OVM (nieuw seizoen '13/'14)

Started by Bone F, December 18, 2013, 20:27:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcelN

Nee het was de 4e vis weet je nog, die laatste was de kleinste, typisch gedrag voor verse vis dat jumpen.
Nee de cam zit op mijn stripbak die om mijn middel zit of soms naast me, dus laag, stripbak even afgedaan....
Dan had ik hem vanaf hoog moeten filmen, had je hem op zeker gezien :o
Maar je ziet, ik zat lekker op mijn reet te vangen, super relaxed haha, pas toen ik moest staan sliepen mijn voeten brrr, da's vreemd lopen even ;D
We stopten rond een uur of 3 Sepp en ik, de zon stond recht voor je en zag je aanbeten niet of te laat, die laatste was ook toen we stopten die jumpert.

sjoerd

Quote from: MarcelN on April 20, 2014, 10:57:47
Maar je ziet, ik zat lekker op mijn reet te vangen, super relaxed haha,


Ja Marcel, alleen de hengelsteun en kanis ontbreekt nog :) :) :) Maar op het OVM wil ik ook nog wel eens rustig gaan zitten of werpen staande  achter een dammetje (!) om de vis niet te verjagen. Maar om nu uren stil te zitten met een zalmeitje aan de lijn.. hmm dat is mij persoonlijk niet actief genoeg, al blijkt het wel effectief te kunnen zijn. Je verjaagt er de vis niet mee en dat is dan wel weer belangrijk om succes te kunnen hebben. Ach zo is er altijd wat te wensen. Maar lekker gevist Marcel! Ik moest het gistermiddag doen (samen met mijn kleinzoon) met van die dikke platte. De harde Noorderwind was helaas wel een beetje een spelbreker.Toch nog vier stuks gehaakt en geland.

gr Sjoerd

Heintje Davids

Mooi filmpje Marcel. 't Is een lastig water als je er niet bekend bent en goed vangen ga je daar eigenlijk pas na heel veel uren investeren is mijn ervaring. En wat betreft Sepp: misschien eens opgeven voor het behalen van een vislandingscertificaat  ;) ?

MarcelN

#228
Nee schijn bedriegt hier Sjoerd!
Dat is ten eerste geen zalmeitje, meer een blob...en de manier waarop was zeker niet statisch!
De eerste vissen (op mijn reet) ving ik op een bibio of iets dergelijks, switchte erg veel mét succes wisselende 'vliegen'!

MarcelN

Quote from: Heintje Davids on April 20, 2014, 11:22:40
Mooi filmpje Marcel. 't Is een lastig water als je er niet bekend bent en goed vangen ga je daar eigenlijk pas na heel veel uren investeren is mijn ervaring. En wat betreft Sepp: misschien eens opgeven voor het behalen van een vislandingscertificaat  ;) ?
Haha valt wel mee joh, in de bak doet hij dat weer heel netjes, alleen de haak pakken.
Maar ik heb ook wel eens een nog grotere aan zijn staart gepakt, en wie kwam erover 'plassen'.... ;)

Mike

#230
Leuk filmpje. ::goodjob::

Ik begrijp ook niet zo goed waarom mensen altijd zo zeuren over blobs en boobies.
Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat een droge vlieg het leukste is maar als ze het op een blob of booby beter doen, tsja....
Ik vind met een droge vlieg ook spannender maar als ik kan kiezen tussen vijf vissen op droog en 10 vissen met een blob dan ga ik toch ook echt voor de blob.
Het hele uitzoeken wat er op een bepaald moment het beste werkt is voor mij ook een van de leukste dingen.
altijd maar een droge vlieg is ook een beetje saai en simpel, toch ?
Zachtjes 8jes draaien met een blob en er dan ineens een vis aan voelen plukken en het moment goed kiezen om de haak te zetten is vaak ook een kunst en heel erg spannend.
In elk geval een stuk spannender dan een uur naar een droge vlieg staren zonder actie.
Of ineens een keiharde ram krijgen op je zinklijn is ook erg gaaf, vind ik

Wat mij trouwens opviel is dat je ze allemaal in de binnenbakken vangt.
Ik was er een week of twee geleden ook en ik kreeg ze overdag in de binnenbakken met geen mogelijkheid te pakken, alleen die platvissen.
1ste worp op het weid was meteen raak en dat ging achterelkaar door.
Ook in de avond toen de wind helemaal weg viel zag ik alleen maar actie op het weid en niets op de binnenbakken.
Overigens waren ze op 1 na wel allemaal erg klein.
De vissen op jou filmpje zijn een stuk groter.
Misschien volgende keer toch maar weer die binnenbakken opzoeken ::)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Klopt Mike, mee eens!
Maar in die binnenbakken zit het vol platte, zink moet je daar dus mijden.
Ze hadden abosluut geen aandacht voor de traditionele visserij, Sepp kwam al strippend met zijn streamertje aanrennen van hoe doe je dat, vis je met maden? ;D
Ik hem het uitleggen en hij blij!
Overal zat trouwens vis zat, op de terugweg spotten we nog wat struinende grote ::)
Het gaat weer beginnen daar, je moet je nu alleen even aanpassen/uit vogelen waarmee en vooral hoe!
Nogmaals we waren nooit onder water ;)

sjoerd

#232
Quote from: MarcelN on April 20, 2014, 11:27:53
Nee schijn bedriegt hier Sjoerd!
Dat is ten eerste geen zalmeitje, meer een blob...en de manier waarop was zeker niet statisch!
De eerste vissen (op mijn reet) ving ik op een bibio of iets dergelijks, switchte erg veel mét succes wisselende 'vliegen'!
Doe nu eens niet zo negatief met dat zout en azijn altijd, zalmeitjes/statisch is zeker niet mijn ding, ik moest wél laag blijven, dát had je wél goed... ::)

Marcel als je mijn stukje goed gelezen had(helaas kunnen veel mensen dat niet, ze lezen snel even de tekst , het schiet in het verkeerde keelsgat en er wordt direct negatief(zout en azijn) gereageerd), dan zou je hebben kunnen weten dat ik NIET negatief schreef over je manier van vissen. Je schreef overigens zelf dat je uren op je r...t had gezeten :). Mag ik daaruit concluderen dat je passief aan het vissen was??? Ik schreef alleen dat statisch vissen, hoewel soms effectief niet mijn ding is. Dat mag toch. Ik heb ook niks tegen het vissen met  zalmeitjes of noem het maar een blob (is volgens mij gewoon een zalmei imitatie maar omdat dat in het wedstrijdwereldje niet altijd mag , is de blob uitgevonden, al zullen ze dat natuurlijk nooit toegeven.)

Ik vis overigens dolgraag met een zalmei imitatie als de omstandigheden dat vragen, zoals bijvoorbeeld in een woeststromende rivier in Canada waar kneiters van regenbogen zich helemaal volvreten met zalmeitjes tijdens de paai van de sockeyzalmen maar dat is dus een heel actieve visserij. Of met een zalmeitje op karpers met de vliegenhengel.
Dus beste Marcel, ik heb in mijn ogen, helemaal geen negatief oordeel geveld over jouw manier van vissen(jullie, want ik zag nog iemand lekker op zijn luie r... zitten in jouw filmpje. Nogmaals :alleen gezegd dat ik PERSOONLIJK, liever actief vis. Ik dat nou zout en azijn??? Ik dacht het niet en als je heel eerlijk bent moet je dat met me eens zijn. Bovendien vis je zoals je zelf hier vaker schreef liever ook actief en op zicht op die grote forellen in de ondiepe delen van het OVM
Ook Mike reageert als door een  horzel gestoken. Ik heb immers niet geschreven dat ik tegen zalmeitje of blobs ben .(zie dit stukje.
Ik hoop hiermee wat meer duidelijkheid te hebben verschaft aan jou Marcel.  :)
gr Sjoerd

MarcelN

#233
Mee eens Sjoerd, excuses ;)
Ik had eerlijk gezegd dat toen ik zag dat jij reageerde al zoiets van, let op.....maar vanwege mijn instelling las ik dat dus ook zo, maar da's ook niet zo vreemd he ;) en daar ben ik niet alleen in :-X
Maar soms kun je beter niets zeggen, ik ben ook zo hoor, recht voor z'n raap, maar dat werkt niet altijd ::agree::
Nou zout uhh zand erover en we gaan weer vissen, shoot maar eens een pm'tje als je weer gaat, kunnen we samen IRL ff vissen 8)
Oja, die gasten die ernaast zaten kwamen steeds dichterbij schuiven, dat zijn rare dingen daar op het OVM, stond eens op een dammetje samen met een andere ze te vangen, komt er toch 1'tje tussen staan! :o en we visten naar elkaar langs de kant, dus die eroverheen, rare pinda was het :-X
Die 2 vingen overigens niets haha, alleen Sepp en ik, die ene had zelfs een 2 handige hengel, zeker vanwege de zalm uitzet... ::)

Het is dat ik die film moest inkorten, want vaak zag je het water vol stijgende en azende forel, ik wilde dan een aanbeet filmen, zal je net zien...dan lukt dat niet of in de haast gaat er wat mis, lijn in de hengel enzo :-[
Er zaten ook hele grote bij, 70+ op zeker, Sepp was er getuige van en stond zowat met een 2e hengel, maar dan in zijn pak ;D prachtig was het, nu die nog pakken.....

Hidde

Lekker bezig! Je hebt dus nog ff lekker zitten binden vrijdagavond..
Donderdag hengeldeel  ophalen en ook die kant op. .., of vrijdagochtend ...

MarcelN

Sterker nog, ik zit nu ook weer te binden en het lijkt nergens op ;D maar da's nu nét de bedoeling :-X ik denk dat Sepp ook bezig is met binden, ik kijk morgen wel ff met de kleine, heeft die ook eens echte vissen ipv zo'n putje met kleine vinnen.
Hup zak chips erbij en wat die niet lust is voor de uhhh eendjes! ::wtf::

Mike

Quote from: sjoerd on April 20, 2014, 13:05:09
Ook Mike reageert als dor een  horzel gestoken. Ik heb immers niet geschreven dat ik tegen zalmeitje of blobs ben .(zie dit stukje.
gr Sjoerd

;D ik geloof dat we voortaan maar beter stukjes kunnen gaan inspreken ipv typen, de misvattingen vliegen je om de oren.
Als ik jou stukje nu lees zou ik ook de indruk kunnen krijgen dat je door een paar horzels gestoken bent maar zo is het vast niet bedoeld.
Het is nu eenmaal zo dat veel vliegvissers vaak nogal jankerig lopen te doen over vliegen die niet lijken op echte insecten.
Dat leek op zekere hoogte ook een beetje in jou post naar voren te komen.
Ik gaf daar gewoon mijn mening over, niet eens zo zeer naar jou gericht maar meer in het algemeen.

Ik word soms gewoon een beetje moe van semi puristische geneuzel.
Vaak is het gewoon rete effectief om (passief) te vissen met blobs en boobies.
Sommige vliegvissers reageren daar wel echt op alsof ze door horzels gestoken worden, zooooo treurig vind ik dat.
Geld overigens ook voor dat wedstrijdvissen.
Hier en daar kom ik wel eens met vliegvissers in aanraking die eigenlijk best een keer een wedstrijdje zouden willen vissen maar omdat ze bang zijn om verketterd te worden door anderen zullen ze dat nooit toegeven.

Overigens vraag ik mij af waar je de wetenschap vandaan haalt dat blobs een vervanging zijn van zalmeitjes.
De vergelijking kan ik nog wel inkomen (hoewel toch echt anders) maar dat het verboden zou zijn tijdens wedstrijden, ik weet van niets. Alleen op de wedstrijden op de Bleek mag het niet maar daar zijn ze sowieso al niet toegestaan.

Hoe dan ook, het wordt een beetje off topic allemaal.
Laat een ieder maar lekker op zn eigen manier van zn hobby genieten, zolang je de boel maar niet sloopt of een ander tot last bent, toch ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

#237
Waar gaat dat weer heen hier, dus toch.. ::)
Volgens mij heb ik de meeste vissen puur op een droge vlieg gevangen en allemaal verschillende creaties die ik daar tegenkom, alles werd dus ook 'droog' gevist, ook de blob, water shed doet wonderen...
Ik had gewoon geen zin om zinkend te vissen vanwege mijn ervaring met de vele platvissen, die was ik even zat, maar ook dan vang ik mijn visjes hoor, lijkt wel jaloezie van sommige hier :o
Weet je wat, ik post voortaan wel niets meer hier qua vangsten, ik kan er zelf ook prima van genieten  ;)
de mazzels

by the way: ik heb eerst werkelijk alles geprobeerd hoor, nimf, streamer enz. ook tussen de vangsten door, dat werkte gewoon niet!

JB

Quote from: MarcelN on April 20, 2014, 17:10:12
Weet je wat, ik post voortaan wel niets meer hier qua vangsten, ik kan er zelf ook prima van genieten  ;)
de mazzels
Marcel,
Met de woorden van een tv figuur uit uit verleden,LAAT JE NIET GEK MAKEN!! en blijf gewoon je stukjes posten. Er zijn er genoeg die van deze stukjes "genieten" zonder dat er een zoutpotje in de buurt is  ;)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Franky Boy

#239
Waar gaat dit allemaal over? ???
Niemand valt een ander aan op z'n manier van vissen.
(Het was in ieder geval niet zo bedoeld...)
Dus niemand hoeft zich aangevallen te voelen!
Toch?
Vergeet gewoon de voorgaande 'discussie' en blijf allemaal doen waar je lol in hebt!
Dat is dus lekker vissen (en al dan niet veel vangen)
En dat is dus ook het plaatsen van verschrikkelijk leuke filmpjes op dit forum!  :D
...waar de meesten van ons (en misschien wel allemaal) heel erg van genieten!
Ga gewoon door met wat je leuk vindt op de manier die je leuk vindt.
Punt!
Uit!

Waarom voor mij dit soort feedback zo belangrijk is?
Omdat de vissen die nu met die afmetingen worden gevangen overwegend van de uitzetting van november 2012 zijn.
En met die forellen was toen het één en ander mis.
Het is nu goed om te zien hoe die forellen van 2012 (en hun vinnen!) zich zo goed hebben hersteld.
Kijk maar op het volgende filmpje op YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=whXoBH5LVG4&feature=youtu.be

Mooi ook om te zien hoe die grote saiblingen door de regenboogjes van de uitzetting 'heenraggen'.

Mike

#240
Quote from: Cornico on April 20, 2014, 16:25:39
Of je het zelf in de gaten hebt Mike, weet ik niet, maar ik vind dat je wel een beetje generaliseert.
Net zo als jullie bijzonder enthousiast doen over een bepaalde manier van vissen (en veel vangen) zijn er ook anderen die dat minder leuk vinden en een andere voorkeur hebben.
Waarom mag het één wel geschreven worden en wordt het andere afgedaan als jankerig?
Iedereen wordt toch in z'n eigen waarde gelaten?
Misschien is het wel zo dat een oudgediende zoals Sjoerd ( en daar wil ik me zelf ook wel toe rekenen) het allemaal al een keer hebben meegemaakt en nog veel meer en uiteindelijk dát zijn gaan waarderen wat ze het leukste vonden.
Uiteindelijk kiezen wij als vliegvissers allemaal voor een vaak heel ineffectieve wijze van vissen en waarom?
Omdat we dat leuk vinden en wat nog leuker is en waar jij je misschien nog niet altijd bewust van bent?
Zelfs in dat vliegvissen zijn gradaties en voorkeuren en laat ieder nu toch lekker zijn eigen voorkeur uitspreken zoals ook Sjoerd doet.

Sorry Marten maar nu kan ik je echt even helemaal niet meer volgen ???
Voor zover ik het denk te begrijpen zal ik proberen toch even inhoudelijk op je post in te gaan.
Ik heb het over "veel vliegvissers" dat lijkt me toch vrij algemeen en ik vind dat niet echt generaliseren, zeker aangezien ik mijzelf ook als vliegvisser zie.

Verder mag iedereen van mij genieten van zijn/haar hobby op zijn manier.
Ik heb nog nooit iemand aangevallan of afgezeken omdat ie alleen maar met de droge vlieg ofzo wil vissen.
Sterker nog, alle respect, ik zou het niet volhouden.

Verder heb je het over "ineffectief". Nou zie ik regelmatig posts van Sjoerd voorbij komen en "ineffectief" is nou over het algemeen nou niet het eerste wat er in mij opkomt als ik zijn posts bekijk, eerder het tegenover gestelde.

Verder kan ik er echt geen touw aan vast knopen wat je nu precies bedoeld. Het lijkt wel of je een stukje tekst vergeten bent ofzo.
De volgende zin vooral.. Quote  "Omdat we dat leuk vinden en wat nog leuker is en waar jij je misschien nog niet altijd bewust van bent?"  Unquote

Ik snap t echt niet :o het zal wel aan mij liggen maar misschien kan je het evt toelichten..

Tot slot wil ik Marceln vriendelijk verzoeken wel door te gaan met het posten van zijn Ovm belevingen want ik vind filmpjes altijd erg leuk om naar te kijken, vooral het soort filmpjes die hij nu post. :-\ hoe meer hoe beter...



EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Nol78

Dit soort geneuzel is nou precies waarom ik een tijdje niets meer heb gepost op dit forum.
Heb wel meegelezen en het leek weer een tijdje goed te gaan, helaas niet dus.

Nu zul je aan mij alsforum niet zoveel missen maar aan andere misschien wel, ik ga een ieder geval verzoeken mijn account te verwijderen.
Begint een beetje opeen kleuterklas te lijken hier, jammer voor degene die er niet aan mee doen zoiets..... ::wtf::

Wilco

#242
Dames,

Wie of wat er nu  gelijk heeft dat doet er absoluut niet toe.
Ik zal jullie allemaal een wijze tip geven.
Eerst goed lezen en overwegen of je wel zult reageren. Dan tot 10 tellen en dezelfde afweging maken. Als er dan enig proza aan je brein is ontsproten weer goed lezen en dan je tekst deleten.

MarcelN

@Franklin en anderen..., ik ben blij dat jij/jullie dat waarderen, ja het OVM gaat mij ook aan het hart vwb het bestand en gezondheid van de vis/water.
Ik was in slaap gevallen dus weer een hoop gemist zie ik alweer, jullie moeten gaan vissen!
Ik probeer straks weer een poging met de kleine, daar gaat het mij het meeste om dat hij ook lol heeft, al verwacht ik dan een stapel belly's voor mijn snuffert >:( en dan flik ik dat kunstje natuurlijk niet, dan lok ik de vis wel weg, lokken ja ;)
Nou...nog een paar vliegen knutselen en ik kan er weer uit :P om 5uur gaat de wekker ::trusten::

Rick

Marcel,
Ook ik heb grote waardering voor alle moeite die je doet om ons op de hoogte te houden.. ::goodjob::
Wij zijn er morgen ook met de belly, dus ik hou je in de gaten.. ;)

En nu naar boven, ook hier gaat de wekker om 5 uur.

MarcelN

Okay Rick lachu, we zitten bij de masten he ;) ::tongg::

MarcelN

#246
 ::KOOL:: heb er zin in, maar dat weerbericht.... ::scheet::

Wilco

Vertel. Ik weet zo ff niet wat.

MarcelN

#248
Onee, ziet er toch redelijk uit... http://www.buienradar.nl/weer/oostvoorne/nl/2749330

Wilco

Nu zie ik het pas. Mijn excuses daarvoor zal het ASAP aanpassen.