Sorgue

Started by vanderschoor, August 13, 2021, 21:20:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanderschoor

Dag medevissers,
Binnenkort ben ik in de gelegenheid om een paar keer te vissen in de Sorgue nabij l'Isle-sur-la-Sorgue. Visvergunning is al geregeld. Ik was benieuwd of iemand daar recent heeft gevist. Wat kan ik verwachten aan vissoorten en omstandigheden bijvoorbeeld? Het vorige topic is van tien jaar geleden.
Vriendelijke groet,
Wim
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

wh82

#1
Ik meen me te herinneren dat het een jaar of twee geleden nog langskwam. Grote vlagzalm maar erg moeilijk. Je kunt die keramieknimfen proberen, die zijn in de Jura/Doubs populair op grote vlagzalm.

Edit: misschien heb je hier wat aan.

http://www.chti-moucheur.com/cours-d-eau-peche-mouche/la-sorgue

vanderschoor

#2
Bedankt voor de tip. Zou ik naast vlagzalm nog wat anders kunnen verwachten? Er gaat in ieder geval een doos nimfjes mee ;)

En ook bedankt voor de edit, leuke site.

Groet,
Wim
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

wh82

Bruine forel lijkt me, 't probleem in een relatief makkelijk bereikbare omgeving is daarmee echter tweevoudig:
1. Franse vliegvissers zijn vaak best goed.
2. Franse vliegvissers eten graag forel.

De grote zijn dus vaak weg en de rest is extreem schuw. Ik vis in Frankrijk altijd met 6X maar ze vissen daar zelf vaak met 10/100e.

Jan Damman

Vooral veel groepen met kajaks heel de dag, dus of s'morgens of s'avonds vissen!🎣
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

vanderschoor

Wim en Jan,
Bedankt voor de tips! Het zal inderdaad vooral 's avonds worden. Ik heb begrepen dat er diverse no-kill zones zijn, maar ik ben toch niet iemand die bij een forel als eerste aan de culinaire aspecten denkt. Maar eerst maar eens zien iets aan de haak te krijgen. De rivier ziet er op plaatjes wel als een plaatje uit!
Mocht ik nog wat beleven, dan zal ik verslag uitbrengen!
Vriendelijke groet,
Wim
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

wh82

Ben erg benieuwd, kom er weleens in de buurt maar heb er nog niet veel tijd aan vissen kunnen besteden.

vanderschoor

#7
Derde week augustus een weekje in l'-Isle-sur-la-Sorgue geweest, werkelijk aan alle kanten water daar! Ik had tijd voor af en toe een paar uur en natuurlijk ook een vliegenhengeltje bij me. Daar is echter weinig van gekomen. Vooraf had ik begrepen dat waden niet was toegestaan, maar de eerste avond kwam ik meteen al een 'collega' tegen die bezig was zijn waadpak aan te trekken. Ook dan was het echter niet altijd gemakkelijk vissen, vooral door de vele overhangende bomen. De paar vliegvissers die ik echt bezig heb gezien, lieten vanaf de kant of een bruggetje een verzwaarde nimf langs de plantenbedden hangen - met een vaste hengel, een dobber en een worm had je weinig verschil gezien!
De Sorgue ziet er prachtig uit. Hoewel het water vrij laag stond, waren er toch wel gaten van een dikke meter en vooral veel begroeiing. En er zitten inderdaad fraaie vlagzalmen en forellen, maar zien is nog geen vangen! De meeste uurtjes heb ik dan ook een spinstokje gepakt met een lepeltje (sorry puristen - het was wel een passend hengeltje, glasvezel P&M met een klassieke Mitchell 408S, Franser kan het niet), maar ook dat leverde geen vis op. Overigens zijn alleen enkele haken toegestaan, zonder of met dichtgeknepen weerhaak. Prima! De kayaks gaan tot 's avonds negen uur door, maar de vissen trekken zich er niets van aan.
Het regelen van een vergunning is online een peulenschil en de kosten vielen mee. In het plaatsje moet ook een goede hengelsportzaak zitten, maar die heb ik niet bezocht (ik had méér dan genoeg spullen mee!). Wel heb ik even staan praten (voor zover mijn Frans en zijn Engels dat toelieten) met een 'local' die met een getakelde elrits achter de grotere forellen aanzat.
Misschien was ook augustus niet de ideale maand voor dit riviertje, maar ik zou best eens op een ander moment in het jaar daar willen kijken (én vissen)!
Groet,
Wim
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.