welke 3 aftama's hengels

Started by koffiejunk666, November 16, 2014, 21:52:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

koffiejunk666

ik heb gezocht maar niet gevonden op het forum.
dus ik schiet dit topic maar het i-net op

ben zelf een fanatieke snoekvisser maar wil zelf ook op wat kleiner gruut gaan vliegvissen.
om nou alle aftma hengels te gaan kopen en een echtscheiding te forceren lijkt me overdreven.

dus de vraag aan jullie
welke 3 aftma hengels zouden jullie kopen en waarom?

ik gebruik zelf een 9 voor snoek.

mvg de "koffiejunk"

Gerrit59

Mijn idee:
- een #3 voor het kleinere 'peuter'werk;
- een #5/6 voor op de forel etc.;
- een #7/8 voor het streameren op snoek

Gerrit

Inderk

Gerrit heeft het bij het juiste eind
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Gert

#3
De keuze van Gerrit en Inderk is natuurlijk logisch.
Maar voor mij persoonlijk ligt het toch anders.
De vraag luidt: welke zouden jullie kopen, maar voor velen - waaronder ikzelf - zou de vraag eigenlijk moeten luiden: welke zou je in ieder geval houden als het er maar 3 mogen zijn?
En mijn keuze zou dan zijn:
een 3 voor het lichte werk.
Mijn 4 zou ik echter niet willen missen
en voor karper, snoek en grote forel dan maar de 7 bewaren.
Dan maar geen 5 of 6....

Maar goed, in feite is het net zoiets als: ben je liever doof of blind? Ik hoop nooit voor zo'n keuze gesteld te worden ;)

Groet,
Gert


merijn1982

Denk #3 #6 #9, maar als je het persoonlijk bekijkt is het voor een ieder en zijn manieren van vissen anders. Ik denk als je breed vist met de vlieg je het ook niet red met 3 hengels. Maar het kan prima! Ik gebruik een #2 voor kleine spul. Eem #5 voor forel en karper en een #10 voor de snoek. Zou er graag nog een #7 bij willen voor de karper/ polder en stadswatersnoek en toekomstig zeebaarzen
Tight lines!!

Gerrit59

Gert,

Voor jouw keuze is net zoveel te zeggen als de mijne.
Ik kan de mijne ook nog wel wat nuanceren.
Ik vis op snoek meestal in de polder en als je de halve kippen dan even vergeet, kun je met een 6/7 ook prima uit de voeten. En dat vind ik net zo leuk!
Dus gelet op onze voorkeuren: de keuze is erg persoonlijk.

Gerrit

HappyFisherman

Ik ga niet kiezen. En eh... koffiejunk, maak die papieren maar vast in orde want die hengels komen er wel  ::dance::
Vliegvissen is bevlogen vissen...

BV

Ach , gewoon discreet te werk gaan bij het kopen.
Bij mij heeft het 4 jaar geduurd eer ze zag dat ik geen 2 maar 6 hengels had.
De vier in hun koker vielen haar geen eens op.

Gewoon over handtassen , kapperskosten en vrouwenschoenen beginnen...

Scaramouche

Ik hou het op 4 hengels:

#3, 7 1/2 voet  voor kleine slootjes/beekjes, kleine visjes (met genoeg power om die 40cm forel in Oostenrijk uit de stroom te drillen)
#5, 9 voet voor grote beken, grotere sloten. Karpertjes tot 10 pond zijn welkom
#7, 9 voet voor karper tot 15 pond, kleine snoekjes, dikke forellen, kleine zeebaars
#9, 9 voet voor grote karper, grote snoek, dikke zeebaars die ik uit de rotsen moet houden en hopelijk volgend jaar een Ierse zalm.

En dan heb ik voor mijn 5, 7, en 9 ook hengels die stiekem een lijntje zwaarder kunnen.

Lichter dan #3 vind ik gewoon niet leuk vissen en zwaarder dan 9 ken ik geen vissen die op mijn bucket list staan. Meerval hoef ik nooit te vangen (vieze beesten) en de tropen zijn me te warm  8)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

HappyFisherman

Quote from: BV on November 17, 2014, 09:37:39
Gewoon over handtassen , kapperskosten en vrouwenschoenen beginnen...

Heb je die dan?  ::jumpers::
Vliegvissen is bevlogen vissen...

BV

Ik net zo min als handtassen en vrouwenschoenen... :P

Troutbuster

#11
Pfffffff......

Hengels.... altijd een leuk onderwerp!

Ik gebruik op de (buitenlandse) beken standaard steevast een 9ft #2 (Greys Streamflex)
Moet het korter vanwege zware begroeiing, heb ik nog een 7ft #2 en een 8ft #3
Verwacht ik te moeten vissen op grotere forellen/vlagzalmen en/of met grote zware nymphen dan bied mijn 9ft #3 (ook Greys Streamflex) uitkomst.

Witvis in de polder en grote rivier zoals Merwede;
Steevast mijn 10ft#3 (Greys Streamflex) die als de rivier het toelaat ook op de buitenlandse beken/rivieren ingezet wordt.
Licht streamerwerk op baars en forel;
10ft #4 (Snowbee Diamond) welke ik omwille van de strakheid altijd vis met een #5 lijn (float, inter en zink)
Zeeforel en forellenputten met grotere forellen, en klassieke natte vliegvisserij op forellenmeren (altijd droge lijn);
10ft #6 (Vision GT four)
Zeevisserij, forellenputten met grote forel (RDB) en snoekvisserij,
10ft #7 (Scierra SST, Snowbee Diamond2)
Ook deze hengels met float, inter en diverse zink lijnen. (Di3, Di5)
Tijdens wedstrijden op forel gaan de 10ft#4, 10ft#6 en de 2st 10ft #7, steevast opgetuigd mee naar de waterkant om snel te kunnen schakelen, alleen de #4 niet op DRB (net ff te licht)

Daarnaast heb ik nog wel e.e.a. staan wat ik weinig tot nooit gebruik, maar tsja, verzamelaar hè!

Als ik het zo bekijk een mooi bosje hengels die ik feitelijk allemaal gebruik door het hele kalenderjaar heen

Kortom Koffiejunk, ik zou kiezen voor, 9 of 10ft #3, een 10 ft #4/5, en een 10ft #6/7 als opvolgende klasses/lengtes (wel gebaseerd op persoonlijke voorkeur qua lengte en klasse)

Succes

Gr

Jan
"Petri Heil"


Heintje Davids

Ik dacht eerst dat er 30 stond i.p.v. 3. Vond het al een hele uitdaging om te verklaren waarom; hoewel... bij mijn vrouw is dat ook gelukt :)

Maar als ik er maar 3 mocht kiezen (en ik ben er van overtuigd dat je er voor de normale doorsnee visserij echt niet meer nodig hebt):

een #4 voor de polder, riviertjes in het buitenland enz.
een #6 voor de zeeforelvisserij, grote (Noorse) rivieren en licht snoeken in de polder
een #8 voor het zeebaarsen, zware snoekvisserij, pollaktrekken en kan ook in de tropen goed werk doen.

#5, 7 en 9 Kan natuurlijk ook. Uiteindelijk is het altijd een beetje concessies doen.

Gerrit59

Zo zie je maar weer hoe snel we met z'n allen off-topic gaan!
De vraag wordt gesteld: welke 3 aftma hengels zouden jullie kopen en waarom.  Daarop heb ik mijn keuze kenbaar gemaakt.
De realiteit is echter - ook bij mij - totaal anders!!!!!!!!! Ik kan goed uitleggen waarom ik een #2 - 9 nodig heb en daarbinnen ook nog exemplaren met verschillende akties.
Ik heb 'meer dan drie' hengels en in de aankoop daarvan wordt ik aardig vrijgelaten!
LEUK TOPIC!

koffiejunk666

bedankt voor de vele reacties

het maakt de keuzes een stuk makkelijker.
er gaat dan toch echt een 3# en #6 komen en dan blijven de scheidings papieren gelukkig weg
het is wel leuk om te zien dat de keuzes van iedereen toch best persoonlijk is.

mvg de koffiejunk

weerwolf

nou dan kom ik maar weer.............veel te zwaar allemaal :) :) :)


ik zeg 0,2 en 4


95% vis ik met de 0, de wintervisserij met de 2 en paar keer per jaar met de 4 (baggelhuizen)


Maar ik besef dat ik in een lichter wereldje leef dan de meesten maar de groep is groeiende 8)
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Gerrit59

En dat vinden 'wij' nou allemaal weer veeeeeeeeeeeeeeel te licht Roelof!

Gerrit

Ochi

In tegenstelling tot Weerwolf dan maar een 6,8 en 10.
De 6 voor het OVM,de Fint, kleine Roofblei en Zeeforel
De 8 voor kleinere Zalm, grote Rooblei, Steelhead,Zeebaars en Bonefish
De 10 voor grote Zalm en niet te grote Tarpon.
Snoeken zou ook kunnen met de 10 maar op 1 of andere manier raakt dat virus mij niet.
Ik gebruik ze zoals boven beschreven maar je zal zien dat ik met me 6 ook een grote Roofblei eraan krijg en met de 10 een Pink. De 8 is al zo krom getrokken door een grote Tarpon, die ik natuurlijk verspeelde, waarmee de 10 het ook moeilijk had gehad maar in mijn hoofd zijn dit de 3 gewichten die ik met de ideale gedachte heb aangeschaft.

John

Heb ook de 0 voor ultra licht visserij , een 3 voor de dagen met een bak wind en de 5 voor het "zware" werk.
En een.... ::stil::

T'is jammer dat ik het hierbij moet laten ;)

Koen

ik hou het op even. 2 voorn/forel, 4 forel, 6 grote forel, 8 snoek.

Rena

#3/4 voor de kleine en middel grote rivieren
#5    voor de grote rivieren en groot water droog en natte vlieg , de meeste vlieguren maak ik met mijn #5 8 voet epic
#6    voor zeeforel en groot water of rivier met nymphen, natte vlieg en lichte streamer
#8/9    voor het zware werk in zee met zinklijnen en het vissen met zware streamers

Als ik kijk naar mijn visserij dan kan ik grofweg zeggen; 75% rivier (80% groot en 20% klein), 10% meer en 10% zeeforel en 5% rest.
De verdeling wat betreft de hengel; 75% #5, 10% #6, 10% #3/4 en 5% achtelijk zwaar  :P
Verdeling naar soort visserij; 75% droog, 15% nat, 10% streamer en nymph
De soorten die ik het meest belaag zijn Forel, Vlagzalm en Zeeforel.
De lijnen die ik het meeste gebruik zijn 85% F, 10% I en 5% S.

Ik heb en zal geen hengels aanschaffen die lichter zijn dan een #3 om diverse redenen.

TL Peter

sjo

Switch 11,6 ft # 4 voor op de Grensmaas op barbeel en/of roofblei
Switch 10 ft #5 voor op de putten met groter spul
Switch 11ft # 6/7 van Guideline voor heel groot spul, zeeforel en licht op zalm

Daarnaast heb ik nog een twintigtal diverse stokjes van #2 t/m 10 enkelhand en dubbelhand. ::hulp::
Let the fly be with you....

merijn1982

Tight lines!!

Gerrit59

Ja Merijn,

Sommige van ons zijn naast vliegvisser ook een beetje verzamelaar...

merijn1982

Haha ja dat blijkt! En welvermogend waarschijnlijk. Ik wil er ook wel 20 maar kan dat echt niet betalen:-(
Tight lines!!