De Niers

Started by jackoss, March 01, 2012, 18:04:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Ik moet eigenlijk naar bed, maar wil hier nog wel even snel op reageren...

Afgelopen zondag op de Hunze geweest: NIETS gevangen! Verschillende vissers gesproken die allen NIETS hadden gevangen. Zit er dan ook niets? Dat is misschien iets te kort door de bocht ;)

Troutbuster

Quote from: goswit on March 26, 2012, 23:40:23
Zoals ik al eerder heb geschreven heb ik altijd gelijk ,echter ik krijg het nooit (thuis dan :).

Van middag tegen beterweten in heb ik het toch geprobeerd , van enkele forumleden een halve depressie er aan overgehouden  ;D,dat er toch vissen in de Niers zitten , heb ik Jan Damman gevraagd om samen te gaan vissen. 
Nou beste forumleden het was een voortreffelijke middag geworden.  Prachtig weer, mooi water , mooie hazen en ganzen , de rest Kl. ... eh, niets gevangen.   Geen vis te zien , nog geen spelde knopje .  Tot het tegendeel bewezen is , zit er geen ,of bijna geen vis in deze rivier. :'(

Das mooi kl...te Gos
Maar ik lees dat je met Jan Damman gevist hebt!!??
Dan heb ik het toch goed gezien gisteren!(denk ik!)
Ik zag Jan met zijn camper rijden op de weg bij Beek naar Geleen (klopt dat Jan??)

Ik blijf het toch vreemd vinden dat er op zo'n mooie beek geen enkel visje te zien laat staan te vangen is!

Wat zou nou de oorzaak zijn??

Ik hoor het graag!

Gr

Jan
"Petri Heil"


goswit

Jan Trout.....
Je hebt het goed gezien , Jan Damman zou vanochtend vroeg vertrekken naar het zuiden met zijn camper.

Plantje.  Ik begrijp jouw standpunt.   Er  is echter een groot verschil met de Hunze. Jullie hebben in het verleden wel gevangen , in de Niers niets.  Ik kom door mijn werk veel in Gennep en Ottersum en ken dus veel mensen  (vissers)  , ook deze vissers vangen niets en gaan er ook niet meer vissen. Ik zal als ik tijd heb vanaf de Duitse grens gaan kijken.

Wat mij op is gevallen , aan het einde van de Niers zo`n 100 mt voor de Maas hebben ze ca 50 mt een drijvende dam gemaakt waardoor als er hoogwater is deze kan bewegen naar een soort elektische Hark die al het vuil  , ik vermoedt planten /riet e.d , uit het water schept in een hele grote bak , ik heb dit nog nooit in een rivier gezien.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Hans-oet-remunj

de oorzaak dat er geen vis in de niers zit, zal voor mi 90% terug te vinden zijn op duitse fora... De rivier is voor 95% duits....
de laatste 5% ligt in nederland en zal vermoedleik watm inder hard stromen en heeft de verbinding met de maas waar evt een en ander zou kunnen optrekken (indien de verbinding open is).

Ik vermoed dat je last hebt van waterkwaliteit perikelen (overstorten, 25% is RWZI effluent) en de naweeen van een eeuw vervuiling. Als je in het duits gaat zoeken is er meer dan genoeg  te vinden over vangsten en problemen..........opbouw van het rheofile visbestand is bv pas vrij recent op gang gekomen, zit volgens mij nog steeds in de opstart fase... weinig kopvoorn , (geen ?)barbeel.....

Marcelk

#54
Als ik lees dat de beheerseenheid van de Duitse kant van de Niers pas in 2003
is opgericht omdat vanaf 1850 de boel naar de kelder ging qua milieu dan kan
ik me voorstellen dat het nog niet zo goed gaat met die rivier.


In der Vergangenheit wurde die Niers allein von 3 natürlichen Quellen gespeist.
Heute hingegen stammt das Wasser der Niers hauptsächlich von abgepumpten Grundwasser des nahegelegenen Braunkohletagebaus.
Vom Süden (Quelle) aus durchfliesst die Niers in nördlicher Richtung zahlreiche niederrheinische Städte & Gemeinden.
Darunter sind Mönchengladbach, Viersen, Wachtendonk ,Straelen, Geldern, Kevelaer, Weeze und Goch.


Die Niers ist heute außerdem wieder Heimat zahlreicher Pflanzen und Tiere, die in der Niers und an ihren Ufern zu finden sind.
Galt die Niers zur Zeit der Industrialisierung bereits als toter Fluss, leben heute aufgrund der verbesserten Wasserqualität in der Niers wieder Fische, Kleintiere sowie zahlreiche Pflanzen.
Die Wasserqualität der Niers wird zur Zeit (Stand 2010) mit den Güteklassen II bzw. II-III bewertet, das bedeutet die Niers ist gering,
an einigen Stellen mäßig belastet und hat eine noch gute Sauerstoffsättigung.
(Quelle: Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz und Reaktorsicherheit)
Stetige Kontrollen werden durchgeführt und aufgrund weiterer Renaturierungsmaßmaßnahmen und dem Bau
weiterer Kläranlagen wird in Zukunft die Wasserqualität weiter verbessert werden.



Jan Damman

Jan (Troutbuster),

Dat ben ik niet geweest die je heb zien rijden met de camper, ik ben gisteren wel naar Duitsland geweest naar de Ahr maar met luxe auto.

De vangsten waren ronduit slecht te noemen, met drie man, 1 x niets, 1 x twee minie 3 en 5 cm en ikzelf een forel van rond de 20 cm en een verspeelt, was wel een mooiere, die kleine wilde ook nog niet eens op de foto dus kan ik ook niet plaatsen.

Volgende keer beter!!

Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Troutbuster

ok Jan, ik dacht je te herkennen.
t was maandag zo rond 10:00 uur.
Je was het dus niet!

Jammer dat het zo slecht was op de Ahr, hoe kwam het??
Laag water of.....

Waar was je op de Ahr strecke?

Gr

Jan
"Petri Heil"


Jan Damman

Water was er en sroomde genoeg, vanaf 30 cm en meer, geen droge plekken.
Er zat duidelijk weinig tot geen vis alleen veel heel klein spul.
Ook in de diepere pools niets maar dan ook geen tikje.

We zijn bij Ahrweiler geweest.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Plantje

Maar goed...als er veel heel klein spul zit kan dat in een jaar of 5 allemaal wel uitgroeien tot vissen van 20-30 cm :) Positief blijven denken ;)

Huib

vorig jaar een paar keer wezen kijken/vissen, maar alleen een keer bij ottersum een scholltje dikke windes gezien in de zomer, helaas nog geen vis gevangen. wel jammer want in potentie is het een erg mooi water!

ik blijf over de bruggetjes kijken als forens met een stokje achterin de auto ;-)

tom111

dag allen
ik ben nieuw hier en heb nog niet veel vliegvisuren, maar toch even dit: vorig jaar in de zomer stond ik in het parkje van Gennep te kijken naar de Niers, en toen zag ik toch twee vrij grote bruinige vissen zwemmen. Ik denk dat het kopvoorns waren maar was niet helemaal zeker... Ze waren zo'n 35 cm en leken erg op de kopvoorns die ik in de Ardennen al zag.
Groetjes
Tom

rover

Misschien wil ik als het gesloten seizoen over is bij op het stuk waar de niers in de maas uit komt gaan vissen en dan ook misschien nog wel een stuk de Niers op. hebben er mensen zin om mee te gaan?