Oostvoornse Meer 2022 - 2023

Started by Franky Boy, January 18, 2023, 17:18:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Dorski

Fijn dat je hier updates geeft. Wat mij betreft hoef je met niemand in discussie. Internet discussie zijn in mijn ervaring altijd zinloos, maar vooral tijd- en energierovend. Das tijd die je beter in je hobbies kan steken.
Ik waardeer jouw inzet en het informatie verstrekken over de huidige stand van zaken op het OVM ontzettend.

Keep up the good work.👍

zeeforel

Daar sluit ik me van harte bij aan (maar had ik je al verteld tijdens de Flyfair in de binderstent 😀).

Franky Boy

Bedankt voor de hartverwarmende reacties.
Geen zorgen. Ik kan best tegen een stootje...
Mijn eerste baan in het onderwijs was die van wiskundeleraar op een huishoudschool in een Haagse achterstandswijk.
Dan leer je te incasseren en te relativeren. :D
En ook afbrekende kritiek kan voor mij opbouwend zijn en mij aan het denken zetten.
Forellen aan een niet-ideale leefomgeving blootstellen is iets dat je voortdurend moet afwegen.
Aan de andere kant zou het gros van de forellen die wij in het Oostvoornse Meer uitzetten uiteindelijk in forelvisvijvers terecht zijn gekomen waar de overleving niet in maanden of jaren wordt gemeten, maar in uren, dagen of weken.
Dan zijn die forellen in het Oostvoornse Meer altijd veel beter af.
Dankzij catch & release in combinatie met het gebruik van enkele weerhaakloze haken is er een goede overleving van de teruggezette forellen.
Naar die overleving van eenmaal gevangen forellen is in het buitenland gedegen onderzoek gedaan, maar belangrijker is dat enkele bevriende vliegvissers forellen in het OVM hebben teruggevangen die zijzelf (of andere vissers) enige maanden tevoren ook al hadden gevangen!
En in die tussentijd waren die forellen nog enkele centimeters gegroeid.
Het ging in die gevallen om beekforellen of meerforellen waar het karakteristieke vlekkenpatroon niet verandert en bij elke forel weer anders is, net als een vingerafdruk.
Regenboogforellen zijn door hun kleine stipjes veel moeilijker te herkennen.
Dankzij catch & release kan de federatie met veel kleinere uitzettingen volstaan om toch een redelijk goede visserij te creëren. Als bijna al de gevangen maatse vissen meegenomen mochten worden, zouden de uitzettingen vele malen groter moeten zijn om dezelfde kwaliteit visserij te verkrijgen.
En het is zelfs de vraag of die kwaliteit met 'catch & kill' wel haalbaar zou zijn.
Een veel belangrijkere doodsoorzaak dan de sportvissers, de aalscholvers en de beroepsvisser is momenteel voor de vissen de waterkwaliteit.
Het is goed als daar nu onderzoek naar gedaan wordt.
Maar nog belangrijker is dat daar aanbevelingen uit voort moeten komen die de achteruitgang van de waterkwaliteit kunnen aanpakken en tot verbetering kunnen leiden.

Dedada

Ja Franky, ik mag graag jouw artikeltjes lezen. Blijf ze maar posten.
De wijze waarop Streamer schrijft, doet mij overigens aan een ander lid denken, die ik niet meer on-line zie sinds het jaar dat Streamer actief is op dit forum....maar dat terzijde.

@ zeeforel: De oostkant met BB?

Franky Boy

Ik hoorde zojuist dat er in het OVM een zeebaars was gevangen van 50 centimeter.
Vorig jaar was er een van circa 60 cm gevangen.
Een facebookvriend heeft met zijn onderwatercamera een paar weken terug ook zeebaarzen waargenomen!
Die hebben dus de ramp van september overleefd, want ze kunnen sindsdien niet door de pomp en het rooster zijn binnengekomen.

Franky Boy

In het laatste nummer van de Beet (met Roofvis Special) van juni een interview dat Tom Sintobin met kunstaasvisser (en kayakker) Daniël van der Post en mijzelf heeft gehouden.
Daarin komen ook de geschiedenis van de afsluiting, de visserij en de recente problemen aan de orde.
Over het algemeen goed geschreven, alleen de bewering dat ikzelf tot de frequente vissers van het OVM behoor, is ietwat optimistisch!  :D Door allerlei medische problemen, ben ik de laatste jaren niet meer aan vissen toegekomen. Wat dat betreft - en de vangsten - kan ik nog niet in de schaduw van Daniël van der Post staan!  :D
Gelukkig zit daar de laatste jaren weer wat verbetering in!
In mijn visfrequentie en de vangsten (van vorig jaar) dan...
In De Nederlandse Vliegvisser die vorige week is verschenen staat bovendien een artikel van mijn hand over de situatie in het Oostvoornse Meer.
Overigens heb ik nog niks van het waterschap over een mogelijk onderzoek gehoord...
Ik ben benieuwd!

Franky Boy

#56
Update onderzoek.
Na aanvankelijk enig enthousiasme bij mensen van het waterschap te hebben opgewekt, stootte het voorgestelde diepgaande onderzoek intern op koppige weerstand binnen het waterschap.
De redenen daarvoor zijn onduidelijk.
Je zou bijna gaan denken dat het Waterschap Hollandse Delta iets te verbergen heeft.
Door deze 'vertragingstechnieken' is een jaar verloren gegaan.
Het onderzoek had al in juni moeten starten en tot november moeten duren.
Doordat er geen onderzoek is gedaan, heeft men geen idee wat de oorzaken en het verloop van de achteruitgang van de waterkwaliteit zijn. Daardoor ligt de aanpak van de problemen verder weg dan ooit.
Een gemiste kans!

zeeforel

"De redenen daarvoor zijn onduidelijk."

Geen idee van de verhoudingen, maar is het dan niet mogelijk de beslissers te benaderen voor uitleg?

Franky Boy

Ik ben geen gesprekspartner voor het waterschap.
Sportvisserij Zuidwest Nederland is wel regelmatig in gesprek met hen.
Waar het intern vastloopt en wat de motieven daarvoor zijn, is hun ook niet duidelijk.

Menno_siemensma

Goede gok maken is niet zo moeilijk. Sportvisserij is lastig en levert weinig geld op in verhouding tot de andere partijen. simple as that. Zie je toch ook over en over elke keer weer met die beroepsvissers die het handje boven het hoofd gehouden wordt onder het mom van wat het ook maar mag zijn wat voor zwakke reden ze bedacht hebben, ipv gewoon te zeggen, hier verdienen we gewoon meer mee dus laten we ze lekker de boel leeg vangen...
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

Gelukkig zijn we niet de enige belanghebbende bij een goede waterkwaliteit in het Oostvoornse Meer.
Ook de vaste duikers daar en de horeca hebben hun buik vol van het waterschap.
Dat biedt aanknopingspunten!

Menno_siemensma

Als dat zo is zou er als één front moeten worden geacteerd om het waterschap ertoe doen aanzetten de boel te onderzoeken op het gebied van waterkwaliteit. Zoals het nu gaat schiet het in ieder geval voor geen meter op.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

paul de bruijn

Het zal helaas wel weer om geld draaien.Horeca is daar maar tijdelijk open in het seizoen,en die duikers brengen ook weinig binnen.Ik denk dat het een aflopende zaak is met het Oostvoornse meer,en dat op zich is jammer.Feit dat het allemaal zo lang duurt is in mijn ogen geen goed nieuws voor de toekomst.

Franky Boy

Quote from: Menno_siemensma on August 02, 2023, 23:46:33Als dat zo is zou er als één front moeten worden geacteerd om het waterschap ertoe doen aanzetten de boel te onderzoeken op het gebied van waterkwaliteit. Zoals het nu gaat schiet het in ieder geval voor geen meter op.
Dat is precies waar ik op mik!

Franky Boy

Quote from: paul de bruijn on August 03, 2023, 10:03:47Het zal helaas wel weer om geld draaien.Horeca is daar maar tijdelijk open in het seizoen,en die duikers brengen ook weinig binnen.Ik denk dat het een aflopende zaak is met het Oostvoornse meer,en dat op zich is jammer.Feit dat het allemaal zo lang duurt is in mijn ogen geen goed nieuws voor de toekomst.
Ik ben bang dat het bij het waterschap om meer draait dan om geld.
Waterschappen hebben er een hekel aan dat anderen dan zijzelf onderzoek naar de waterkwaliteit doen.
Jarenlang zijn er bijvoorbeeld door andere waterschappen PEFAS-metingen 'onder de pet' gehouden...

Franky Boy

Eindelijk...
Na twee maanden eindelijk weer meldingen van forellen.
De beekforellen die in maart zijn uitgezet zijn goed gegroeid en zijn nu allemaal 45+ en in topconditie.
Er werd ook nog een mooie regenboog gevangen.
Er moet wel aangetekend worden dat deze allemaal vanuit bellyboten werden gevangen.
Van de kant, van de dammen en wadend vissen is momenteel erg moeilijk wegens een overmatige wiergroei.

Roel elgersma

Is het een idee om grotere vis uit te zetten (50+) om die aalscholvers een stap voor te zijn Franklin?
Liever minder (hoeveelheid) uitzet met meer overlevingskans op die zwarte rovers😅
Hoop toch dat het ovm weer opkrabbelt, blijft 1 van de mooiste visserijen🎣

Franky Boy

Quote from: Roel elgersma on August 09, 2023, 15:29:23Is het een idee om grotere vis uit te zetten (50+) om die aalscholvers een stap voor te zijn Franklin?
Liever minder (hoeveelheid) uitzet met meer overlevingskans op die zwarte rovers😅🎣
Daar zijn we zo'n 7 jaar geleden al mee begonnen: Regenboogforellen van minimaal 40 cm uitzetten omdat we dachten dat die zwaarder onder de predatie van de aalscholvers leden. Beekforellen bleven het goed doen, ondanks dat we die in de maten van 25 tot 35 cm bleven uitzetten. Die werden vier tot vijf keer meer gevangen dan de regenbogen, ondanks het feit dat we vier keer zoveel regenbogen als beekforellen hadden uitgezet (!)
Veel belangrijker dan de predatie door de aalscholver bleek echter het feit te zijn dat de regenboogforellen die we gedurende vele jaren hadden uitgezet, geslachtelijk gemanipuleerd waren! De kwekers hadden ons steriele exemplaren of alleen vrouwtjes geleverd. Deze 'plofkippen' bleken veel slechter te overleven.
Het lag dus niet alleen aan de aalscholvers.
In 2018-'19 stapten we voor de regenboogforellen over op een Nederlandse kweker die zelf zijn forellen afstreek en de eitjes niet aan temperatuurschokken blootstelde om het geslacht te beïnvloeden.
Sindsdien zijn de vangsten van de regenboogforellen veel beter geworden en waren de resultaten vergelijkbaar met die van de bruine forellen (beekforellen en meerforellen).
Regenboogforellen bleven we wel groter uitzetten (minimaal 40 tot 45 cm).
Sinds vorig jaar zijn we weer begonnen om naast die grote regenboogforellen ook weer kleinere maten van die soort uit te zetten (25 tot 30 cm), dit zeer tegen de zin van de kweker ("Daarmee voeden we alleen de aalscholvers!"  :D ).
Tot de ramp van september 2022 werden daarmee best goede resultaten geboekt en ook dit jaar zijn kleine regenboogforellen van de uitzetting van april over het gehele meer gevangen.
Kleine regenboogforellen zijn kwetsbaarder dan grote regenbogen, maar je kunt er meer van uitzetten en de overlevende forellen zijn mooier, slimmer en beter aan het OVM aangepast.

Franky Boy

#68
Na een radiostilte van een paar maanden, even een update van de vangsten in het Oostvoornse Meer.
Midden in de zomer was er even een periode met flink wat regen en sterke wind. In die periode werden nog enkele forellen gevangen, merendeels vanuit de bellyboat.
Sinds enkele weken zijn de temperaturen weer gedaald en worden er weer mooie forellen gevangen.
Op de ondieptes (lagunes) hoofdzakelijk beekforellen en op het wijd (met de bellyboat) hoofdzakelijk regenboogforellen.
Op internet, en met name facebook, stonden berichten dat het OVM helemaal naar de kl... zou zijn. Enorme wiergroei en stinkend water, alsmede nul vangsten, waren voor enkele vissers aanleiding de noodklok te luiden.
Ja, er is dit jaar weer sprake van een explosieve wiergroei en hier en daar is dat wier door de weersomslag al aan het afsterven en dat veroorzaakt nare geurtjes. Gelukkig is er dit jaar niet die enorme algenbloei (fytoplankton) geweest die vermoedelijk heeft geleid tot een paar rampen, waarvan de grootste in september 2022 plaatsvond en die leidden tot een massasterfte onder bijna alle vissoorten, waaronder natuurlijk ook de forellen.
Van de forellen die voor november 2022 werden uitgezet heeft vermoedelijk slechts een handvol die rampen overleefd. Daardoor moesten wij weer op nul beginnen. In november, december, januari en april werden door de Nederlandse kweker relatief kleine aantallen regenboogforellen, beekforellen en meerforellen uitgezet. Daaronder waren ook teeltvissen die voor de kweker te groot en daardoor onhanteerbaar waren geworden (bruine forellen tot 60 cm en regenbogen tot 70 cm). In maart werden als experiment ook een paar duizend kleine regenboogforellen (25 t/m 35 cm) uitgezet. Onze Duitse kweker heeft in maart een substantiële hoeveelheid beekforellen uitgezet (maten: 25 t/m 45 cm).
Alle forellen werden tot de zomer van dit jaar nog in redelijke aantallen en goede conditie gevangen.
Ook de afgelopen weken zijn forellen van de eerder genoemde uitzettingen door sommige vissers in behoorlijke aantallen gevangen of 'gespot'.
Alle forellen zijn mooi op kleur en verkeren in topconditie. Ze zijn ijzersterk en leveren spectaculaire drills. Enkele vissers melden dan ook relatief veel 'verspeelde' forellen, felle aanbeten en kolken achter hun vlieg.
Een van mijn kennissen beleefde gisteren zo een van zijn beste visdagen op het Oostvoornse Meer.
En gezien zijn jarenlange ervaring wil dat wel wat zeggen.
Dat wil overigens niet zeggen dat de forellen er voor het 'oprapen' zijn.
De bezetting is nog steeds erg 'dun' en het OVM blijft een moeilijk water, waar stervelingen zoals ik heel veel uren moeten maken om een mooie vis te vangen...

Franky Boy

Even een poging om de conditie van recent gevangen forellen in beeld te brengen.
De gevangen forellen zijn allemaal in topconditie en soms zelfs 'moddervet'.
Ze leveren bijna allemaal dan ook een fikse strijd aan de hengel.
Er worden relatief veel 'verspeelde' forellen gemeld.
Het voedselaanbod is enorm.
Dat komt doordat er door de gigantische vissterfte van vorig jaar minder concurrentie is van andere vissen.
Ook in de wierbedden huist enorm veel leven: van vlokreeftjes tot en met visbroed.
De groei van de recent uitgezette forellen is dan ook erg snel.
Hier volgen (als het lukt :) ) enkele foto's:
Uitsnede BF.jpgUitsnedeBF2.jpgUitsnedeRF1.jpgUitsnedeRF2.jpgUitsnedeRF3.jpg     

EB86

Man man man wat een prachtige vissen! Misschien toch maar eens die kant op.

Franky Boy

Ja, erg mooie vissen, maar zo'n vangst is niet voor iedereen weggelegd.
Een keertje op het Oostvoornse Meer vissen, loopt vaak op een teleurstelling uit.
Je moet uren maken. Vaak een aantal keren met nul vangsten naar huis gaan, alvorens je dan zo'n mooie forel vangt.
1 november sluit de visserij voor een maand.
Pas op 1 december kun je weer op het Oostvoornse Meer terecht.

EB86

Vissen, in de natuur zijn, vind ik ook belangrijke aspecten. Ik heb in het verleden weleens zitten kijken naar het ovm en dan vooral in die 'ondiepere bakken' tot aan de dammetjes. Ik verwacht de grote jongens daar ook niet.

Franky Boy

Die ondieptes (lagunes) zijn ook goede plekken om te vissen, met name door het voedselaanbod.
Op warme dagen in de zomer is de visserij er minder succesvol, omdat de temperaturen dan te hoog voor de forellen worden.

Franky Boy

Voor diegenen die nog plannen maken om in het Oostvoornse Meer te gaan vissen:
De maand NOVEMBER is gesloten tijd!
De laatste weken zijn er overigens door enkele vliegvissers goede vangsten in het OVM gedaan.
Een bekende vliegvisser brak vorige week zelfs twee keer zijn eigen record met vangsten van respectievelijk 11 en 12 grote forellen op een dag in de afmetingen 40 t/m 70 cm! Allemaal in topconditie!
In de circa 30 jaar dat hij in het OVM vist, had hij nog nooit zoiets meegemaakt...
Kleine regenboogjes van rond de 30 cm die in april waren uitgezet, waren al 40 tot 50 cm!
Laat ik vooropstellen dat het met de waterkwaliteit nog steeds geen koek en ei is.
Deze overleving en deze snelle groei zijn te danken aan de grote sterfte van vorig jaar (bijna alle concurrentie verdwenen...) en de niet al te warme zomer, onderbroken door een koelere periode.