Leaders en tapered leader

Started by Jnm, October 27, 2022, 18:45:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jnm

Als beginnend vliegvissen heb ik al veel gelezen over vliegvissen. Zo ook over tapered leaders. Je kan ze zelf ook maken volgens de algemene formule 60/20/20. Ik zou graag het volgende willen weten: stel dat je tijdens het vissen 5 maal een ander vliegje neemt dan wordt de tippet toch steeds ongeveer 5 cm korter. Op den duur moet je een nieuwe tippet monteren. Sommigen opteren een lus in lus systeem zodat je de tippet gewoon kan vernieuwen zonder de draad net erboven ook nog eens te moeten afknippen. Anderen opteren een tippet ringetje aan de voorlaatste draad te monteren waardoor je ook gemakkelijk de tippet kan wisselen. Weer anderen beweren dat je aan de werplijn onmiddellijk bijvoorbeeld 14 hondersten kan binden maar ik denk dat het werpen zonder tapered leader geen mooie lus kan teweeg brengen. Wat is jullie mening om de tippet te wisselen zonder de andere draad (waar de tippet aanhangt) ook niet te moeten afknippen. Bedankt voor info!!!!

Gert

#1
Ik gebruik tapered leaders met een lusje aan het eind, zodat ik daar elke keer een nieuwe tippet aan kan knopen.
En ook wel eens een stuk van bijvoorbeeld 0.14 direct aan de lus van mijn vliegenlijn. Maar dat doe ik alleen bij zwaardere nimfen. Die moeten eerst zinken voor je begint met strippen, en dan doet een mooie overslag van de leader er niet toe.

Menno_siemensma

Gewoon simpele tapered 9ft leader gebruiken en een stuk tippet passend bij de tip van je tapered leader. Die paar keer dat ik een nieuwe tippet eraan knoop geloof ik wel. en dan gewoon bloedknoop of uni knoop voor mij. Kan je evt ook een zij lijntje mee maken voor dubbele vlieg setup.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Jnm

Wat bedoel je juist Menno? Je knipt toch een stukje van je tapered leader als je je tippet moet vervangen?? En bedoel je dat je met de overschot van je tippet een zijlijntje maakt?

henkverhaar

Persoonlijk zou ik voor de verbinding van leader aan lijn een lus-in-lus verbinding gebruiken, maar voor tippet (dunste deel van de leader) aan de rest van de leader gewoon een knoop leren maken - zodat je dat ook in het veld kunt doen. Een waterknoop ('surgeon's knot') is het eenvoudigst, maar ook een bloedknoop ('barrel knot') kun je met enige oefening goed in het veld maken, zelfs in het donker... Een metalen ringetje in de laatste (zeg) 60 cm van een leader vind ik geen goed idee (ik heb ze wel een tijd gebruikt in het dunne eind van mijn getwijnde leaders, maar daar ben ik helemaal overgestapt op Shorb loops), en lus in lus voor je tippet vind ik ook geen fraaie overgang.

Scaramouche

Ik laat het afhangen van het type leader. Als je een lichte leader hebt die eindigt in een punt van 14/100 of 16/100 dan kun je een heel klein lusje knopen en ik vind dat niet storend bij het vissen; die knoop s zo klein dat je het niet of nauwelijks merkt. Bij zwaardere leaders wordt de knoop vaak wel een punt waar vuil aan gaat hangen. Een klein tippetringetje is dan mijn favoriete oplossing maar wat henk aangeeft levert een iets mooier resultaat op. Zeker met een surgeons knot kun je heel snel een echt sterke knoop leggen, ook aan de waterkant met slecht licht en koude vingers.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

henkverhaar

Quote from: Jnm on October 28, 2022, 08:01:11
Wat bedoel je juist Menno? Je knipt toch een stukje van je tapered leader als je je tippet moet vervangen??

Ja, maar voordat je tapered leader niet meer bruikbaar is door dat minimale inkorten ben je wel even verder. En anders kun je er een tweede stuk van de juiste dikte inzetten ;-)

QuoteEn bedoel je dat je met de overschot van je tippet een zijlijntje maakt?

Ik denk dat wat Menno bedoelt is dat je met een van de 'tag ends' van een bloedknoop (als je die niet kort knipt maar juist heel lang maakt) een mooie dropperlijn kunt maken - die onder 90 graden van je hoofdlijn staat. Zoiets dergelijks kan overigens ook met een waterknoop.

Gert

Helemaal eens met het bovenstaande Henk en Scaramouche.

Maar zoals gezegd: persoonlijk geef ik de voorkeur aan een lusje aan een niet al te dikke leader. En de tippet knoop in aan dat lusje vast met een halve bloedknoop (dezelfde als waar ik de vlieg mee aanbind), dus niet lus-in-lus.

Jnm

@henk wat zijn Shorb loops aub??


henkverhaar

#9
Een Shorb loop is een veel gebruikte manier om permanente lussen te maken aan butt-eind, en afhankelijk van de opbouw ook het tip-eind van een getwijnde leader. Als je eenmaal weet hoe, is het kinderlijk eenvoudig, en heb je geen nagellak, takelingen of knopen meer nodig om je gewtijnde leader af te werken, en je krijgt een lus die erg goed werkt voor lus-in-lus verbinding van lijn naar leader, en, mits met enig beleid gebruikt, ook van leader naar tippet. Let dus wel, het is specifiek voor de constructie van getwijnde leaders.

Noot: in een goed gemaakte 2-strand getwijnde leader uit 1 stuk ('continuous') kun je prima een Shorb loop in het tip-eind maken. In een 'continuous' 3-strand leader, of in een leader opgebouwd uit losse 'legs' is dat m.i. bijna niet te doen. In de 3-strand leaders die ik maak maak ik in het dunne eind een getakelde lus.

Jnm

Bedoel je dan de perfection loop??

Menno_siemensma

Voor zwaardere leaders zoals voor de #6 waar je nogal eens wat wisselt (voornamelijk op (zee)forel voor mij) kan je ook een tippet ring gebruiken. Dat werkt eigenlijk als een lusje doet, maar is kleiner en werkt ook goed met een extra zijlijntje.

Maar voor de meeste gevallen gewoon zelfde of 2/100ste dunnere tippet aan je leader knopen met een van de genoemde knopen, al dan niet met een stukje als zijlijn als je met 2 vliegen wilt vissen. Dat is lang niet altijd nodig of handig namelijk.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

henkverhaar

Quote from: Jnm on October 28, 2022, 17:49:53
Bedoel je dan de perfection loop??

Waarmee? met 'getakelde lus'? Of met iets anders. In mijn setup zit in elk geval standaard geen perfection loop. Als ik een tippet loop-in-loop aan een tiplus van van een getwijnde leader vast maak, dan zit er in die tippet meestal gewoon een waterknooplus. Als de tippet wat dikker is kan ik ook voor een perfection loopt kiezen in het monofilament. Voordeel van een perfection loop is dat ie perfect in lijn is met het staande eind. Nadeel is de breeksterkte en het feit dat het leggen nogal nauw komt - de perfection loop is topologisch identiek aan een veel 'simpeler' knoop, en als je m slordig aantrekt valt ie terug in die simpele knoop, die nog veel minder sterk is.

Een getakelde lus is een lus afgewerkt met een whip finish.