Willie en de Megs

Started by Jan Muisers, December 29, 2011, 21:47:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Muisers


William Scrope's boek, Days and Night of Salmon fishing uit 1843, is waarschijnlijk het eerste boekwerk dat uitsluitend over zalmvissen ging. Hierin beschrijft hij enkele vliegen, waarvan ik er drie heb gebonden. Omdat het zo'n vroege vliegen zijn, is het "gaudy achtige" nog ver te zoeken.

Scrope heeft de vliegen namen gegeven, zodat het voor hem gemakkelijker zou zijn, zijn gids te zeggen welke vlieg hij wilde hebben.  (of zoals hij het zelf formuleerde " so that, when I say to my fisherman give me this, or give me that, mentioning the patronymie, forth it comes, without the trouble of searching over the book myself." )
Hij zelf zegt dat er 2 vliegen met mannelijke namen, de Kinmont Willie en Michael Scott, 3 met een vrouwelijke naam, de Lady of Mertoun of de flower of Yarrow, de Meg with the Muckle Mouth in her usual dress, en Meg in her Bravery--or Scotticè Braws en een met een neutrale naam, de Toppy, zijn.

Dus eigenlijk van: "He Frits, geef me even de Meg with the Muckle Mouth in her usual dress"....ja, lekker gemakkelijk  ;D

De Kinmont Willie. William (Willie) heeft deze vlieg ontwikkeld in de tijd dat hij in Kinmont leefde. Scrope beschijft de vleugel als : De gevlekte veer, van onder de vleugel genomen, van een mannelijke Wintertaling.
Ik heb hier dan ook de hele veer gebruikt.




Hardy heeft in zijn boek deze vlieg ook beschreven....veel later.  Hij gaf voor de vleugel alleen wintertaling. Ik heb hier geprobeerd de vleugel te maken van 2 strips van de veer. Tjonge, wat een ondingen om in te binden.




Meg with the muckled mouth (in her usual dress)




En Meg in her bravery (braws).




Jan.

Arno

Weer erg mooie vliegen jan.
Je produceerd er zoveel dat het haast op werken begint te lijken?
Maar blijft schitterend om je creaties te bewonderen dus mij hoor je niet klagen.
Vooral doorgaan Jan.

Gr Arno

Jan Muisers


;D ;D ;D   Het is de vervanger voor werken, Arno.

Volgende week beginnen met 3 x per week naar de fysio. Als het echte werken weer gaat beginnen zal de productie wel "instorten". 

dryfly

Heb jij dat boek uit 1843 dan ook in je bezit, of haal jij je info van internet?

Ben zelf op zoek naar Forgotten Flies, gewoon omdat ik het een prachtig boek vind, maar kan maar geen goed(koop) exemplaar vinden.

Gr Dryfly.
Ne pas pipi contre le vent

Jan Muisers


Ik ben geen verzamelaar, Dryfly. Ik heb maar een paar boeken. Het probleem van boeken is, dat ik ze 2 of 3 keer lees en ze dan in de hoek laat liggen....zonde toch ?
Alles wat je wil weten staat op het internet. Daar ben ik tevreden mee.

Ik denk dat je voor dat boek lang moet zoeken, om er een betaalbaar te vinden. Dat geldt volgens mij voor alle Smookler items.



Quote from: speycast on December 30, 2011, 08:57:56
Straks wil je niet meer aan het werk jan

::jumpers::

Zeenimf

Het zijn weer pracht exemplaren ::duim::

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Rossie69

leuk spul Jan.

is heel anders als die praal/pronk stukjes,die we eerder zagen.

mooi man.

Jan Muisers

Ben ik wel met je eens, Evert.

Echter, zalm vissen is altijd al een "elitaire" sport geweest (als ik het zo mag noemen), ook in Scrope's tijd. Scrope zou de exotische veren ongetwijfeld hebben gebruikt, ALS ze beschikbaar waren geweest. Hij leefde voor de tijd, dat Engeland zijn kolonien over de hele wereld had, waar de meeste gaudy veren vandaan kwamen.