veertjes verven

Started by Jan Muisers, August 30, 2011, 21:37:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Muisers


Ik ben het een en ander aan het proberen. De veren voor zalmvliegen zijn of zeer slecht te krijgen...of extreem duur. Kun je ze zelf maken? Natuurlijk, als je weet hoe het moet.
En daar ligt nu juist mijn probleem. Ik weet het niet  ???

Ik begin bij het eenvoudgste, de White Tip Turkey. Waarom nu een kalkoen veer namaken op een kalkoen veer ?? De strips met de witte punt en de zwarte balk worden vaak gebruikt als underwing of als hoofd vleugel voor de Akroyd.

Op onderstaande foto staat zo'n veer. Deze is "afval" omdat de goede delen gebruikt zijn. Van de rest van de veer zijn de witte delen te lang




Nu mijn probeersel. Aan de linker zijde van de veer: de onderste strip...het witte deel is eigenlijk 2 mm. te lang. Met de rest ben ik aardig tevreden.




Dit is mijn tweede poging..dus ruimte genoeg voor verbetering.

Bert...Dit is je kans. Wat vind je ervan?? (bedenk wel dat ik je nog bindadvies moet geven)  ::zweep::

Jan.

ps Als dit goed lukt staan als volgende de straart veer van een goudfazant en een Kori Bustard (Trap) op mijn lijstje.  De goudfazant veer is vrij goed te krijgen, echter is de kwaliteit vaak niet goed en de fibers "hechten"zeer slecht aan ander veren EN aan zichzelf.


Jan Muisers

Quote from: speycast link=topic=2197.msg31329#msg31329 date=1314737377
Bleek je een donkere veer   en dan alleen de tip natuurlijk

doop je de veer gewoon ergens in ofzo
/quote]

::censored:: .....  :P

Ik heb het bleken, vanuit het boek van Radencich, geprobeerd. Resultaat :  ::scheet::

Dit is een witte kalkoenstaart veer, welke ik geverfd heb. Als het goed lukt, hebben we het er wel over, als we tijdens de koude dagen een vliegje gaan binden (als ik dan weer mag rijden van mevrouw de dokter).

Het probleem van de kori veer is de kleur. er zijn hele lichte maar ook vrij donkere veren. Een van de problemen is het krijgen van een mooie kleur.

De onderstaande veer ligt een beetje in de middenmoot en neigt naar de bruine kant. (er zijn ook bruin grijze veren = lichter).




Een beetje dichter bij :  ( de veer lijkt minder bruin door het licht wat er nu direkt op schijnt)




En nog een beetje dichterbij : (idem met de kleur)
Dit moet ik proberen te bereiken.




Hoe?  Tja, ik heb wel een idee, maar of dat gaat lukken..........

Jan.

Alweer een ps. : Ik heb bij toeval een kleur gekregen, als van pauw herls...die groensige kleur die "flonkerd" in het licht, maar dan meer donker olijf.
Het is een soor donkere olijf kleurige parelmoer. Heel raar. Ik weet alleen niet wat ik ermee kan doen. We zien wel.

Rossie69

Mischien iets wat ik eigenlijk niet moet vragen aan jullie 2 tjes he :)

maar kunnen jullie niet zelf een kalkoen kopen en deze naar de eewige bbq sturen of oven en het kleed bewerken ?
of is dat te gevaarlijk dan toch nog,voor beesjes ?

HappyFisherman

HAHA! Heerlijk verwoord weer Bert!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

moet je toch is naar zo,n kleindieren beurs hahahaha.
kan je konten zat bekijken.


Jan Muisers


Smakelijk eten, Bert....MAAR...wat doe je met die struisvogel nadat je de herl eraf gestript hebt ? ;D ;D ;D ;D