Waadschoenen (advies gevraagd)

Started by christianvt, April 23, 2012, 17:16:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

christianvt

Hallo mensen!

Een tijdje terug heb ik een ademend waadpak gekocht. Alleen heb ik daarbij nog geen waadschoenen. Ik heb het pak alleen nog gebruikt in de Bellyboat en daarvoor gebruikte ik een paar oude gympen.

Nu ik binnenkort de rivier weer wil bevissen ben ik dus opzoek naar iets stevigers/duurzamers aangezien Er vrij grote afstanden op gelopen moeten worden... Mijn vraag is dus:

Welke waadschoenen hebben jullie zelf/raden jullie mij aan? Liefst blijf ik onder de €100..

Alvast bedankt!

Christian

HappyFisherman

Ik denk dat je budget ook nog wel een grote rol speelt toch?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

christianvt

Quote from: HappyFisherman on April 23, 2012, 17:21:35
Ik denk dat je budget ook nog wel een grote rol speelt toch?

Oeps! Helemaal vergeten.. bedankt voor het melden Bram! ;D

Koen

Kijk hier even zou ik zeggen :)

http://www.kajs-flyfishing.nl/webshop-groep.asp?groep=Vliegvismaterialen&product=Waadschoenen

wellicht dat jou maat er nog staat.

Ik heb zelf de Vision hopper met vilt, maar zit er over te denken om er studs in te zetten, vindt dat ik toch veel glibber en glij.

jelle

Ha ik was zaterdag mijn schuur aan het opruimen,
eerst even voorzien van nieuwe planken rondom, twe volle dagen weerk en weer een paar honderd ewuro lichter :o

Maar ter zake.
hier lagh ook nog een oude lekke,blauwe spro waadpak.
ik heb ook een ademend waadpak zonder schoenen,
en heb nu de laarzen van de spro er af geknipt
past perfekt, ik kan nu waden en rustig doorzoeken voor een paar betere schoenen ;D
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

weerwolf

Harlin loopt ook op een paar gympen.....volgens mij al een paar seizoenen. Ik kan me voorstellen dat het wel goed loopt, maar ik loop ook lekker op mijn waadschoenen en dat zijn een paar goedkope.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

maurice

ik heb een paar van Ron Thompson lekkere schoen om mee te lopen.
kosten vorig jaar €69,95
::bbq:: ::proost:: ::proost::

harlin

Quote from: weerwolf on April 23, 2012, 22:58:53
Harlin loopt ook op een paar gympen.....volgens mij al een paar seizoenen. Ik kan me voorstellen dat het wel goed loopt, maar ik loop ook lekker op mijn waadschoenen en dat zijn een paar goedkope.
ik loop op gewoon aanbieding sportschoenen bij scapino vandaan voor €7,50 binnenzool er uit.
Goed profiel er onder, voor in het gras,  je moet wel zeker weten dat je een vrij stevige ondergrond hebt.
op het ovm heb ze dus niet aan, daar zijn slappe plekken, dan moet je wel hogen (waad)schoenen aan ivm vastzuigen, voor je het weet kan je dan op je waadsokken verder.
en met die stenen loopt vilt ook goed.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

catchem

Ik zou je zeker aanraden om schoenen met rubberen zolen en studs te nemen. Op glade stenen zijn vilt zolen wel prettig maar op gras of modder glij je zeker uit (en rond de merwede is er nogal wat gras en modder).
Ik heb een jaar geleden bij Orvis Uk een paar schoenen in de aanbieding gekocht. Ze hebben er nu ook in de aanbieding, maar een iets duurder model dan ik had, maar volgens mij met verzenden nog steeds rond de 100 euro. Even goed kijken op de site, als je je aanmeld voor de nieuwsbrief krijg je, geloof ik, korting op de verzendkosten.

christianvt

Bedankt voor de reacties! Zijn er niet meer mensen die mij wat meer info over goede merken/types waadschoenen kunnen geven?

HappyFisherman

Welke heb je nu zelf in gedachten?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

christianvt

Quote from: HappyFisherman on April 25, 2012, 15:15:11
Welke heb je nu zelf in gedachten?

Eigenlijk nog geen Bram, ben me nog aan het oriënteren. Overigens denk ik wel dat ik voor rubber i.c.m studs ga.

Useless

Goede merken bestaan niet Christiaan. Er bestaan alleen goede en slechte schoenen. Goede schoenen zijn relatief duur en zal je niet snel voor onder de €100 vinden maar dat betekent niet dat de goedkopere schoenen onbruikbaar zouden zijn of niet zouden functioneren. Het verschil zit 'm voornamelijk in het draagcomfort en de zool. Bijvoorbeeld Vibramzolen zijn duurder dan filtzolen.
Er zijn schoenen met filtzolen op de markt die waarschijnlijk in één of ander Aziatisch land worden gemaakt en waar iedereen zijn eigen naam/merk op kan zetten. Ik ken ze van Snowbee, Orvis maar ook van MacFishing onder de naam Aquaz. Ze kosten weinig en functioneren prima. Je moet er alleen geen enorme einden op willen lopen want echt stevig zijn ze niet. Mijn broer gebruikt dze ook en heeft voor de zekerheid de filtzool door de schoenmaker door en door laten stikken. Als je je waadschoenen niet zo heel vaak gebruikt kun je hier prima mee uit de voeten. Als je je waadschoenen wat vaker gebruikt zoals ik (toch gauw gemiddeld 8 weken per jaar) zou ik persoonlijk voor wat betere en meestal dus ook duurdere gaan.

christianvt

#13


Kijk aan, dank voor je reactie useless! Nee ik ben op zoek naar goede stevige schoenen aangezien ik er intensief gebruik van wil gaan maken hier aan de rivier. Mischien heb je wat namen van schoenen die jij bijv. gebruikt? Want zit er niet op te wachten om elk half jaar nieuwe waadschoenen te kopen. Dan geef ik liever iets meer uit aan goed/degelijk materiaal.

Koen

#14
ik wilde ook stevige schoenen. ik heb vision hoppers genomen (met vilt). deze zijn wat hoger. ik kan er prima op lopen (vissen) voor 3 dagen achter elkaar maar echte lange wandelingen heb ik er nog niet op gemaakt. zeker niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste (90 euro) :)  zal wel de studs nemen, wat dit vilt vind ik niet zo goed.



wat je trouwens ook gewoon kan doen is gewoon beginnen met wat goedkopere en daarna na wens wat anders kopen. je staat toch niet 24 uur per dag 7 dagen per week in het water, en lang niet overal heb je waders nodig :)

christianvt

Bedankt weer voor de reactie! GROTE foto ;D Maar zien er goed uit! Voor een leuke prijs.

Koen

haha, ja ff aangepast, was iets te groot. en nog wat text er bij gezet :P

weetje, onze hobby is al zo duur, waarom duurder maken dan perse nodig.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

christianvt

#18

In de zomer vis ik veel op de rivier, daar zijn waders wél nodig ;)

Koen

ja ok, maar wie zegt dat schoenen van 300e comfertabeler zijn dan die van 100e?

Useless

Schoenen van €300 zijn niet comfortabeler dan schoenen van €100. Schoenen van rond de €50 zijn meestal grotendeels gemaakt van nylon, zijn dus slap en geven geen steun. De wat duurdere, rond de €100 zijn meestal van kunstleer en daardoor een stuk steviger. Nog wat duurder dan is er vaak wat meer aandacht besteed aan de afwerking zoals gepolsterde randen waardoor schoenen wat minder snel tegen enkels gaat schuren en misschien wat minder slijtage geeft aan je waadpak. Maar wat het vaak echt duur maakt zijn de zolen.
Gewone rubber zolen en vervangingen daarvan zijn allemaal minder stroef in het water dan filtzolen maar hebben wel weer meer grip wanneer je op nat gras loopt. Het enige dat echt beter werkt dan filt is vibram en dat is helaas weer enorm prijzig. Door studs onder je zool te plaatsen krijg je weer wat meer grip tenzij je op gladde algen staat want dan werkt aleen filt weer beter. Kortom, alles heeft voors en tegens. Als ik moest kiezen (en gelukkig kan ik dat) zou ik voor filtzolen met studs of vibram met studs gaan. Al de rubberen zolen en vervangingen daarvan zou ik links laten liggen. Of als je alles wilt: kijk eens naar schoenen van Korkers. Daarbij kun je losse zolen gebruiken. De vorige serie wat niet zo geweldig maar hun huidige schoenen schijnen heel goed te zijn.
Is overigens allemaal mijn persoonlijke mening die dan wel weer gestoeld is op ruim 30 jaar ervaring. En geloof me, ik heb in die jaren heel wat uitgeprobeerd. Voor mij persoonlijk werkt filt en vibram, als dan niet gecombineerd met studs, het beste maar voel je vooral vrij om hier anders over te denken.

HappyFisherman

Je draait toch geen schroeven in je schoenzool! Straks heb je ze lek en dan lopen ze zomaar vol water...  ::)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

christianvt

Dus als ik het goed begrijp geeft vibram ook grip op gladde/begroeide stenen?

hendri

ik heb voor een paar weken terug waadschoenen bij van benthem gekocht. vision  mako met vibram en studs.http://www.hengelsportvanbenthem.nl/vis%20uitrusting/Kleding-Waden?product_id=2094

kan je nog niet vertellen hoe ze me bevallen, kheb ze tot nu toe alleen aangehad met het passen. toen zaten ze prima. prima grip ook in de winkel haha. 8)

catchem

Ik heb de orvis navigator, fijne schoenen om op te lopen, ik heb al wat kilometers erop zitten en nooit last van mijn voeten, zijn ook redelijk snel droog. Ze hebben vibram zolen en studs. Jammergenoeg worden deze niet meer gemaakt.