News:

LET OP: Vliegvissers.nl verhuist! Over enkele dagen gaan we over naar een gloednieuwe website. Je account verhuist mee, maar je zult straks éénmalig je wachtwoord opnieuw moeten instellen.

De sneak peek is al te bekijken op vliegvissers.nl. Let op: registreer daar nu nog niet met je account! Voordat de oude accounts geïmporteerd worden, zullen alle andere accounts verwijderd worden!

Main Menu

HSV Rotterdam / Vispas

Started by FSCHAMP, October 01, 2025, 11:48:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FSCHAMP

Ik heb vorige week een e-mail gekregen van Sporvissery Nederland dat HSV Rotterdam geen vispas meer aflevert volgend jaar (2026). Hierop heb ik HSV Rotterdam een e-mail gestuurd wat dit inhoud voor de leden. Tot op heden heb ik wel e-mails gekregen dat ze het aan het bekijken zijn, maar niet wat het inhoud. Nu, ik heb sinds gisteren mijn lidmaatschap opgezegd, want dit moet gebeuren voor 8 oktober 2025.

Nu, ik ben een Belgische vliegvisser en dus op zoek naar een andere Nederlandse vereniging, die wel een vispas aflevert en die stekken (bv. polders) hebben in en rond Groot Rotterdam. Kan iemand van jullie me hierbij helpen?
Of een vereniging, die korter bij België ligt, die ook goede polders hebben om te snoeken met de vlieg?

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

henkverhaar

Quote from: FSCHAMP on October 01, 2025, 11:48:15Nu, ik ben een Belgische vliegvisser en dus op zoek naar een andere Nederlandse vereniging, die wel een vispas aflevert en die stekken (bv. polders) hebben in en rond Groot Rotterdam. Kan iemand van jullie me hierbij helpen?
De Haagse (GHV meen ik)?

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

Gert

Gino, wat ik ervan begrijp is dat HSV Rotterdam ervoor gekozen heeft om zich niet aan te sluiten bij de fusieplannen van Sportvisserij Nederland. Vervolgens verwijt HSV Rotterdam dat SV NL ten onrechte een brief heeft gestuurd naar de leden van HSV R. En zij geven op hun website dan ook aan dat je die brief moet negeren.
https://groot-rotterdam.nl/de-vereniging/nieuws/1004-bestuursbericht-voor-alle-leden-van-hsv-groot-rotterdam/

Maar als je gewoon in die wateren wil blijven vissen, zou je dus gewoon lid kunnen blijven.
Als je daarnaast ook nog elders in Nederland wil vissen, "moet" je ook nog lid worden van een andere vereniging om een VISpas te krijgen. Welke dat voor jou het beste is kan ik zo niet beoordelen, maar de meeste wateren zijn gewoon ingebracht in de landelijke lijst.
Hoop dat dit wat duidelijkheid geeft.

henkverhaar

Quote from: Gert on October 01, 2025, 23:02:03Maar als je gewoon in die wateren wil blijven vissen, zou je dus gewoon lid kunnen blijven.
Als je daarnaast ook nog elders in Nederland wil vissen, "moet" je ook nog lid worden van een andere vereniging om een VISpas te krijgen. Welke dat voor jou het beste is kan ik zo niet beoordelen, maar de meeste wateren zijn gewoon ingebracht in de landelijke lijst.
Hoop dat dit wat duidelijkheid geeft.

Voor de wateren die traditioneel onder Groot-Rotterdam vallen - voor zover ze daar idd zelf over kunnen beslissen - zou je inderdaad gewoon lid kunnen blijven. Voor toegang tot de andere wateren die onder het 'samenwerkingsverband vielen, heb je (daarnaast) een vergunning van een van de andere twee (voormalig?) samenwerkende verenigingen nodig, bv de GHV (tenzij die ook uit SVN stappen natuurlijk). Voor een vispas zul je lid moeten worden van een vereniging die lid blijft van SVN.

Dit is overigens een discussie die hier in zuidLimburg ook speelt, omdat SVN in principe 'eist' dat na de fusie alle verenigingen hun water inbrengen, tenzij ze om zwaarwegende redenen niet in staat zijn om dat te doen. Langs de Geul is dat bijvoorbeeld de overeenkomst met waterschap en natuurbeheersorganisaties - SBB en Natuurmonumenten als ik me goed herinner - die de huurovereenkomst op zullen zeggen als er geen maximum meer gesteld kan worden aan het aantal vissers dat toegang heeft tot de Geul.

jo flyfishing

Gino,

Op visplanner.nl zie je wie de visrechthouder is als je bijkomende info over het water opvraagt.
Dat zal bepalend zijn of je er nog mag vissen met je vergunning van GR of niet.
Maar bv voor de wateren rond 'de ruigenhoek' die in de vispas inbegrepen zijn, ga je dus moeten aansluiten bij een vereniging die wel met de unie meedoet. Die gaan niet meer inbegrepen zijn bij de vergunning van GR.
De prijs van GR zou ook naar beneden moeten gaan, maar ik zie (nog) op hun site hoeveel.
Ook zie ik nergens wat er gaat worden van het samenwerkingsverband tussen GR/GHV/SVBD, nu GHV wel mee gaat in de unie.

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Rene V.

Ook bericht gehad van Sportvisserij Nederland.Kan dus komend jaar niet meer vissen in Waterweg en omliggende kanalen en Oude Maas met de vergunning van Groot Rotterdam.Direct opgezegt en kan per 1 december rechtstreeks bij SN vergunning kopen.

Streamer

Ik vis dus maar gewoon door, ook daar waar het niet zou mogen. Er is op deze manier geen touw meer aan vaste te knopen. Ik begrijp GR wel, de geld generator die SN is, heeft niet echt veel affiniteit meer met het vissen. 
IHYT

HenkM

Ik woon in Friesland en heb 3 vispassen. Heerenveen, Groot Rotterdam en Wilnis.
Van Heerenveen en Groot Rotterdam ontvang ik geen vispas meer. Gelukkig van Wilnis wel, anders had ik er nog een vispas bij moeten nemen om in het OVM te kunnen vissen. Het wordt er niet eenvoudiger op.

FSCHAMP

Heren,

bedankt voor de info. Ik heb ondertussen ook begrepen dat slechts 50 aanwezige leden van de 25.000 leden van HSV Rotterdam, op de algemene vergadering van HSV Groot Rotterdam hebben beslist om niet mee in te stappen in de fusie plannen van SN, zonder de andere 25.000 leden de kans te geven om hierover mee te beslissen. Ik zelf kon niet aanwezig zijn op de algemene vergadering vanwege mijn operaties aan de hals en rug. Dit is toch leuk dat dit zomaar kan.
Ik heb zoiets ook al mee gemaakt met een vliegvisclub in de Walen waar ik lid van was. Zij hadden een parkours op een zijrivier van de Ourthe. Daar besliste het dagelijks bestuur van de club om het No Kyll parcours te verleggen, zodat ze de grote forel van de No Kyll konden vangen en meenemen. Er zijn toen ook meer dan honderde Vlaamse Vliegvissers opgestapt als lid omdat deze daar niet mee akkoord gingen. Dus ik vermoed dat HSV Groot Rotterdam, ook zeer veel leden gaat verliezen in 2026.

Ik heb ondertussen mijn lidmaatschap bij HSV Groot Rotterdam al opgezegd en ik denk dat ik me begin december ga aansluiten bij GHV, zodat ik mijn vispas voor het eind van het jaar heb.
Ik heb ondertussen reeds contact gehad met de vereniging GHV en zij zeggen dat het samenwerkingsverband tussen GR/GHV/SVBD blijft bestaan, maar dat zij wel mee instappen in de nieuwe unie van SN en dat ze de vispas blijven verschaffen. IK heb dit ondertussen al eens goed bekeken en ik zou zo in de wateren (lees polders) kunnen blijven vliegvissen op snoek, waar ik voorheen ook viste, alleen onder een andere vereniging.

Ik heb de vispas nodig voor het vliegvissen op zeebaars net zoals Rene V. op de nieuwe waterweg en de haven van Rotterdam. Verder gaa ik ook soms vliegvissen vanuit de BB op Hollands Diep, Biesenbosh enz.

Ik krijg alleen maar de indruk dat het in Nederland nog een grotere soep wordt dan in België waar je 3 vergunningen nodig hebt om in alle landsdelen te vissen.

Grts
Gino

Get!em

Let op, de hele Sportvis combinatie Zuid-Holland (groot Rotterdam, Delfland ) gaan  niet mee in de unie. (Ghv is mij onbekend voor nu)

Ze gaan zeer waarschijnlijk zelf een visvergunning uitgeven voor de viswateren in hun combinatie.

Het nieuws is nog niet compleet omdat veel onduidelijk is.

Maar in basis komt t op t volgende neer:
Ben je lid van 1 van die 3 verenigingen, dan kun je zeer waarschijnlijk volgend jaar weer in die wateren vissen die zij exclusief hebben.
Je kunt dan echter niet meer in de gewone vispaswateren vissen.

Voor het vissen in de rest van Nederland moet je dus aanvullend een andere vispas van een in de unie aangesloten vereniging kopen.

Let op, er zijn meer verenigingen die niet de unie in gaan, waaronder Fryslan / combinatie Friese verenigingen.

Get!em

Aanvullend: de verwachting is dat het lidmaatschap van de verenigingen die niet zijn aangesloten een stuk goedkoper worden, omdat ze geen afdracht meer hebben naar federatie en de unie.
Van wat ik gezien heb, zijn die kosten soms meer dan 50% van de prijs die wij betalen. Een deel van die kosten zullen lokaal terugkomen (waaronder lokale vispas en administratiekosten), dus het zal niet geheel in de korting komen.

Get!em

Quote from: FSCHAMP on October 04, 2025, 00:56:44Heren,

bedankt voor de info. Ik heb ondertussen ook begrepen dat slechts 50 aanwezige leden van de 25.000 leden van HSV Rotterdam, op de algemene vergadering van HSV Groot Rotterdam hebben beslist om niet mee in te stappen in de fusie plannen van SN, zonder de andere 25.000 leden de kans te geven om hierover mee te beslissen.

Dit is een statement uit de brief van SVN die ook naar de leden van Delfland is gestuurd.

Echter speelt het overleg op verenigingen niveau al veel langer (1,5 jaar minimaal) en is er in meerdere vergaderingen van de verenigingen al over gesproken. Via de magazines van o.a. Delfland zijn de leden steeds op de hoogte gehouden en is er ook steeds gezegd dat overleg met unie niet soepel verliep (understatement) en dat ze in huidige vorm als vereniging niet mee gaan.

FSCHAMP

Ik ben lid van een Belgische Vliegvis Vereniging en als daar zo'n beslissing dient genomen te worden, worden alle leden geraadpleegt via een vergadering (aangekondigd in een e-mail), een e-mail of clubblad (is digitaal en wordt verstuurd per e-mail) en krijgen de leden steeds de kans om hierover mee te beslissen door een stemming waar je kan kiezen tussen voor of tegen. Dit is zeker niet gebeurt bij HSV Groot Rotterdam en dit betreur ik ten sterkste, vandaar ook dat ik verbaasd was toen ik de brief van SVN kreeg.

Het enige wat ik gezien heb, is een klein artikeltje in Haak, maar er wordt niet gesproken over niet toetreden. Er wordt alleen aangehaald dat ze zich zorgen maken, dat er geen plan B is en dat door SVN niet naar de verenigingen geluisterd wordt. Verder staat er in dat 23 andere verenigingen van hetzelfde standpunt zijn en zich aangesloten hebben bij hun.

Ik heb in ieder geval van de secretaris van GHV een e-mail gekregen dat zij wel in de Unie stappen en de vispas blijven bezorgen aan hun leden. En als ik me niet vergis zitten zij nog steeds in SCZH zoals je hierboven aangeeft.

Nu, wordt vervolgt. Ik heb nog tijd om te beslissen bij wie ik me ga aansluiten.

Grts
Gino

henkverhaar

Quote from: FSCHAMP on October 04, 2025, 17:22:19Ik heb in ieder geval van de secretaris van GHV een e-mail gekregen dat zij wel in de Unie stappen en de vispas blijven bezorgen aan hun leden. En als ik me niet vergis zitten zij nog steeds in SCZH zoals je hierboven aangeeft.

Even voor mijn begrip, gaat de GHV dan wél hun water inbrengen in de Vispas?

Streamer

Quote from: FSCHAMP on October 04, 2025, 17:22:19Ik ben lid van een Belgische Vliegvis Vereniging en als daar zo'n beslissing dient genomen te worden, worden alle leden geraadpleegt via een vergadering (aangekondigd in een e-mail), een e-mail of clubblad (is digitaal en wordt verstuurd per e-mail) en krijgen de leden steeds de kans om hierover mee te beslissen door een stemming waar je kan kiezen tussen voor of tegen. Dit is zeker niet gebeurt bij HSV Groot Rotterdam en dit betreur ik ten sterkste, vandaar ook dat ik verbaasd was toen ik de brief van SVN kreeg.

Het enige wat ik gezien heb, is een klein artikeltje in Haak, maar er wordt niet gesproken over niet toetreden. Er wordt alleen aangehaald dat ze zich zorgen maken, dat er geen plan B is en dat door SVN niet naar de verenigingen geluisterd wordt. Verder staat er in dat 23 andere verenigingen van hetzelfde standpunt zijn en zich aangesloten hebben bij hun.

Ik heb in ieder geval van de secretaris van GHV een e-mail gekregen dat zij wel in de Unie stappen en de vispas blijven bezorgen aan hun leden. En als ik me niet vergis zitten zij nog steeds in SCZH zoals je hierboven aangeeft.

Nu, wordt vervolgt. Ik heb nog tijd om te beslissen bij wie ik me ga aansluiten.

Ik denk dat je beter bij GR had kunnen blijven gezien de wateren die je benoemd. Maar het word idd wel een puinhoop op deze manier. Maar goed, dat is nou eenmaal typisch iets Nederelands.
IHYT

EB86

Quote from: FSCHAMP on October 04, 2025, 00:56:44Heren,

bedankt voor de info. Ik heb ondertussen ook begrepen dat slechts 50 aanwezige leden van de 25.000 leden van HSV Rotterdam, op de algemene vergadering van HSV Groot Rotterdam hebben beslist om niet mee in te stappen in de fusie plannen van SN, zonder de andere 25.000 leden de kans te geven om hierover mee te beslissen. Ik zelf kon niet aanwezig zijn op de algemene vergadering vanwege mijn operaties aan de hals en rug. Dit is toch leuk dat dit zomaar kan.
Ik heb zoiets ook al mee gemaakt met een vliegvisclub in de Walen waar ik lid van was. Zij hadden een parkours op een zijrivier van de Ourthe. Daar besliste het dagelijks bestuur van de club om het No Kyll parcours te verleggen, zodat ze de grote forel van de No Kyll konden vangen en meenemen. Er zijn toen ook meer dan honderde Vlaamse Vliegvissers opgestapt als lid omdat deze daar niet mee akkoord gingen. Dus ik vermoed dat HSV Groot Rotterdam, ook zeer veel leden gaat verliezen in 2026.

Ik heb ondertussen mijn lidmaatschap bij HSV Groot Rotterdam al opgezegd en ik denk dat ik me begin december ga aansluiten bij GHV, zodat ik mijn vispas voor het eind van het jaar heb.
Ik heb ondertussen reeds contact gehad met de vereniging GHV en zij zeggen dat het samenwerkingsverband tussen GR/GHV/SVBD blijft bestaan, maar dat zij wel mee instappen in de nieuwe unie van SN en dat ze de vispas blijven verschaffen. IK heb dit ondertussen al eens goed bekeken en ik zou zo in de wateren (lees polders) kunnen blijven vliegvissen op snoek, waar ik voorheen ook viste, alleen onder een andere vereniging.

Ik heb de vispas nodig voor het vliegvissen op zeebaars net zoals Rene V. op de nieuwe waterweg en de haven van Rotterdam. Verder gaa ik ook soms vliegvissen vanuit de BB op Hollands Diep, Biesenbosh enz.

Ik krijg alleen maar de indruk dat het in Nederland nog een grotere soep wordt dan in België waar je 3 vergunningen nodig hebt om in alle landsdelen te vissen.

Vliegvissen op de nieuwe waterweg op zeebaars kan zonder vergunning trouwens, tenminste voor een klein stukje 😀

Get!em

Het is wel een puinhoop trouwens...

De berichtgeving komt nu pas op gang, maar ik had al per 1 oktober moeten opzeggen (in mijn geval bij de niet fuserende SVBDelfland).
Dus zojuist maar opgezegd, met de mededeling dat ze de voorwaarden hebben gewijzigd (het aantal viswateren) en dat ik dan per direct mag opzeggen.
Aanmelden bij een nieuwe vereniging met Vispas/Visunie kan ook nog niet, want mijn oude vispas van Delfland staat er nog in. Ik kan dus alleen een extra vispas aanvragen, wat niet klopt. Bovendien als ik hem nu bestel, betaal ik de volle mep voor een vispas tot 31 december dit jaar. Dus ook dat klopt niet

a) ik ga nu wachten of mijn opzegging doorgevoerd wordt, en anders ga ik druk uitoefenen, gezien ik anders niet meer kan vissen en/of dubbele kosten heb. De kosten van de SVBDelfland pas zijn namelijk in 2026 alsnog €30 (of 40 als je nog wat extra wateren ten zuiden van Rotterdam wil), wat dus niet echt een korting is.
b) bij de MijnSportvisserij moet ik ook gaan wachten om te kijken of mijn Delfland pas er wordt weggehaald, zodat ik een 2026 vispas kan aanschaffen bij een andere vereniging.

Wat een bende...

Blijven bij de SVBDELFLAND heeft voor mij geen zin. Meeste wateren waar ik in Randstad in vis zijn van GHV, en die blijft wel in vispas, maar niet meer in SCZH (de combinatie met Delfland, GHV, Groot Rotterdam) volgens de berichtgeving van Delfland (je mag niet meer in GHV water vissen..., meteen 2 roofvis toernooien meteen om zeep trouwens).

Rene V.

Nog steeds bezig met het vispas verhaal.Vandaag Groot-Rotterdam aan de telefoon gehad na herhaalde verzoeken van die kant of ik nog een vispas wil.Water waar ik graag in vis zit er dus niet bij,
Gisteren Sportvisserij Nederland gebeld,antwoord kijk in de vis-app en kijk daar of het water erin zit.
Jawel maar is geldig tot eind dit jaar.
Hier in Rotterdam is het motto,iets wat werkt blijf je met je klauwen vanaf anders gaat het kapot of is het kwijt.

jo flyfishing

Quote from: Rene V. on November 28, 2025, 18:11:42Nog steeds bezig met het vispas verhaal.Vandaag Groot-Rotterdam aan de telefoon gehad na herhaalde verzoeken van die kant of ik nog een vispas wil.Water waar ik graag in vis zit er dus niet bij,
Gisteren Sportvisserij Nederland gebeld,antwoord kijk in de vis-app en kijk daar of het water erin zit.
Jawel maar is geldig tot eind dit jaar.
Hier in Rotterdam is het motto,iets wat werkt blijf je met je klauwen vanaf anders gaat het kapot of is het kwijt.

Van GR ga/kan je geen vispas meer krijgen voor 2026.
Om een beetje de zelfde mogelijkheden te behouden ga ik GR Viskaart XL nemen, en GHV erbij nemen, voor een vispas te hebben zodat OVM ook een optie blijft, en de viswateren rond Gouda ook.
Kost wat meer, maar nog steeds minder dan bv Vlaamse vergunning en Waalse vergunning, en de kaart van de vereniging waar ik daar ga vissen.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Streamer

Los het simpel op, gewoon lid van beide en je probleem is weg. Levert mij iig een hoop extra viswater op.
IHYT

FSCHAMP

Dit klopt allemaal, maar het wordt voor mij als Belgische Vliegvisser toch weer een heel stuk duurder als ik ervoor kies zoals Jo om lid te worden bij beide, aangezien ik bij nog andere Nederlandse visclubs ben, die helemaal niet aangesloten zijn bij SN en ook niet bij de nieuwe NHO. Deze clubs hebben zeer goed snoekwater, maar ook een ledenstop en een lange wachtlijst, dus ik kan het me niet veroorloven om daar geen lid meer van te worden volgend jaar omdat achteraf terug instappen in deze verenigingen niet meer lukt.
Nu, als ik al deze vergunningen optel bij de Belgische vergunningen en de Duitse vergunning dan wordt dit wel een groot bedrag per jaar aan vergunningen.
Ik wacht voorlopig nog af wat ik ga doen, ik ga het eerst nog eens goed bekijken.
Grts
Gino