Let's go tropics :)))) (Vliegen toegevoegd)

Started by Willem, January 07, 2013, 23:05:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Willem

Hoi allemaal,

17 februari ga ik met het gezin naar de Cariben, welk eiland het is dat kan ik niet vertellen(heb ik zo m'n redenen voor  8) ) We gaann 9 dagen, waarvan we 7 volle dagen hebben, en de andere dagen vliegen enzo.

Ik beschik alleen over een #7 hengel met een LOOP Xact reel erop. Als backing zet ik er gewoon 150m 25/00 dyneema op, er zit nu 50 meter airflo backing op maar das niet genoeg. Met dat setje moet ik toch een bone aankunnen heb ik gehoord. De bonefish daar is niet gek groot, er zitten leuke tussen maar geen monsters. Ik ken iemand die er al een aantal jaar vist, die heeft me wat info gegeven, maar extra info is altijd welkom!

Volgende punt is de lijn. Ik heb zelf geen warmwaterlijn, dus ben op zoek naar een WF7F warmwaterlijk. Is er iemand die er toevallig eentje tweedehands te koop heeft staan of er eentje wil verkopen voor een niet al te hoge prijs? Het is namelijk maar voor een weekje en daar wil ik niet teveel geld aan uitgeven.

Qua vliegen heb ik nu een aantal krabben en garnalen gebonden, en een zooi EP streamers en andere streamertjes op Gamakatsu zoutwaterhaken.
Heeft er iemand tips voor haken voor de bonefish? Ik weet dat Daiichi goede haken heeft hiervoor, maar die zijn wel heel prijzig vind ik. Ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Alle garnalen en krabbetjes die ik nu heb gebonden zijn trouwens voorzien van een weed guard. Ik zal binnenkort even wat foto's plaatsen van de vliegen die ik nu heb. Suggesties voor bonefish en andere soorten zijn zeker welkom!

Weet iemand wat ik naast deze standaard dingen verder nog nodig heb voor het vissen in de tropen?

En last but not least, de techniek, how to, binnenstrippen, hoe?

Alvast bedankt iedereen!

Willem


Canadian_Streamdance

Zo willem dat is een mooie kans die je daar hebt!! " ik kan je zelf niks wijsmaken hierover heb zelf zon buitenkansje nog niet mogen meemaken :P
misschien heb je hier iets aan gaat over technieken en hoe je moet aanslaan en zo

http://midcurrent.com/techniques/bonefish-the-retrieve-hookup-and-fight/

Willem

Ah daar kan ik wat mee, thanks! Heb het even doorgelezen, staan goede tips in.

Sieger

 ;D volgens mij leveren warmwaterlijken vooral veel paling op... Daarna houdt je natuurlijk wel Bone.... Over.... ;)


Ff terug.... Volgens mij moet je je niet al te gek laten maken m.b.t. warm water lijnen.... Ik zou een niet al te dure gewone lijn met een zware belly nemen die goed weg te schieten is.... 'Koud' water lijn in warm  water gaat volgens mij prima.... Andersom is lastiger, dan wordt de lijn al snel te stug....

Maar ik denk dat Marcelk er ook wel iets over kan zeggen.....


Sieger

Willem

Hahaha, foutje  ;D

Maar thanks voor je tip. Ik wil sowieso een keer een nieuwe lijn kopen voor snoek, een drijvende, vis nu met een sinktip. Dus als dat allemaal wel mee valt kan ik denk ik beter gewoon een lijn voor snoek kopen en daar gebruiken.

MarcelN

Mag je gratis mee ofzo? Ik zou gewoon ff die spullen kopen, daar kom je niet vaak en zou ik graag meemaken. Oooo wacht, mijn neef woont nu op Curacao ::)

Willem

Quote from: MarcelN on January 08, 2013, 06:11:45
Ik zou gewoon ff die spullen kopen

Ja ff kopen zonder geld  :o  ;D

DocSalmo

#7
Quote from: Willem on January 08, 2013, 00:43:12
Hahaha, foutje  ;D

Maar thanks voor je tip. Ik wil sowieso een keer een nieuwe lijn kopen voor snoek, een drijvende, vis nu met een sinktip. Dus als dat allemaal wel mee valt kan ik denk ik beter gewoon een lijn voor snoek kopen en daar gebruiken.

Zou ik toch niet doen hoor...  Een koudwaterlijn werpt in de tropen zoals een slappe spaghetti.  Net zoals een tropenlijn bij ons redelijk stug wordt.  Kijk eens op een site zoals http://www.ofish.be/124010243-destockage (in franstalig BelgiĆ«) waar je soms goede koopjes kan doen.

Neem je koudwaterlijn dan eventueel mee als reserve...  Na je reis kan je de tropenlijn tweedehands verkopen.

Op een Engels forum is er net een gelijkaardige discussie gestart.

http://www.flyforums.co.uk/saltwater-fly-fishing/279810-can-i-use-my-regular-line-bones.html

QuoteYou can but you will be using line that has the casting charicteristics of overcooked spaghetti !

take the other as a spare in case you lose or break the tropical one

The cold water line will go very limp and not be a good line to cast

Leon

Hoi Willem,

Ik zou zeker een tropenlijn aanschaffen. Via e-bay.com kan dit vaak ook erg goedkoop.

Geniet ervan en veel succes.

vr.gr.

Leon

Bone F

Lijkt alsof je naar Caye Caulker gaat. Sorry voor al die goed bedoelde tips over tropenlijnen maar hou het geld daarvoor maar in je knip. Ik heb nu 7 jaar ervaring en gewone " koude" lijnen zijn prima. Nog tip als bones een beetje gedresserd zijn werp ze dan eens aan en wacht een paar minuten. Vervolgens strip je" inch by inch" binnen en tonen ze opeens wel interesse. Neem ook bv gotchas ha;ak 10 mee soms gaan ze voor het kleine grut. Zorg er in ieder geval voor dat je lijn buiten de reel altijd vrij ligt zodat ie snel door de ogen kan schieten. Heel frusterend als je er 1 haakt en de boel breekt omdat hij ergens blijft haken. Probeer dan maar eens gossie te zeggen :-). Veel plezier daar ennu daarna nog wel ff schrijven waar je geweest bent he

Bone F

Waarschijnlijk heb je er al aan gedacht maar vergeet niet om stripvingers o.i.d. mee te nemen. Een vliegenlijn snijdt snel door je vingers met dat zoute water.

Willem

T is niet Caye Caulker  ;D

Nou weet ik ook niet meer wat ik moet doen, wel of geen tropenlijn? Zo veel verschillende reacties. En ik wil toch niet daar staan met een te slappe lijn...
Ik heb afgelopen zomer op Corsica staan vliegvissen in zee, daar is het water natuurlijk niet zo warm als ik de cariben, maar ik merkte niet dat de lijn slapper werd.

Ik ga helaas ook niet na afloop zeggen waar ik heen ga, het is een plek waar nog geen gidsen zijn, en degene die ik ken die er elk jaar heen gaat heb ik beloofd het geheim te houden, sorry  :)

Thanks voor de tips alvast! Stripping fingers had ik nog niet aan gedacht, goeie.

Zijn er nog tips voor goede haken?

DocSalmo

De tip van die "stripvingers" is goud waard!  Die mag je zeker niet vergeten.

Bone F

Ja die lijnen daar kun je knap onzeker van worden maar ik weet niet of de andere meningen gebaseerd zijn op zoveel ervaring als ik heb. Ik knoop mijn vliegen al jaren op de  F314 van gamakatsu. Ik ken verhalen dat deze haken kunnen uitbuigen maar ik heb daar nog geen last van gehad.
Ik ben me alvast aan het opmaken voor 2 maanden ZO Azie en hoop daar ook nog wat te vangen maar er gaat tropisch niets boven de Caribbean!

Willem

De lijn is al geregeld, ik kan een Bonefish lijn van iemand lenen voor een weekje  ;D Maar ik neem ook nog drie gewone lijnen mee.

Van diegene waar ik de lijn van leen kreeg ik ook de tip van de F314. Bind ik normaal veel baars- en snoekstreamers op, dus dat komt mooi uit. Ik denk dat eerder de tippet breekt dan dat de haak uitbuigt eerlijk gezegd.

Ik zal vanavond wat foto's plaatsen van de vliegen die ik tot nu toe gebonden heb voor de reis, ben benieuwd naar jullie zicht erop.

Weet iemand nog een goedkoop adresje voor stripvingers?

Willem

Jeroen (waar ik die lijn van kan lenen) zei trouwens dat hij vaak heeft gemerkt dat een watertemperatuur tot 25 graden nog goed is voor een koudwaterlijn, daarna word het vaak lastiger. De gemiddelde watertemperatuur in februari van waar ik ga vissen is 25,5 graden, dus voor de zekerheid leen ik van hem gewoon die warmwaterlijn.

Gert

Quote from: Willem on January 09, 2013, 16:00:00
Weet iemand nog een goedkoop adresje voor stripvingers?

Marry (Zeenimf) even vragen/lief aankijken ;) - die maakt(e) ze van oude zwempakken dacht ik.

Succes en groet,
Gert 

Zeenimf

Gert, verkeerd gedacht ,ik maak ze van nieuwe stof en niet van oude zwempakken of broeken . ::foei::

Willem ,ik heb ze wel .

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Gert


HappyFisherman

Kun je er mij ook 1 meenemen zaterdag Marry?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Zeenimf

Bram ,neem de hele zak wel mee ,kan je uit zoeken .

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Willem

Ah, dat zou top zijn!  ;D

Heb je misschien een fotootje ervan?

maurice

Sorry, maar kan het niet laten,

Ik ga met het gezin, je bent snel vader geworden.
Mag niet zeggen waar heen, moet je smokkelen?
Heb geen geld, en dan to h zo ver met je gezin.
Lijntje geleend, beter dan bolletjes slikken.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Willem

Hahahahaha  ;D

Ik ga met het gezin, as in een zoon, geen vader
Mag niet zeggen waar heen, heb ik al uitgelegd
Heb geen geld, mijn ouders betalen en ik ben student
Lijntje geleend, omdat het kan  ;D

Willem

#24
Hier een aantal van de vliegen die ik tot nu toe heb gebonden voor het tripje:

Voor baby tarpon eventueel:


Krabbetjes:


Garnaaltjes:




Ben benieuwd naar jullie menign en tips, en wat ik er nog meer bij moet binden.

Ik heb al een voorraadje streamers liggen, van EP streamertjes en grotere streamers en zonkerstreamers aan toe.