waarom een "dure" reel?

Started by Hilco, January 28, 2012, 10:10:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

PolderTenkara, Hilco-en... Of heeft iemand nog een betere naam?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

en op klompen,echt polder model

HappyFisherman

En dan voor de lunch wit brood met phindakhaaaas (zoals in de reclame) in een wit papiertje meenemen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

Ja dan blijven ze lekker vers,broodje pindakaas.

en dan wordt er gezegd,Je kan echt niet vissen he Hilco :)

catchem


Gert

#55
Hilcoテンカラ

(Klik hier om te horen hoe het klinkt)
http://translate.google.nl/#nl|ja|Hilco%20Tenkara
(Als het tenminste werkt)

Groet,
Gert

Hans-oet-remunj

overigens beperkt tenkara zich niet tot kleine visjes...

Ik zag onlangs op mijn visclub een mooi filmpje over tenkara vissen op Kings van 30kg plus.... het zat in tussen buigen, barsten en  waterskien....zeer spectaculair ....Volgens mij gebruikte  ze extra grove voetzool profielen .....


Helaas kan ik het niet op internet vinden,

Hou me aanbevolen voor een link naar tenkara op kings als iemand een link weet........ 8)


johannes

das toch niet die jap die het met de vaste stok doet op de kings/steelhead ?

Hilco

Het woord tenkara is misschien niet helemaal op zijn plaats omdat ik immers niet met een echte Tenkara hengel vis. 
Een echte Tenkara hengel is tussen de 11 en de 14 voet en telescopisch.

Maar hoe ik vis maak ik nog altijd zelf uit, dus noemde ik het zef Tenkara style flyfishing.

maar vanaf nu ga ik voor de term "Hilcara Flyfishing"

Ik ga ook geen speciale patronen gebruiken voor de vliegen , Hilcara flyfishing gaat volgens het motto;
"Je mag een gegeven vlieg niet in ze bek kijken"

Maar ik ben er wel vrij serieus in , omdat het geschikt is voor 90 procent van de wateren waar ik vis.



Troutbuster

Zo ist Hilco!!
Gewoon optimaal gebruik maken van de situatie!
Dat "Hilcara" is wel een gave techniek!
Lijkt ook een beetje op het Tsjech nymphen, ook korte lijn en veel onder de top vissen

Er komt ineens een mooi verhaal bij me opzetten over een soortgelijke belevenis vorig jaar tijdens de 1e NK voorronde op de Merwede bij Woudrichem.
Bert Smidt (de slimmerik) buitte daar ook de situatie voor 200% uit
De regelgeving zegt dat men één opgetuigde hengel gebruiksklaar mag hebben, maar er werd (wordt?) niet gesproken over extra schepnetten!

Wat deed Bert? hij trof een stek met veel roofbleitjes en ander spul, alles in relatief ondiep water.
Door kort, onder de top te vissen met een set up van 3 nymphjes haakte hij aan de lopende band doubletje en zelfs tripletjes
De controleur moet alles onthaken en noteren, de visser bied de gevangen vis aan in het schepnet
De slimmerik had dus niet alleen 2 identieke hengel/set ups gereed, maar ook een 2e schepnet!
1e drift 3 vissen, hup, geschept en met schepnet en al aangeboden aan de controleur, om daarna gelijk de 2e hengel en het 2e schepnet te pakken en door te vissen, om weer een doubletje of tripeltje te haken en aan te bieden!
Het ging maar door!
Bert zijn controleur heeft een erg druk half uurtje gehad zodoende en Bert ving er 30 in een half uur!!!
Door slim te zijn en heel kort te vissen, hij is die manche het water niet eens in geweest!!

Hilcara?? een nieuwe trend die het heel goed gaat doen denk ik zo ;D

Gr

Jan
"Petri Heil"


Hilco

leuk Jan , dat jij het ook serieus benadert !

ik gebruik een stukvliegenlijn die gelijk is aan de lengte van de hengel, daaraan 1 meter leader en ca 60cm
tippet.
met een rolworp kan je dan toch wel een leuk gebied afvissen , zeker als je wadend vist.
Met rietkraag in je rug gaat dat uitstekend.  Ook heb je steeds 1 hand vrij om of te steunen op je waadstok
of om te zuipen,paffen of krabben. :P

Het landen is even wennen omdat je de laatste fase enkel de lijn beet hebt met de vis eraan.


het speciale tenkara schepnet (google maar eens) en andere toebehoren   vind ik allemaal onzin .


Hilcara doe je gewoon met ouwe vliegviszooi  :P

Hilco


catchem

Die tenkara netten vind ik wel erg mooie netten.

haasie

Is wat hij doet niet gewoon vaste stok vissen? Komt weinig vliegvissen aan te pas?


Maargoed...is het geen idee om de vliegenlijn IN de hengel te monteren zoals een wedstrijd elastiek bij witvissers? Dit zal vele mooier staan dan aan een top oog gemonteerd. Ook zal dit veel sterker zijn. Als je topoog eraf plopt bij een zwaardere dril sta je ook raar te kijken.

Hilco

#64
Natuurlijk is het gewoon vliegvissen met een vaste stok !

maar met een stijve vaste stok krijg je je vlieg niet gepresenteerd daar komt lood aan te pas.
het is dus wel een soort vliegvissen, je moet dezelfde beweging maken alleen niet 4 keer achter elkaar.
en je hebt dus wel een bepaalde hengel nodig........

Zoals ik al eerder zei   een reel is gewoon een opbergding voor je lijn , heb je geen lange lijn nodig , dan ook geen reel........... :P

(zelfde als dat vliegvissen met een beetverklikker toch geen match-vissen is )





weerwolf

Maar je belasting van de hengel wordt heel anders. Nu alleen op de top en zoals hierboven genoemd kan het topoog erafgetrokken worden omdat deze niet op deze belasting berekend is.  Op zich niet erg natuurlijk maar zal je net met die ene kanjer..................... :(

Hilco experimenteren is altijd leuk. mooi bezig man. :)

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Hilco

Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik visjes tot 25 cm  vang.

misschien dat door de buigzaamheid van de hengel (glas) iets van de kracht van de top afgaat.
De grote karper zal och wel een dik probleem worden.

Bij die echte tenkara hengels zie je dat die bijna als een hoepel kunnen rondbuigen.........


Misschien dat ik nog iets ga verzinnen om de kracht te verdelen over de bovenste 20 cm van de top.


Huib

tenkara heeft zeker zijn ,plaats, maar de forel die me vandaag 30-40 meter backing eraf trok heb ik dus alleen kunnen vangen doordat ik een goede slip op mn reel heb...

Hilco

Dat is mijn grote angst dat ik tijdens het voorns vangen ineens een dikke karper haak.

benieuwd wat er dan gebeurt.

Voor de gewone stads en poldervisserij  gaat het prima zo :-)


Hilco

"Hilcara flyfishing" is dus ook gewoon Czech nymphing  zie ik in de filpmpjes of French nymphing.....

Alleen ik doe het in rustig stads- en polder water in plaats van stromende bergbeken :-\

Hilco

Zag vandaag wat mooie rugvinnen op een meter of 15 uit de kant.......... ga dat maar eens aanwerpen met je Hilcara-hengel.......hmmmm....

HappyFisherman

Correctie: Met mijn Hencara, want daar is er op deze wereld natuurlijk maar 1 van :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

catchem

Dan ga je een langere lijn eraan knopen, of je waad (zwemt) er naar toe, natuurlijk wel in stealth-mode  :)

Hilco

Ik heb inderdaad mijn resever tencara leader er aan geknoopt, in totaal dan 3x de hengel lengte lijn er op.
was in een weiland met lage waterkant dus ging prima.

laatste 3 meter visje binnenhalen met de hand , kleine baars en voorn dus ging goed.

Arjan Maat

Ik denk dat de topic op dit moment een beetje "vervuild" is, de vraag was waarom een "dure" reel. ;-)

Ik denk dat je het filmpje maar eens moet bekijken, voor voorntjes is een " spoeltje" als lijnopslag wel ok, maar soms heb je iets anders nodig. En dan komt een "dure" reel wel van pas. EN heel belangrijk. . . . . . . . beter duur dan NIET te koop.

http://www.youtube.com/watch?v=oqIor36bvzA


Veel kijk plezier en als jullie dan toch de proef op de som willen nemen, probeer een aantal van de "goedkope" reeltjes aan de zelfde test onderhevig te stellen. Dan praten we nadien over " blij " met een duurdere reel, want ik kan mijn trophy fish tenminste drillen.

TL Arjan Maat