Waadbroek

Started by JurjenF, July 20, 2020, 10:53:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JurjenF

Ik heb onkangs een bellyboat aangeschaft. De eerste keer dat er mee weg kon bleek na geruime tijd het water in mijn (waad)schioenen te staan en de onderkleding kletsnat. Kortom : kennelijk is mijn fiujne DAM ademende waadpak ergens lek (nog niet op een geschikte plek getest). Nu denk ik eran om voor de bellyboat het Scierra neo-stretch waadpak te nemen. Iemand ervaring hiermee? Deze heeft nml ook sokken ipv laarzen hetgeen mij prettiger lijkt.
Verder is in corona-tijd AliExpress redelijk populair. Hier heb ik eventueel voor vervanging van het dunne 'zomer'waadpak (wat een luxe... ;D) een waadpak en -jack gezien voor weinig. Nu weet ik dat er veel mensen zijn die verafschuwen wat ik zeg maar ja, mijn voorraad pecunia laten nu eenmaal geen waadpakken van €300 of erger toe...Is er misschien ervaring mee? M.n. de maatvoering. Gaat om het merk Eluanshi(broek en jack). Kan zo snel ff geen plaatje plaatsen.
Fishing is cheaper than therapy

paul de bruijn

Stocking foot waadpakken zitten in mijn ervaring altijd beter.Ik heb 1 keer zo n stretch van Scierra gepast,verder niet.Voelt een beetje raar aan.
Ik gebruik zelf de Scierra X 20000 stocking foot waadpak.Vind dat zeker voor de prijs(270) erg goede kwaliteit.Heb m alweer paar jaar,veel in Denemarken gebruikt en ook veel op zoet water.
Niks mis mee.Ali zou ik niet doen,goedkoop is vaak duurkoop qua waadpakken.En niks vervelender dan na 2 dagen in de bellyboot en er halverwege weer achter komen dat de boel lekt.
Met het genoemde merk geen ervaring mee.

JurjenF

Ik ben vanmiddag even naar ons plaatselijke buitenzwembad geweest en met de welwillende medewerking van de vrijwilligers die de boel daar draaiend houden met waadpak het kikkerbadje (tot 90cm) ingelopen. Gelukkig geen lieden met filmende slimfoons want het zag er wel een beetje gek uit... : ??? Maar toen bleek dat beide benen op de naden lek waren dus dit pak heb ik afgeschreven. Jammer want het zat lekker. Nu heb ik intussen even een Hodgman pak aangehad en die beviel op zich ook wel. Ook nog een beetje te betalen (€180). MAAR........nu wordt er voor de bb ook op dit forum eerder een neopreen dan een 'ademend' pak aangeraden. En mijn plaatselijke dealer zweert bij een ademend pak (is zelf ook een fanatiek bb-er). Dus?  ::hulp:: En Ali duurt gewoon te lang nu en ik wil het water op!
Fishing is cheaper than therapy

Menno_siemensma

Quote from: JurjenF on July 20, 2020, 16:19:44
Ik ben vanmiddag even naar ons plaatselijke buitenzwembad geweest en met de welwillende medewerking van de vrijwilligers die de boel daar draaiend houden met waadpak het kikkerbadje (tot 90cm) ingelopen. Gelukkig geen lieden met filmende slimfoons want het zag er wel een beetje gek uit... : ??? Maar toen bleek dat beide benen op de naden lek waren dus dit pak heb ik afgeschreven. Jammer want het zat lekker. Nu heb ik intussen even een Hodgman pak aangehad en die beviel op zich ook wel. Ook nog een beetje te betalen (€180). MAAR........nu wordt er voor de bb ook op dit forum eerder een neopreen dan een 'ademend' pak aangeraden. En mijn plaatselijke dealer zweert bij een ademend pak (is zelf ook een fanatiek bb-er). Dus?  ::hulp:: En Ali duurt gewoon te lang nu en ik wil het water op!
Neopreen is ook niet alles en helemaal niet in de zomer! veel te warm dan, voor de winter kun je je prima warm kleden om het warm te houden met ademend pak.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Marco B

Ga er maar rustig van uit dat je ieder ademend waadpak in een bellyboat sloopt. Heb er inmiddels diverse naar de knoppen geholpen.
De verstandigste keuze qua duurzaamheid is uiteindelijk toch een neopreen. Alleen 's zomers vaak te warm.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Ben Tabak

Regenbroek onder je waadpak aantrekken en om beide voeten een plastic zak ;-)

Beertje

Quote from: JurjenF on July 20, 2020, 16:19:44I Maar toen bleek dat beide benen op de naden lek waren dus dit pak heb ik afgeschreven.

Je kunt nog even proberen de naden te dichten met Bison rubber repair of wonderlas van Albastine. ik heb een ademend waadpak waar door bij het gebruik in een bellyboat  de benen allemaal materiaalbreukjes opgetreden waren en dus lek met deze producten  weer water dicht gemaakt. Even een wurmpje rubber repair aanbrengen en met het spateltje vlak strijken. daarna laten drogen. De stof blijft hierdoor wel soepel.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JurjenF

Dat is te proberen maar alle naden tussen 'groen en zwart' lekken door dus. Eerst maar eens een nachtje erover slapen en dan beslissen voor neopreen of ademend.
Lastige is dat ik meer een 'zomermens' ben dan om in de winter te peddelen. Tja, het hele leven bestaat uit keuzes  :P
Fishing is cheaper than therapy

JurjenF

Oké, ik ga eerst maar eens die Hodgman waadbroek kopen. Die heeft geen extra naden in de benen. Die is niet zo duur en dan kan ik in de loop van het jaar altijd nog een neopreen erbij halen. Waarschijnlijk die Scierra stretch. Anders dan blijf ik nadenken en twijfelen en dat kost teveel kostbare vistijd..........
Fishing is cheaper than therapy

Menno_siemensma

Quote from: Marco B on July 20, 2020, 17:14:26
Ga er maar rustig van uit dat je ieder ademend waadpak in een bellyboat sloopt. Heb er inmiddels diverse naar de knoppen geholpen.
De verstandigste keuze qua duurzaamheid is uiteindelijk toch een neopreen. Alleen 's zomers vaak te warm.
Niet veel erger dan een lang stuk lopen langs de kust ofzo, het slijt toch wel bij veel gebruik. Als je niet 2x per week minimaal 2 km gaat peddelen in een jaar dan zou bij een goed passend waadpak dat niet veel anders moeten zijn dan normaal waden.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Glibber

Sorry, voor dat ik zo maar even inbreek....
Maar wat is nou een goed adres voor m'n allereerste (stocking foot) waadpak en (rubberen zool) schoenen?
Geen neopreen pak. En ben niet merk gebonden. Budget zo rond de € 300.
De Vision Atom en Hopper sets lijken mij wel wat. Of de Simms Tributary set. Maar wat weet ik nou?
Een adres met goed advies en eerst even passen worden zeer op prijs gesteld.
Ik zit in Leiden en wil er best een uurtje voor omrijden.
Het zal wel aan mij liggen, maar als ik op het www zoek kom ik steeds in het buitenland uit.
Alvast bedankt.

JEVDE

Traditional in Utrecht? Flysupply in Lelystad? En ik vermoed dat er vast nog mensen zijn met andere shops die ze aanraden. Flysupply heeft iig wat keuze:


Gert

Peeters Hengelsport in Hoofddorp lijkt me voor jou wel makkelijk bereikbaar.
In ieder geval goed advies, maar niet altijd heel veel op voorraad. Standaard antwoord is altijd "volgende week dinsdag komt het weer binnen".

MartinT

Voor dat budget zou ik een knap Vision pak uitzoeken bij Fly Sup.
Ademend gaat geheid sneller stuk dan een neopreen pak in de BB. Verder nooit een pak nemen met laarzen voor de BB, scheuren binnen no-time af op de hielen en/of vreef. Mijn persoonlijke ervaring iig.

gijsie20

Quote from: Glibber on July 29, 2020, 16:08:22
Sorry, voor dat ik zo maar even inbreek....
Maar wat is nou een goed adres voor m'n allereerste (stocking foot) waadpak en (rubberen zool) schoenen?
Geen neopreen pak. En ben niet merk gebonden. Budget zo rond de € 300.
De Vision Atom en Hopper sets lijken mij wel wat. Of de Simms Tributary set. Maar wat weet ik nou?
Een adres met goed advies en eerst even passen worden zeer op prijs gesteld.
Ik zit in Leiden en wil er best een uurtje voor omrijden.
Het zal wel aan mij liggen, maar als ik op het www zoek kom ik steeds in het buitenland uit.
Alvast bedankt.

Ik heb zelf paar jaar geleden bij Fly supply in Lelystad een Vision Hopper set aangeschaft (broek en schoenen), erg tevreden mee. Ruime keuze aan merken daar en alles op voorraad, dus dat is wel even makkelijk met passen enzo.

Menno_siemensma

Quote from: Glibber on July 29, 2020, 16:08:22
Sorry, voor dat ik zo maar even inbreek....
Maar wat is nou een goed adres voor m'n allereerste (stocking foot) waadpak en (rubberen zool) schoenen?
Geen neopreen pak. En ben niet merk gebonden. Budget zo rond de € 300.
De Vision Atom en Hopper sets lijken mij wel wat. Of de Simms Tributary set. Maar wat weet ik nou?
Een adres met goed advies en eerst even passen worden zeer op prijs gesteld.
Ik zit in Leiden en wil er best een uurtje voor omrijden.
Het zal wel aan mij liggen, maar als ik op het www zoek kom ik steeds in het buitenland uit.
Alvast bedankt.
We kunnen wel iets aanraden maar het moet jou ook passen, dus zeker voor je koopt, de set passen of die voor jou ook goed zitten. Vision heb ik zelf niet heel veel goeds over gehoord, vooral de schoenen waren tenminste niet zo denderend met vrij snel loslatende zolen etc. Simms is over het algemeen een degelijk maar ook duur merk.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gert

Quote from: Menno_siemensma on July 30, 2020, 12:05:10
Vision heb ik zelf niet heel veel goeds over gehoord, vooral de schoenen waren tenminste niet zo denderend met vrij snel loslatende zolen etc.

Ja, dat zal je dan (o.a.) van mij hebben gelezen hier op het forum. Maar dat geldt dan weer niet voor alle types van Vision. En ik denk dat het voor alle merken geldt: als je schoenen hebt die in elkaar gelijmd zijn en je loopt/waadt vaak in de klei etc. dan trek je je schoenen snel uitelkaar omdat je elke keer vast zit.
Gebruik je die schoenen op een harde bodem zal je daar minder last van hebben.
Als je schoenen hebt die helemaal in elkaar zijn gestikt dan gaan ze in de klei veel langer mee. Alleen als de stiksels versleten of doorgeschuurd zijn vallen ze uit elkaar, maar dat is door een schoenmaker makkelijk te herstellen.

Menno_siemensma

Quote from: Gert on July 30, 2020, 16:51:40
Ja, dat zal je dan (o.a.) van mij hebben gelezen hier op het forum. Maar dat geldt dan weer niet voor alle types van Vision. En ik denk dat het voor alle merken geldt: als je schoenen hebt die in elkaar gelijmd zijn en je loopt/waadt vaak in de klei etc. dan trek je je schoenen snel uitelkaar omdat je elke keer vast zit.
Gebruik je die schoenen op een harde bodem zal je daar minder last van hebben.
Als je schoenen hebt die helemaal in elkaar zijn gestikt dan gaan ze in de klei veel langer mee. Alleen als de stiksels versleten of doorgeschuurd zijn vallen ze uit elkaar, maar dat is door een schoenmaker makkelijk te herstellen.
Zeker niet alleen hier, ook genoeg op internet hierover te vinden al is het wel een paar jaar geleden dat ik naar reviews gezocht had van verschillende merken. Het zal dan voornamelijk die goedkopere versies betreffen die niet zo goed uit de bus komen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

John

Zweer al jaren bij Vision waadpak en schoenen. Zijn voor mij qua prijs/kwaliteit ruim voldoende.

m'n eerste set nog bij Frank van Benthem gekocht.
Schoenen waren na 4 jaar redelijk gebruik af echter pak heeft het bij mij bijna 8 jaar volgehouden. (Geen bellyboot wel icm met sit-on-top kayak gebruikt)

Ga zowiezo uit van maximaal 4 á 5 jaar voor een waadpak bij redelijk normaal gebruik.

Scaramouche

Quote from: JurjenF on July 20, 2020, 22:22:55
Lastige is dat ik meer een 'zomermens' ben dan om in de winter te peddelen. Tja, het hele leven bestaat uit keuzes  :P

Als je vooral in de zomer op je bboat klimt kun je ook een wetsuit overwegen. Dan los je een boel problemen in 1 keer op.  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

JurjenF

Een wetsuit. Ja dat kan. Een zwembroek in de zomer ook. Maar goed. Eens zien hoe lang de net aangeschafte Hodgman waadbroek het uithoudt.
Fishing is cheaper than therapy

Gert

Quote from: JurjenF on August 04, 2020, 10:08:49
Een wetsuit. Ja dat kan. Een zwembroek in de zomer ook. Maar goed. Eens zien hoe lang de net aangeschafte Hodgman waadbroek het uithoudt.

Een wetsuit lijkt me wel een serieuze optie, een zwembroek niet. Als het water warm is, zeg 20 graden, dan koelt je lichaam toch heel erg af als je nagenoeg stil zit.

JurjenF

Dan is een waadbroek wel net ff betaalbaarder.......
Fishing is cheaper than therapy

JurjenF

Omdat het deze zomer lekker warm weer was heb ik niet zo in de gaten gehad dat de Hodgman toch op de naden van de aanlsuiting met de sokken een beetje doorlekte : net de schenen nattig zeg maar. Maar nu het water en weer wat kouder was geworden toch maar terug. Kon een nieuwe krijgen maar die waren helaas niet meer leverbaar. Dus nu een Scierra  Helmsdale besteld. Wel met bijbetaling... :( maar toch. Ik denk overigens niet dat het bb-en de boosdoener was want met 'gewoon' waden lekte hij ook al wat door.
En dan ook nog een Abu baitcaster set in moeten leveren omdat er diverse malen de lijn op brak....gaat weer lekker zo :-[

Overigens iemand ervaring met de Scierra Tracer waadschoenen? Die flippers slopen je schoenen wel zeg........
Fishing is cheaper than therapy

Menno_siemensma

Quote from: JurjenF on November 08, 2020, 12:18:18
Omdat het deze zomer lekker warm weer was heb ik niet zo in de gaten gehad dat de Hodgman toch op de naden van de aanlsuiting met de sokken een beetje doorlekte : net de schenen nattig zeg maar. Maar nu het water en weer wat kouder was geworden toch maar terug. Kon een nieuwe krijgen maar die waren helaas niet meer leverbaar. Dus nu een Scierra  Helmsdale besteld. Wel met bijbetaling... :( maar toch. Ik denk overigens niet dat het bb-en de boosdoener was want met 'gewoon' waden lekte hij ook al wat door.
En dan ook nog een Abu baitcaster set in moeten leveren omdat er diverse malen de lijn op brak....gaat weer lekker zo :-[

Overigens iemand ervaring met de Scierra Tracer waadschoenen? Die flippers slopen je schoenen wel zeg........
weet je wel zeker dat dat niet gewoon condens is? want als je dat pak nu al lek hebt is dat idd inruilen. Ik gebruik geen schoenen maar duikflippers en neopreen waad/duikschoenen, veel meer bewegingsvrijheid en isoleert ook nog iets meer dan normale schoenen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.