft ook wel wat...

In Nederland kun je volgens mij met een 5/6 of 6/7 alle kanten op. Je kunt met de laatste ook op zalm vissen in het voorjaar....

TFO maakt hele mooie hengel met veel kwaliteit voor weinig geld. Ik heb zelf een Deer Creek en die doet het goed. Let wel op dat er verschil in de maatvoering tussen EU en VS fabrikanten. In de VS wordt hetzelfde werp-gewicht vaak lager in de aftma aangegeven.... (kijk maart eens naar het verschil tussen Beulah en Vision)

Heel kort gezegd is het een makkelijke vraag waar geen kort antwoord op is, oriƫnteer je goed en probeer uit! Scheelt een hoop centen...

Kwa reel... Goede slip en voldoende opslag kapaciteit is eigenlijk het belangrijkste....

Veel plezier en succes...

Ik weet niet waar je woont, maar op 8 oktober is er een Speydag in Aachen... Misschien is er nog plek?

http://www.fliegen-shop.de/pub/my_Speyday2.pdf


Sieger

Sietzezietzevliege

Ok hartelijke bedankt voor het antwoord. Ik was al van plan iemand te zoeken om het te leren/laten uitproberen of cursus volgen hoewel vanwege de vaak grote afstanden uit nijmegen en de vaak hoge kosten ik daar wat tegen op zie. Ik had zelf ook al bedacht dat als ik dan eindelijk me hengel van 380 euro heb en een reel van 300 zoveel euro en zo`n mooie veel te dure lijn en het blijkt niks voor mij te zijn  zit ik er maar mee. Deze vraag was vooral ter orientatie hierop maar sinds ik met enige regelmaat een dubbelhandige vliegvisser op de waal tegenkom die ook mooie roofbleien vangt heb ik hier zeer veel belangstelling voor.

Mvg
Sietze

Useless

Is zoals Sieger al meldde een lastige vraag.
Ik ben zelf begonnen met switch-hengels maar betrap me er op dat ik deze nog maar weinig gebruik sinds ik redelijk met dubbelhandige hengels overweg kan. Althans, daar waar het gaat om het vissen op de wat grotere vis. Het wat lompere werk zal ik maar zeggen. Naast een aantal zwaardere dh's heb ik kort geleden een Beulah #5 Platinum aangeschaft voor de prijs van een TFO.
Prachtig afgwerkte hengel die volgens mij ook heel goed bruikbaar is op de grote rivieren om op roofblei te vissen. Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd maar heb deze hengel wel nu enige malen op Oostvoorne gebruikt en dat werkte prima en komend najaar ga ik deze ook gebruiken voor mijn zeeforelweekje in Denemarken. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik er niet aan moet denken om deze lichte hengel ook in te zetten bij het vissen op zalm want daar vind ik hem toch echt te licht voor.
Hou er overigens wel rekening meer dat een hengel zoals de mijne een lijngewicht vraagt van, zeg maar tussen de 250 en 295 grains hetgeen betekent dat je lijn vergelijkbaar is met een lijn voor een singlehanded hengel #8/9. 
En zoals Sieger al schreef; het is verstandig om eens met iemand erop uit te gaan om eea te proberen hoewel ik het vermoeden heb dat het jou net zo zal vergaan als de meesten. Heb je het eenmaal onder de knie en zie je de voordelen van een dubbelhander dan ben je er redelijk snel aan verslingerd.
Als ik het over mocht doen dan zou ik persoonlijk kiezen voor een dh in plaats van een switch. Ik vind mijn switchhengels fantastisch maar in vergelijking met een "echte" dubbelhander toch een beetje beperkt.
Succes met je keuze!

Sieger

Heb nu voor NL een Beulah 11'6" in 6/7 en die bevalt me op de IJssel erg goed... Mooie lengte om in de stroming te komen.. Nu de vis nog... ;)

Heb ook een switch 10'6" in 5/6 maar heb daar mijn draai nog niet echt mee gevonden. Een keer op Baggelhuizen gebruikt maar nog niet enthousiast... Had toen nog niet echt mijn cast onder de knie moet ik zeggen... Vraag me wel af of het vissen op niet stromend water met de shootingheads wel zo'n succes zal zijn.... Komt toch een redelijk gewicht met een behoorlijke 'klap' op het water.... Schuwe vis is dan toch wel weg denk ik....

Heb voor het grotere werk nog 13-voeters die ik in Ierland ga gebruiken... Eerst maar eens flink oefenen met alle worpen...


Sieger

Useless

Heb de mijne toch ook op stilstaand water (Oostvoorne) geprobeerd en was ook een beetje bang dat het allemaal erg hard neer zou komen. Maar ik moet zeggen dat het heel erg mee viel. Ik bemerkte wel een behoorlijk verschil met een "gewone" schietkoplijn die behoorlijk hard neerkwam in vergelijking met de Elixer Switch-lijn. Wellicht dat de andere opbouw van de lijn een verschil maakt. Ik weet niet wat voor lijn jij gebruikt hebt Sieger maar misschien kan het dus verschil maken.

Sieger

Dat zou best wel eens kunnen. Ik had er toen een Rio head op zitten... Heb nu ook voor die een Elixerlijn, dus zal het nog eens over doen.... En de techniek zal ook best mee hebben gedaan hoor... Merk dat het nu allemaal al wat beter gaat dus....


Sieger

johannes

heb een 11" #6 en gebruik die heel veel maar nog niet als een echte dubbelhandige
mede omdat ik er een gewoone 6 lijn op gebruik deze winter hoop ik eens wat meer in de DH techniek te gaan verdiepen.
zal deze tropic eens in de gaten houden