waarom een "dure" reel?

Started by Hilco, January 28, 2012, 10:10:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hilco

Vaak lees ik dat een reel enkel een mechanisme is om je lijn in op de bergen.

waarom dat zo veel geld uitgeven een een lijn oprollertje? wat is de meerwaarde?

en waarom op een 3# op een klein slootje Uberhaupt een reel en niet gewoon 15 meter lijn op de hengel vast?


A{b}r{a}xa{s}

Je kunt natuurlijk in de situatie komen dat je wél een flinke vis aan de lijn krijgt, dan is een reel met slip toch wel handig.
Des te lichter je vist....des te eerder zul je een reel nodig hebben (of deze stelling helemaal klopt...?)
Als je veel loopt is het vervelend om steeds 30meter kabel achter/met je mee te slepen.
Zonder reel zul je je hengel iets 'moeten' verzwaren in de buurt van het handvat anders is de hengel uit balans en dat gooit echt niet lekker.

dartmayor

Van die dure reels snap ik ook niks.

Iedereen mag het natuurlijk zelf weten maar als ik soms de prijzen zie van sommige reels daar schik ik best van.
Ik heb een reel van 60 euro met 4 reserve spoelen en ik kan er gewoon vis mee binnen halen.
Nu heb ik nog nooit de slip hoeven te gebruiken en vis ik (nog) niet op zout water.

15 meter lijn gaat het niet worden want met dat hengeltje wat ik op smalle slootjes vis vis ik ook op wel bredere sloten.
Wel heb ik backing op mijn #3. Zo heb ik deze gekocht.
Van die backing snap ik ook niks. Met een #3 vis ik alleen op voorn en op kleine forel en die zijn echt niet zo sterk dat ze tot in de backing komen.

PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Nootjez

Door de backing loopt uw vliegenlijn ook wel 'breder' op de reel, zodat de eventuele krullen in de lijn groter zijn. Is toch wel een voordeel.

Maar een dure reel zal ik mij idd ook nooit kopen. Voor 50-100€ zijn er toch al te krijgen met perfect werkende slip...

weerwolf

#4
Toch zijn er wel redenen om een duurdere reel te kopen!


       
  • Ze zijn vaak mooier (suggestief) maar ik heb zelf de Danielsson Midge en persoonlijk vindt ik dit wel een van de mooiste reels die ik gezien heb.
  • Ze zijn lichter (danielson is slechts 78 gram, ander 2 reeltje wat ik heb is 110 gram) maar sommige mensen hebben liever een "contra gewicht" in de vorm van een reel.
  • Vaak zijn ze groter in diameter waardoor minder krul op de lijn
  • de lagers zijn vaak van betere kwaliteit waardaar het soepeler loopt.
  • geldt niet voor alle reels maar vaak zijn ze duurzamer, maar ik heb nog nooit een reel "afgevist"
Ik geef toe dat ik de danielsson gekocht heb omdat ik hem mooi vindt. Ik heb hem ook 2e hands gekocht omdat ik hem anders te duur vindt.
de 3e keer dat ik er mee viste kwam er een zandkorrel op het lager te zitten waardoor het ding ineens kloten draaide en voordat is het miniscule probleem zag was ik al redelijk wat tijd kwijt......maar mooi istie 8)

Maar er is voor weinig geld veel reel te koop. Ik denk zelf wel dat er veel duurdere reels gekocht worden bij de duurdere hengels omdat dit de hengel voor veel mensen het setje af maakt.

En ik ben het eens met bovenstaande ervaringen. Backing kom ik alleen tegen wanneer ik de lijn schoon maak.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Hilco

Ik vind ""Mooi" en "Lichtgewicht"  2 hele aannemelijke redenen om een dure reel te kopen !

ben benieuwd naar andere redenen.................

Useless

#6

Jammer dat, hoe kundiger de reelmaker is, hoe duurder de reel wordt  :).
(edit Herman: qoute van voorgaande bericht weggehaald)

Useless

Dan heb je mazzel als je zo'n iemand kent Bert.
Helaas is mijn ervaring dat wanneer je een goede (fabrieks)reel koopt je onder de €200,- eigenlijk geen reel met een echt goede slip kunt vinden.
Uiteraard kan het goedkoper wat het ligt er maar aan waar je hem voor gaat gebruiken. In de polder op ruisvoorn enz. Geen probleem maar zodra je op plekken komt waar je grotere vis kunt verwachten en door visdruk vaak wat dunnere tippets moet gebruiken dan kun je de problemen verwachten.

BV

Posted by: Useless
« on: Today at 15:22:10 » Insert Quote
Helaas is mijn ervaring dat wanneer je een goede (fabrieks)reel koopt je onder de €200,- eigenlijk geen reel met een echt goede slip kunt vinden.



Euh ,  heeft een Okuma airframe (45€)  en een Vision Koma v (100€) een goede slip?   
Ik denk het wel   , en ik vind de Koma ook nog mooi.

Useless

#9

Mooi dat jij er tevreden over bent BV want daar gaat het uiteindelijk om.
Maar met alle respect; ik heb hier thuis net maar eens wat reeltjes met elkaar vergeleken -dure en goedkopere- (en geloof me, ik heb er nog al wat) en ben toch bang dat wanneer je een reel met een echte goede slip in je handen hebt gehad je je mening gaat bijstellen. Ik heb een bijv een aantal Koma's hier liggen en allemaal haperen ze bij het starten van de slip en hoe zwaarder je ze afstelt hoe meer ze haperen. En dat gold eigenlijk voor alle budgetreeltjes die ik heb. Dit kom ik bij de duurdere reels niet tegen. Laat onverlet dat de goedkopere ook best bruikbaar zijn. 't Is maar wat je verwacht en er voor over hebt. Of de verschillen het prijsverschil ook waard zijn moet iedereen voor zichzelf weten maar dat er vrijwel altijd verschil in de slip zit weet ik eigenlijk wel zeker.
Ik vond tussen mijn reels maar 1 uitzondering en dat was inderdaad de door Bert genoemde Shimano. In dit geval een Biocraft. Een slip als een zijtje zo smeuig, maar het was wel de enige (die ik heb dan hè).

(Edit Herman: Quote die direct op voorgaande bericht slaat verwijderd)

Rene V.

Het o.a. met reels het zelfde als met auto's.Waarom in een dikke Mercedes Benz in plaats van een Kia.Ik kan best wel enkele redenen bedenken,dan heb ik het niet eens over dat Koreanen honden eten.Zelf ga ik voor de duurdere reels,omdat ik deze vaak mooier vind,super zachte slip en al het mooie qua functie,techniek,ontwerp en afwerking komt m.i. toch uit westerse en dus duurdere landen.

Groet Rene V.

Arjan Maat

Uiteraard is de reel niet meer als een opslag voor de lijn, maar "gelukkig" moeten we ook wel eens een vis drillen. Het drillen van een vis kan perfect op een large arbour reel / reel ( een reel / spoel met een grote diameter, zoals Loop - Danielsson etc etc. Na een aantal reels als Leeda en Orvis te hebben gehad ben ik 20 jaar geleden met de Loop reels in aanraking gekomen en toen was ik "verkocht" de destijds door Danielsson gemaakt Loop reels waren revolutionair voor die tijd en nadien hebben veel merken het large arbour concept gekopieerd. Loop en Danielsson zijn destijds om " redenen" uit elkaar gegaan en nu is Danielsson de enige van de 2 die zijn reels nog steeds maakt, ook de reels waar ze 20 jaar geleden zijn mee gestart. Kortom ook van die oude reels zijn nog steeds reserve materialen te verkrijgen ;-) wel fijn als je destijds als jonge jongen een reel van 150 Gulden had gekocht. Inmiddels heeft de Traditional serie waar ik ooit mee gestart ben een aantal broertjes gekregen die met een slip zijn uitgevoerd super reels voor het geld en nog steeds een Europees product met een goede service en nazorg.

De reels met slip zijn natuurlijk perfect voor lijnen en visserij vanaf een aftma 7 -8 en daar gebruik ik die reels ook voor, maar alles tot en met 6......... gebruik ik gewoon een Dryfly of kleiner.....Nymph W of Midge. Ze kosten wel iets meer als een andere " starters" reel, maar tegen de tijd dat je 10 - 15 jaar verder bent en een keer een setje nieuwe lagertjes nodig hebt zijn ze er ook nog gewoon en krijgt je dan inmiddels veel vismomenten kennende reel een 2e leven en kan hij nog eens zoveel jaren mee. Moetje over 20 jaar eens uitrekenen wat dat reeltje per visdag heeft gekost, vaak zal dat minder zijn dan een gemiddelde vergunning op een Duitse rivier ;-)



TL Arjan Maat   

Hilco

Maar een A&M purist reeltje van 26,95 kan je ook 3 jaar mee vissen.
is die op dan vernieuw je hem gewoon weer..........

Maar ok , naar argumenten "mooi" en "licht van gewicht"  voeg ik nu ook "deugdelijke slip" toe.
maar het laatste is op een slootje op de voorn niet echt nodig.

ga door , ik lees graag verder argumenten om een dure reel te kopen.........



HappyFisherman

Ok, komt ie:

Omdat je jezelf soms gewoon moet trakteren op iets moois!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

Quote from: Hilco on January 28, 2012, 19:57:42
Maar een A&M purist reeltje van 26,95 kan je ook 3 jaar mee vissen.
is die op dan vernieuw je hem gewoon weer..........

Maar ok , naar argumenten "mooi" en "licht van gewicht"  voeg ik nu ook "deugdelijke slip" toe.
maar het laatste is op een slootje op de voorn niet echt nodig.

ga door , ik lees graag verder argumenten om een dure reel te kopen.........

Mooi is erg subjectief en wat mij betreft geen argument. Wat de ene mooi vindt, vindt de ander lelijk. Zelf ben ik helemaal gek van "Backwinderreels" en daar zit niet eens een slip op  ;) maar ik vind ze prachtig. Argument licht gaat ook niet eens altijd op. Het enige verschil is (meestal) de kwaliteit van het materiaal en de kwaliteit van de slip. En als je het niet erg vindt om misschien die ene vis door lijnbreuk agv de haperige werking van je slip te verspelen; gewoon lekker bij goedkope reeltjes houden. De één stelt nu eenmaal hogere eisen aan zijn materiaal dan de ander en wat mij betreft allemaal legitiem.

Het enige dat mij wel eens een beetje stoort is dat men roept dat het allemaal niets uitmaakt.

haasie

Het maakt pas uit als er echt verschil is. Ik persoonlijk vis met goedkope reels zoals de airframe. Slip werkt perfect zonder startmomenten en hoef niet bang te zijn voor een krasje aangezien ik tussen stenen en staal vis.
Ook met een mooie ovm forel op 16/100 geen problemen gehad.

HappyFisherman

Quote from: Useless on January 28, 2012, 20:12:51
Mooi is erg subjectief

Klopt als een bus... Mooi in de vorm, maar ik bedoelde meer mooi in degelijkheid, gewicht, duurzaamheid, slip enz enz enz...wat jij ook mooi vind op het moment dat je iets koopt.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

johannes

Die backwinders zijn echt mooi/leuk. net als de loop opti. maar mooi is smaak en dat is voor iedereen verschillend.
Alles draait om je eigen eisen paket.
en je eisenpaket veranderd snel als je een dikke vis verspeeld door een weigerende/niet goed werkende reel/slip.
ik spreek uit ervaring helaas.
en ja in 99% van de vangsten staan we met een reel te vissen die vele malen te is.

pberkenbosch

Voor mij persoonlijk is het echt smaak... mensen die mij een beetje kennen weten dat ik een voorliefde heb voor een bepaald merk..  8)



Deze vis zou je ook prima kunnen landen met een (bijna) willekeurige andere reel.. maar het voegt voor mij wat toe om te vissen met dergelijke "juweeltjes"..

just my 0.2€

Hilco

leuk, een eerlijk argument !!

Sieger

#20
Alles is al zo'n beetje voorbij gekomen en het meeste gezegd...

Opslag... ja vooral dat...

Slip... voor mij ook belangrijk.... tot nu toe nodig gehad op de Ronde Bleek en op Wild ( met die meerval).... voor de rest af en toe een snoek voor de fun op de slip drillen.... maar voor de zalmvisserij (ga ik in Ierland doen) wel erg belangrijk... of hij dan duur moet zijn... geen idee, maar ik voel wel verschil in goedkopere (wat is goedkoop...  ??? ) en een zogenaamde kwaliteitsreel.... Zachte opstart en betrouwbaarheid zijn dan belangrijk...

Design... vind ik zelf wel belangrijk... en dan vooral wat ik zelf mooi vind... Duur ??? ja soms wel, maar het kan ook goedkoop... De Marksman reel van Hardy is nu in de uitverkoop voor 100 pond... en is echt een mooi reeltje (vind ik dan he.... ;) )

Verwen-factor.... dat is voor mij het belangrijkste... ieder moet dat voor zichzelf bepalen, maar voor mij geld dan .. Als het kan, waarom niet...  ::)



Sieger

catchem


Hilco

Tenkara heb ik geprobeert en is helemaal niks voor nederlandse wateren. je kan gewoon niet strippen.

Vandaag heb ik van een oude vliegenlijn de laatste 15 meter afgeknipt en door de ogen naar het handvat gevoerd en vast geknoopt.
de lijn in ca 8 slagen naar  binnen gestript en hop naar de waterkant.
dan is een reel echt niet nodig tenzij je een kneiter van een vis haakt dan heb je pech.
Balans van de hengel viel ook nog wel mee .
zeker te gebruiken op plekken waar je alleen met een rolworp kan vissen


BV

OK, 
aangezien we hier allemal gelijk hebben is er maar een optie:

Op de volgende forum dag   een reel test  ;D ;D ;D


Bert J.

Quote from: pberkenbosch on January 28, 2012, 22:19:38
Voor mij persoonlijk is het echt smaak... mensen die mij een beetje kennen weten dat ik een voorliefde heb voor een bepaald merk..  8)



Deze vis zou je ook prima kunnen landen met een (bijna) willekeurige andere reel.. maar het voegt voor mij wat toe om te vissen met dergelijke "juweeltjes"..

just my 0.2€

Ja, die Loepies hebben wel wat! Mooi spul!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift