Beginner vraagt advies voor visvakantie

Started by Joost S., May 14, 2013, 16:17:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joost S.

Ha,

Ik heb zelf al zitten zoeken, maar ik kom er eigenlijk niet goed uit. Wat is het geval? Ik heb voor mijn verjaardag van mijn broer een visweekend gekregen.

Dat mag in Luxemburg, Duitsland, Denemarken of Belgie zijn.

Het probleem is, ik wil graag een vliegvis locatie, maar mijn broer heeft dat niet. Dus ik zoek een plek waar het ook mogelijk is om met bv met een feederhengel, of spinhengel te vissen.

En hier kom ik in de problemen, want ik denk dat ik best een aardige stek voor een beginnende vliegvisser kan vinden. Zat zelf aan Luxemburg te denken. Maar ik heb geen enkel idee wat daar de mogelijkheden zijn met andere hengels.

Ik las het topic, de ourthe, lijkt me niet echt een beginnersriviertje, bovendien lastig vanaf de kant. Lastig lijkt me om daar te beginnen.


Ok, ik zoek dus een leuke stek, ik zal even kort op sommen waar het aan moet vol doen.

- met de auto bereikbaar, laten we zeggen hoogstens een uur of 5 vanuit Breda rijden.

- er moet te vissen zijn met een #5. Vanaf de kant!

- er moet ook mogelijkheid zijn om te vissen met een feederhengel of een spinhengel

- het is voor een weekend, ik denk vrijdag heen, zondag terug.





Ok, tot zover even. Ik besef me dat je zelf natuurlijk ook je best moet doen iets te zoeken, dat doe ik ook wel hoor. Maar aangezien ik zelf nog echt een vliegvis beginner ben, zou ik een advies op maat echt waarderen.

Groet en alvast bedankt.



jur606

mmm spinhengel en vliegenhengel
Zijn net een weekje in denemarken geweest en heb niet heel veel gevist maar dat is best goed te doen :P)

(zeeforel vissen in denemarken)

ook spinvissend vaker nog beter te vangen als vliegenhengel.
maar ja op op eiland fyn te komen (Goed eiland zit je aan de 850km ongeveer)


HappyFisherman

OVM, lekker in eigen land, een enorme plas water en prima appeltaart bij Hotel Het wapen van Marion ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

jelle

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Beertje

Ik heb een keer een film gezien op tv van een Nederlandse visser die (ik meen) in Luxemburg met de centerpin op barbeel viste met mais.dat was een hele mooie visserij.De meeste rivieren in Belgie en Luxemburg bevatten barbeel.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

#5
Op de grens van Duitsland en Luxemburg heb je o.a. Dasburg, maar daar in de buurt zijn heeeel veel campings aan het water. Daar is vanaf de camping vanaf de kant te vissen op barbeel, maar ook met de vliegenhengel op vanalles. Forel zal er misschien niet veel zitten, en een #5 is misschien wat zwaar. Maar witvis zit er zat.
En met mooi weer kun je ook gewoon met sandalen het water in, mocht je het toch niet kunnen laten.

Mogelijkheden zijn er dus in ieder geval wel.

Groet,
Gert

O ja, dat grensriviertje heet de Our.

BV

Natte,

Keuze zat!
Op de Kyll in Duitsland heb ik al diverse vissers met een regenworm onder een dobber zien vissen , en op de Ourthe met plugjes op forel.  En beiden vangen vis.   Ook vanuit de kant.
Het is alleen zo dat je dan de niet op de no-kill-stukken mag vissen met die methodes.
Ik ken beide parcours en het het mooiste is vanuit het water , maar vanaf de kant kan her en der zeker.

De geldkwestie: 
Waalse staatsvergunning +- 19 €  vanuit de kant (+-45€ van in het water vissend)
Weekvergunning voor een goed bezet stuk water zoals waar waar er diverse vorumers gaan: +-25€
En dat is samen op en uurtje gepiept. Postkantoor in Houffalize is altijd open.

Als je op de openbare stukken gaat heb je de 25€ niet aan kosten , maar merkelijk minder vis.

Duitsland:
Eerst naar Gerolstein rijden om vergunning te halen (foto mee nemen)  9€
Per dag vissen 15€

Timingkwestie:
Openbare stukken in Belgie hebben eens van af de zomervakantie merkelijk minder forel omdat er vaak 1 uitzetting gebeurt voor de start van het seizoen.
Op het stuk in Houffalize wordt er in Mei ook nog vis uitgezet..
Op de Kyll is het natuurlijke bestand iets rijker waardoor er in de zomer iets makkelijker aan de forel is te komen.

Joost S.

#7
Dat Dasberg klinkt wel aardig Gert, ik ga eens googlen, thanks. Anderen ook bedankt, laat maar door komen de locaties.

Edit

Thanks BV, handige info. Ga ook eens daar op googlen. Ik denk dat ik er dankzij jullie wel uit ga komen.