waarom een "dure" reel?

Started by Hilco, January 28, 2012, 10:10:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cornico

Gelukkig vis ik nooit op motoren of scooters ( kon door de geweldige kwaliteit van het filmpje niet precies zien wat het was ;)), maar om daar nu dure reel voor aan te schaffen . . . . 
Ik vis inmiddels bijna 35 jaar met de vlieg, gebruik al die tijd de goedkoopste kwaliteitreels en heb dat gelukkig nog nooit hoeven te betreuren.
Bovendien ben ik niet iemand die zo nodig een mako aan de vlieg moet vangen, daar gebruik ik wel ander aangepast materiaal voor dat ook weer niet de hoofdprijs kost.
Heb ook niet zo'n behoefte om een bepaald image op te bouwen door materiaalkeuze, dus voor mij is het een beetje veel ONZIN.

Hilco

In verband met vervuiling zal ik voortaan mijn Tnekara geleuter elders plaatsen.

Gelukkig blijft het wel een zinnige discussie met goede antwoorden.

ik durf echter nog steeds te stellen dat het merendeel van de dure reels gekocht worden voor de heb of het uiterlijk ,  wat op zich een prima reden is!!

Maar het kan dus ook goedkoper, zonder in te boeten aan kwaliteit.

op zich mag topic wat mij betreft op slot maar verder ouwehoeren is ook erg leuk ...................

Hendrik

lekker weinig zeggend zo`n filmpje, wat is er nu getest dan?
hoe is de slip er nu aan toe?, ik denk goed want die was niet aangedraaid,
deze proef durf ik ok wel met mijn reeltjes te doen want er gebeurt namelijk niks.

Sieger

#78
Op deze links kun je een aantal resultaten van hun manier van testen lezen....

http://www.fieldandstream.com/node/1001313263 (Hatch 3plus)
http://www.fieldandstream.com/node/1001313257 (Bauer JM2)
http://www.fieldandstream.com/node/1001313260 (ROSS Evolution)
http://www.fieldandstream.com/node/1001313261 (Abel Pt.5)
http://www.fieldandstream.com/node/1001313259 (Orvis Battenkill)


En in deze kun je lezen dat de slip wel wordt aangedraaid.... http://www.fieldandstream.com/node/1001313252 (Orivs Vortex).... Deze vloog bijna in de brand....  :o


Sieger

Raymond

#79
Ik heb vier Danielssons, allen uit de LW en L5W series die dus wel een waterdicht lagersysteem hebben. Deze reels kosten wat maar ik heb ze voor het leven. Of ik nu een reel van 100 euro koop of ik koop een reel van 300 euro. Uitgesmeerd over alle visdagen in 25 jaar tijd, zijn de meerkosten nihil. Ik heb dus een voor mijn oog mooi reeltje onder mijn hengel hangen dat perfect functioneert en ook nog superdegelijk is. Met levenslange garantie!

Ieder zijn keuze maar goedkoop was, is en zal duurkoop blijven. Blijft een feit dat wat speycast zegt, er zijn reels van 100 euro die dezelfde kwaliteit hebben dan een reel van 300 euro en niet iedere reel van 300 euro zal zijn geld waar blijken te zijn.

Hier wilde ik het bij laten, amen... ;)
::wtf::

Hendrik

#80
Ik vel geen oordeel over de kwaliteit van diverse reels en prijzen maar het is en blijft een vage manier van testen,
het zegt namelijk niets, er komen ook geen resultaten uit naar boven, en zoals ze zelf al schrijven in het verslag:
(There are so many variables – rod, line condition, hand steadiness... no reason to deduct).
Dus zonder te melden wat je wilt testen en duidelijk maken wat de resultaten zijn is dit zinloos, ook een reel van 12 euri overleeft dit.

Cornico

Quote from: Raymond on April 15, 2012, 21:30:19
................maar ik heb ze voor het leven. ..........
Dat dachten veel mannen ook nog toen ze trouwden.
30- 40 % krijgt tegenwoordig links- of rechtsom spijt. ::slaan::

Hoop dat jij met je reeltjes tot de overige categorie behoort . . . . .  ;)

Sieger

#82
En toch hebben ze wel een beetje nagedacht over wat ze wilden testen...  ;)

http://www.fieldandstream.com/node/1001313222

Introducing the first of the Fflogger "what they won't let you do out back of the flyshop" gear tests ...

The Premise: The most important factor for me in selecting a reel is how smooth the drag is ... particularly in the startup, when a fish makes its initial run. A smooth reel will pay out line evenly as the fish pulls against the drag; the rod responds by flexing at a fairly constant arc. A bad reel leaves the rod bouncing as the drag hiccups along. The hiccups are bad, because a bouncing rod might cause the fish to come off, and if the reel is "sputtering" you have less feel and control as you fight.

The Test: We chose 15 of the most popular brands and models of fly reel, in three different size classes (trout, bonefish, and big game), then took them to the street. Specifically, we tied them up to the ass end of a street bike, burned a little rubber, then watched -- and felt -- how each reel reacted. We paid close attention to startup drag performance, that initial acceleration a fish makes at the critical moment of going from zero resistance to outward line acceleration.

Was it scientific? No. But we did do our homework, learning that a max trout burst is about 9 mph; bonefish race at around 23 mph; and big game fish like mako sharks can reach speeds of 50-plus mph. Was it fair? We tested each reel only at the top speed of the fish it was designed to handle, but we'll let you debate that question. Was it honest ... hell yeah. And we've got the videos to prove it.


Verder zal het me om het even zijn of er nu een dure of goedkope reel onder hangt... Maar als ik de slip nodig heb, moet deze in elk geval een soepel start hebben, zodat de tippet in elk geval heel blijft... En voor mij is het oog ook belangrijk... vind sommige reels nu eenkeer erg mooi en ander helemaal niks... Tsja... ieder z'n meug.....


Sieger

Arjan Maat

Leuk hoor ;- ) de topic gaat nu in elk geval weer inhoudelijk over een reel.

@ Klaas ik begrijp helemaal wat je bedoelt met de lagertjes en zand of vuil ertussen bij de Traditional Loop of Original Danielsson. Dat is zeker iets wat wel voor kan komen, ik gebruik hem toch redelijk intensief en ben er enorm mee in mijn sas, zeker het ultra lage gewicht van de spoel en de daardoor zeer soepele "opstart" van de spoel bij een run van een vis in combinatie met een dunne tippet is voor mij (nog) on overtroffen. Komt ook door het design en de achtergrond van deze reel.

Voor mij is het gewoon belangrijk dat een reel doet waar je hem voor aanschaft, ongeacht welk ander criteria, budget is iets wat voor ons allemaal persoonlijk in te vullen is. Maar de diverse test zoals Sieger heeft gelinkt is iets waar je als koper soms even bij moet stilstaan, balans slip onderhoud of juist niet etc etc.

Laat de rest van de ideen en opties maar weer fijn komen, ik vind het een leuke topic!


Groeten Arjan

weerwolf

Ik heb de Danielsson Midge ook en ik heb het ook al gehad dat er een zandkorrel in de zachte coating van het lager zat. Dan krijg je kippevel op je rug zoals de reel dan loopt.

Overigens vindt ik dit wel een van de mooiste reels die ik ken. En idd lekker licht komt goed tot zijn recht onder een licht stokkie. Het is overigens niet het lichtste reeltje in de markt, maar wel de lichtste in het betaalbare segment.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Useless

Uiteindelijk is het dus maar net wat je er voor over hebt. Ik ben een enorme materiaalfreak en zou er enorm van balen om een grote vis te verspelen agv materiaal falen. Als het gebeurt moet het mijn eigen fout zijn en mag het niet aan mijn spullen liggen. Duurdere reels zijn, op misschien een enkele uitzondering na, voorzien van een beter slipsysteem maar iedereen moet voor zichzelf bepalen of het prijsverschil het hem of haar waard is.
Zoals ik al eens eerder meldde; ik bezit een behoorlijk aantal reels en van al deze reels is de Shimano Biocraft de enige goedkope reel (die ik bezit) die vergelijkbaar opstart als mijn duurdere reels.
Ik kocht gisteren toevallig een Abel-reel en vergeleek deze vandaag eens met een Slate van net onder de honderd euro. De slip van deze reel hapert enorm bij het opstarten. Bij de Abel maakt het niet uit hoe strak je hem zet; hij start altijd zonder hapering. Blijft alleen de vraag of hij het prijsverschil van bijna factor 10 waard is. Persoonlijk denk ik eigenlijk van niet maar als je het geld nu toevallig toch had?
Verder is vis verspelen toch ook een onderdeel van (vlieg)vissen. Het hoort er gewoon bij. Je kunt lijnbreuk voor een deel voorkomen door bijvoorbeeld je hengeltop altijd een beetje haaks op de lijn te houden zodat de hengel bij de aanbeet een deel van de klap opvangt. Aan de andere kant kun je ook weer stellen dat de hengels van tegenwoordig vaak dusdanig knikkerhard zijn (blijkbaar willen wij als consument dit graag) waardoor je er weer bijna niet aan ontkomt om een veelal dure reel aan te schaffen om bij een keiharde aanbeet van een grote vis de hardheid van de hengel een beetje te compenseren.

Ieder het zijne denk ik altijd. Maar het laat onverlet dat het natuurlijk altijd leuk blijft om er over te ouwe hoeren en te discussieren. Is namelijk ook een leuk onderdeel van een hobby delen. Zoveel mensen, zoveel meningen en waarschijnlijk heeft iedereen een beetje gelijk. Hoewel sommigen wat meer dan anderen natuurlijk ;)


lord4163

Dure reel is niet noodzakelijk, maar wel een degelijke.

Bone F

Hilco ik heb nog een argument voor je ...........Handig, daarom heb ik een Vivarelli halfautomaat met een paar spoelen. Die is trouwens tegenwoordig ook wel een beetje (te)duur geworden voor een reel met het fietsbel principe.

grtn

Frans

Hans-oet-remunj

Leuk onderwerp.

Inderdaad..een degelijke...

Voor het zware werk (tip 10 kg) is tav reels goedkoop m.i. duurkoop. Met een hengel van 38 euro op zalm vissen lukt prima, maar voor de reel gok ik daar niet op, teveel door zalm gesloopte reels mogen aanschouwen bij collega vissers. Zelf bouw ik al jaaaren op een paar hardy marquis salmon nr 2 reels. Hoewel wat ouderwets (lees klassiek) zijn ze vrijwel onverwoestbaar. Tevens er kan er lekker veel backing op, die dus echt wel eens voor een behoorlijk deel het water ziet...  Het is een lekker simpel ding => er kan dus niet veel aan kapot..  Onderhoud bestaat slechts uit een beetje vet voor elke trip, of even in het water uitspoelen als ik m weer eens met zand heb mishandeld.....  En wat een sound als ie weer eens begint te gieren...... Vereist wel een beetje eelt op je handen omdat je vaak met de hand moet bijremmen... lekker direct voor barbeel, zeeforel, atlantische zelm, keta of silver, maar of dit bij extreem grote vis nog leuk is (King) ? 

Aanvulling hierop is een system 2, recent aangevuld met een 2e hands broertje. Ook hier geen klachten over, behalve de afwezigheid van dat sexy Marquis geluid, waardoor het voor mij vaak toch een 2e keus is.... Blijft toch emotie he dat vliegvissen...  ;)


En voor het lichte werk volstaat voor mij iets heel eenvoudigs van een paar tientjes... Met 8 honderste vissen doe ik niet, lijkt me niet echt goed voor de vis... Zo zit ik er bv wel eens aan te denken om een eenvoudig reeltje uit hout te gaan maken, gewoon voor de jen

Hilco

Voor mijn "zonder reel visserrij" ben ik op zoek naar de voorste 10 meter van een speylijn.
kwaliteit maakt niet uit , maar ik hoop er nog betere rolworpen mee te kunnen maken .

Hilco

ik ga er een apart topic van maken want nu gaat het alweer niet over de reel.........