Fishfinder/dieptemeter

Started by JurjenF, August 20, 2020, 14:57:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JurjenF

Ik zit een beetje na te denken over een simpele, doeltrffende dieptemeter/fishfinder voor op de bellyboat. Die Lowrance Hook2 lijkt mij in principe wel wat maar je moet dan wel altijd een beugel plaatsen met de transducer en een losse accu ergens kwijt kunnen. Voordeel: groter en duidelijk scherm. Nu heb je ook een Deeper die je bij wijze van spreken zo voor je in het water hangt en de smartfoon eventueel in een houder. Nadeel : je moet eigelijk wel een waterdichte slimfoom hebben. Iemand ervaring met zo'n Deeper op z'n bb?
Fishing is cheaper than therapy

henkverhaar

Ja - nee. Wel ervaring, maar niet in een BB. Ik gebruik m in mn kano ('canadees'), met mn iPhone in een waterdicht hoesje (dat dee ik toch al...). Je kunt m met een stukkie nylon bevestigen - dat werkt prima als je vooral statisch bezig bent/vist. Ik gebruik m meer tijdens het varen - dan is een stabielere verbinding met de kano wel aan te raden - ik heb de 1ste generatie gefixeerde arm van Deeper. Beetje geknutsel, maar het werkt wel, en ik kan m zo op mijn Mad River en op mijn Ally zetten.

JurjenF

Ja, die beugels heb ik ook gezien. Ikzelf zat wel te denken aan die wat duurdere versie met chirp. De plaatjes die ik daarvan gezien heb zagen er wel duidelijk uit. Ik denk dat het al met al wel een makkelijke, en wat duurdere: dat dan weer wel, optie is. Geen geklooi met aansluitingen-transducers en (zware?) accu's. ik ben nog (lang) net jarig dus ik ga mijn licht nog eens opsteken hier en daar (voornamelijk Google denk ik).
Fishing is cheaper than therapy

guidogast

Dag Jurjen, late reactie, misschien heb je al eea.aangeschaft inmiddels. Ik heb sinds een week of 6 een Deeper sonar chirp, bevalt mij erg goed. Klein, simpel, accu gaat vier uur mee, powerbank mee, hij laadt snel op. Nog niet op mn bellyboat getest maar wel meerdere keren met mn kajak. Tot nu toe aan een touwtje aan een hengelsteun, ging prima. Telefoon op mn tas tussen m'n benen en varen maar. Wel nog aan het leren wat de beste instellingen zijn op bepaalde momenten. Erg leerzaam en tof! Screenshot in de bijlage.
::agree::

JurjenF

Late reactie? Maak niks uit. Ben blij met 'praktijk-input'. En ik ben zoals gezegd nog (lang) niet jarig dus ik heb de tijd....
Kajak of bb dat maakt m.i. niet veel uit. Hoe houdt die Deeper zich als je (wat sneller) vaart? Blijft het goed beeld want ik neem aan dat dat apparaatje sterk op het water 'danst'.
Vooral als er iets meer beweging op het water ('golfslag') is. Een transducer bevindt zich onder water dus mijn onkunde zegt dan dat dat wellicht wat stabieler is kwa beeld.
Fishing is cheaper than therapy

henkverhaar

Mijn ervaring is dat, met de 'outrigger', bij open kano snelheden er geen problemen zijn met 'stabiliteit'.

guidogast

Heb sinds 2 weken bij m'n Deeper ook maar een officiële beugel / houder gekocht van hetzelfde merk, voor zo'n 65 euro, daar zit een klem op waarmee je 'm kunt vastschroeven aan boot of kajak. Dan hangt ie stabiel, in tegenstelling tot wanneer ik 'm aan een touwtje had dobberen naast m'n kajak (of aan de bellyboat). Dan dobbert ie inderdaad constant, de bodem geeft ie dan grilliger weer op het schermpje, maar de diepte klopt nog steeds dan, en voor de vissignalen maakt het volgens mij ook niet uit. Met die buigzame beugel kun je 'm wel mooi stabiel naast je kajak of boot plaatsen, er zit een systeempje op waardoor ie golfslag van 20 cm aan kan, hij gaat keurig op en neer maar blijft recht naar beneden z'n signaal zenden, zonder schommelingen.

Afgelopen maandag in het motorbootje van een maat getest of ie ook hogere snelheden aankan, we voeren 9 km/u (dat geeft de Deeper app ook aan) en hij gaf nog steeds een duidelijk en voor zover ik kon beoordelen kloppend beeld van de bodem, diepte, vis en planten. Daar kan ie dus wel tegen heb ik de indruk.
::agree::

JurjenF

Oké, daar kan ik wel wat mee. Idd wel een aardige prijs die beugel....Eens kijken waar ik zo'n setje 'in het echt' kan bekijken. En of die beugel dan makkelijk aan/op de bb kan worden gemonteerd.
Fishing is cheaper than therapy

guidogast

 ik begin te merken met de Deeperbeugel dat ie nu al beetje lam lijkt te worden, in het begin kostte het wel wat kracht 'm te buigen maar nu buigt ie te makkelijk, als ik wat sneller peddel gaat ie al uit de door mij gebogen positie, lekker onhandig.
::agree::

JurjenF

En om de keuze te vereenvoudigen  ::zucht:: is er nu een soortgelijk apparaat van Lowrance. Stuk goedkoper en op i-net (m.n. uit de States) komt dat ding er ook wel goed af.
Hangt bij bb-ers 'gewoon'aan een koordje bij de boot in het water. Ach, nog 4 maanden te gaan voor de aanschaf  ::)
Fishing is cheaper than therapy