upside down

Started by Beertje, December 24, 2014, 21:25:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Vorige week heb ik op de vereniging bindavond een upside down meivlieg gebonden. Die zouden beter op het water staan en een betere silhouette in het water hebben dan de normale vliegen! wat is jullie ervaring?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

holla999

hoi Beertje,
gegarandeerd heb je een mooi silhouet, maar omdat de haakbocht omhoog staat is het zwaartepunt teveel naar boven gericht.
dit moet je dan compenseren door een erg stevige staart en hackle model om de vlieg recht te houden.
dit leidt dan weer tot een vlieg die flink wil tollen op een dunne leaderpunt.
vindt hier maar eens het ideale compromis.
succes en groeten uut Drenthe
Peter

gijsie20

#2
Ik heb van de zomer wat upside down nymphen gebouwd om dieper te vissen op de rivieren in de diepere pools zonder vast te raken...deden het prima.
Op droog geen ervaring mee.

weerwolf

Huh droge nymfen?  ;D ;D ;D
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Beertje

Gijsie 20@ je bedoeld zeker jig nimfen?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Floor

Van nymphen, streamers en booby's, heb ik wel wat "upside down" versies  maar, droog heeft me nooit erg aangetrokken.
Nu ben ik een groot fan van emergers, klinkhamers en dergelijke en om daar nu "upside down" versies van te maken lijkt me zeker niets.

Ik ben benieuwd of er meer mensen met ervaring zijn.
Het zwaartepunt verhaal van Peter lijkt me inderdaad van toepassing en dan lijken mij de "gewone" droge vliegen toch handiger in gebruik.
Maar, mischien ga ik het toch ook eens testen gewoon eens om te kijken hoe het gaat
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

weerwolf

dat is ook iets wat vaak vergeten wordt. wel vliegen maken maar niet testen/kijken hoe ze het in het water doen.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

gijsie20

Quote from: Beertje on December 24, 2014, 23:00:34
Gijsie 20@ je bedoeld zeker jig nimfen?

Yup denk dat het zo heet. Haak met een spijkertje erop met daaraan een goudkopje.

maurice

Het grootste nadeel van grote vliegen met vleugels is dat je dikker moet gaan vissen om het twisten van tippet en leader tegen te gaan.
Maar idd de vlieg staat zo wel mooier op het water.
Of het je meer vis oplevert durf ik niet te zeggen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

p.forel

Gewoon de mohican mayfly  upside down binden twist je tippet niet en drijft ook met haakpunt naar boven altijd goed.

maurice

Is zeker een Mooie P.Forel (ome Piet van de camping?)

Maar ik ben niet zo een foam binder.
Vis het liefst met haakje 16 en kleiner.(droog)

::bbq:: ::proost:: ::proost::

p.forel

Kan je nog wel kleiner binden hoor de mohican may als 16.

maurice

Niet met mijn vingers ;D
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Floor

Je kan zo'n extended body ook van dubbing maken al moet ik zeggen dat ik dat nooit heb gedaan, met foam wel en dat gaat na enige oeffening eigenlijk best makkelijk.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.