Vleugels

Started by HappyFisherman, February 18, 2012, 23:48:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Als je de filmpies van mnr Mc Phail bekijkt is het opzetten van een paar vleugeltjes zo simpel en het zit altijd perfect, maar als ik het zelf doe dan gaat het toch net iets anders:
Ingebonden met de "onderkant" van de fiber naar buiten.



Als ik ze dan (zoals ik altijd dacht dat het moet!) ingebonden heb met de "bovenkant" naar buiten dan staan de vleugels zo:



Heb ik het verkeerd en hoort het altijd met de onderkant naar buiten of doe ik gewoon iets niet goed bij het inbinden?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

#1
Hoewel ik nooit natte vliegen bind (heb er ooit heeeel veel gekocht, maar gebruik ze weinig) meen ik te weten dat je de vleugels "concaaf" moet binden, oftewel met de holle kant tegen elkaar. De tweede methode dus, ervan uit gaand dat veren altijd de bolle kant boven hebben. Maar ik zie inderdaad het probleem, want het resultaat is niet wat je zou verwachten. Dus doe je iets fout.

Groet,
Gert

willyzuid

helpt het als je de vleugels apart inbind?
En dan iets meer naar onderen opzetten,meer tegen de zijkant van het lijfje.
Ik probeer ook veel patroontjes van mc fail na te binden,het lijkt zo simpel,maar die man is een ware artiest.
Het gemak waar hij mee bind,kan ik nooit berijken.

Gert

Heb net ook eens zo'n filmpje bekeken, maar Davie Mcphail bindt wel degelijk de onderkant van de fibers naar buiten. Dus ik zit ernaast wat betreft "concaaf."
(En wel allebei tegelijk inbinden).

Groet,
Gert

Plantje

Hebben jullie met dit soort vleugels er geen last van dat de vlieg gaat "propelleren" en je hele tippet binnen de kortste keren opkrult?