News:

LET OP: Vliegvissers.nl verhuist! Over enkele dagen gaan we over naar een gloednieuwe website. Je account verhuist mee, maar je zult straks éénmalig je wachtwoord opnieuw moeten instellen.

De sneak peek is al te bekijken op vliegvissers.nl. Let op: registreer daar nu nog niet met je account! Voordat de oude accounts geïmporteerd worden, zullen alle andere accounts verwijderd worden!

Main Menu

Nieuw forum

Started by Plantje, February 18, 2026, 23:01:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Plantje

Deze mededeling ook al gedaan op Facebook:
Als je nu naar vliegvissers.nl gaat zul je zien, dat er onderhoud gepleegd wordt. Ga daarom voorlopig naar vliegvissers.com. Op vliegvissers.nl stond een redirect die daar naartoe doorverwees, maar nu zul je er zelf even naartoe moeten.
Ik ben hard aan het werk om het nieuwe forum snel in de lucht te krijgen!

Ik heb gekeken naar XenForo, maar dat is erg duur en ik wil juist de kosten wat drukken. Ik heb daarom besloten om over te stappen op wpForo. Dat gaat goed samenwerken met de Wordpress voorpagina.

Ik ga proberen zoveel mogelijk te migreren, maar kan nu al zeggen dat niet alles mee kan:
We do our best to improve this free migration tool as much as possible, however that's very hard to make migration tool for all kind and size of forums. This tool is designed for default forum components migration like Forums, Topics, Posts, Attachments and Users. This will not migrate data like PMs, Polls, etc...

Dus vooral je PMs, deze zul je zelf ergens op moeten slaan als je ze wil bewaren. De database bewaar ik nog wel.

Menno_siemensma

Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Plantje

Plantje

Nog zwaar in onderhoud, maar hier is het te testen: https://vliegvissers.nl/community/
Je zult je dan wel moeten registreren. Niet allemaal tegelijk, want als ik wel ga migreren, dan kan dat de migratie dwars zitten. Eventueel moet ik dan het forum leeggooien en opnieuw migreren.

Ik twijfel nog een beetje over migreren of met een schone lei beginnen.

Plantje

Ik heb al gezien, dat als ik ga migreren het niet betekent dat de wachtwoorden automatisch mee migreren. Dus mensen kunnen wel hun gebruikersnaam terug vinden en gebruiken, maar ze zullen eerst een nieuw wachtwoord moeten instellen

Maar eens een nachtje over slapen :)

zeeforel

Schone lei? Ook qua content?

Plantje

Ja, dat zou inderdaad betekenen alle content weg. Maar ik heb nog wat verder gekeken en er is een gulden middenweg: Ik maak een compleet nieuw vers forum aan met daarin één categorie "Archief" Daarin komt de hele structuur met alle topics van het huidige forum. De topics in dat archief zullen standaard allemaal gelocked zijn en als dan iemand een specifiek topic heel erg mist kan gevraagd worden om het open te zetten en dan haal ik het topic ook uit het archief en naar het actieve forum.

Echt, wat ben ik blij met Gen AI! Google Gemini heeft me al zo ontzettend veel verder geholpen in deze stappen! Zonder dat (of met gewoon Googelen) was ik hier dagen mee bezig geweest!

zeeforel

Maar zoeken in de oude topics is dan nog steeds mogelijk?

Plantje

Zeker! Het kan zijn dat het nieuwe forum even nodig heeft om te indexeren, maar zeker na een tijdje moet het goed komen.

En zoals gezegd: als men behoefte heeft aan "doorgaan" in een specifiek topic in plaats van een nieuwe aan te maken dan kan ik het topic gewoon verplaatsen naar het actieve forum.

De indeling zoals we deze hadden is misschien ook niet ideaal.

Plantje

Ik los hiermee aardig wat problemen waar ik zelf ook last van gehad heb en anderen over klaagden mee op.

• De website is moderner en beter beveiligd
  • Plaatjes zullen veel gemakkelijker toe te voegen zijn en komen standaard gewoon in je topic. (Dat kost me eenmalig $ 29,- en dat vind ik prima)
  • Ik kan het vliegvissers.com domein behouden, maar de website erachter weg doen. Dat scheelt me meer dan € 100,- per jaar! Ik vind het leuk om zo'n forum te hosten, maar rond de € 250,- per jaar om een dubbel uitgevoerd forum in de lucht te houden is me toch wat te gortig!
  • De website krijgt een degelijke front end waar mensen die mooie verhalen kunnen vertellen, hun verhaal kwijt kunnen. Ik wil graag dat dit weer een site wordt en blijft wat voor en door vliegvissers gemaakt wordt!