OVM (nieuw seizoen '13/'14)

Started by Bone F, December 18, 2013, 20:27:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Beste Mike,
Wat jij bleekjes noemt, hoort bij deze zalmpjes zo. Ze zitten tegen het smolt-stadium en zullen dan zelfs nog heller zilver worden. Ik heb dat andere verschijnsel (het gedrag) al eerder bij kleine zalmpjes na uitzetting gezien. De meeste zwemmen vrolijk weg, maar een deel blijft versuft op de bodem liggen. En als je ze dan aanraakt, vluchten de meeste alsnog weg. Andere krijgen een korte opleving, maar gaan een eindje verder weer op de bodem liggen. Als je ze beetpakt, blijken ze nog genoeg energie in hun lijfje te hebben.
Ik wijt het toch aan stress.
Een paar jaar geleden trad hetzelfde verschijnsel bij een uitzetting van regenboogforellen in het OVM op. Bijna de helft bleef apathisch tot de duisternis inviel op de bodem bij de loswal liggen. De volgende ochtend waren ze allemaal verdwenen. Misschien opgegeten door saiblingen, forellen of grote platvissen, maar ze kunnen ook alsnog zijn weggezwommen. Dat laatste hoop je dan maar...

MarcelN


Hidde

Quote from: MarcelN on April 10, 2014, 22:44:45
Weet ik, aardige gast, wanneer komt die snowywhite broer van je eens naar het OVM?  :)

Zal hem eens vragen wanneer ie tijd kan vrij maken .
Is redelijk druk en hij heeft mooi viswater in de buurt .
Maar ik zou veel van hem kunnen leren daar , leer ik hem platvis vangen..

MarcelN

#153
Ik was er vanmorgen vroeg nog even, topdag!
Uiteraard eerst een platte op de garnaal, toen zag ik wat draaien in de windstille kom en over op droog, gelijk een kleine erop!
Maar die camera..... >:( ik word er geen vrienden mee, als ik denk dat ik hem aan zet op filmen doet hij dat niet met de knop erbovenop, als ik hem denk uit te zetten, start ik hem :o volgende keer via de AB maar opstarten, dan zie ik op het display van de AB of die loopt.
Zo heb ik 1 kleine en 1 grote er niet op ::denken:: maar toch nog wat kunnen filmen ::dance::
Resultaat was 1 platte, 2 kleine en 2 grote op droog, niet verkeerd voor een ochtendje 8) maar die grote zag je de vlieg absoluut niet pakken zo voorzichtig, hij zakte zomaar weg en de 2e 'verklikker'  :-X  ook en de lijn liep strak ???
Overigens geen dode zalmpjes gezien, wel heel veel haring, hoop ik dat dat het was, waar een aalscholver zich aan tegoed deed, kreng bleef vreten :'(
https://www.youtube.com/watch?v=mB_xyznkhM4

Hidde

Nice, bij de palen weer zo te zien.. Stuk minder druk ook?

MarcelN

#155
Ja ik zat er even na 7'en lekker alleen, opa(73)Dick kwam er naderhand bij zitten, zover ik zag had die niets, het was ook ineens over qua stijgende vis en wilde vroeg weg zijn.
De 1e grote die ochtend,die er natuurlijk niet op staat, was een bekende van me, met zo'n aangetaste linker mondhoek, was een lange drill...maar ja staat er niet op :'(

Bone F

Ik ben niet zo bekend met platvis, is dit Bot?

MarcelN

Ik denk het, scherp wasdie niet ;D maar ze zitten er weer Frans die grote, hup gas erop!

Mike

Quote from: Bone F on April 11, 2014, 22:17:14
Ik ben niet zo bekend met platvis, is dit Bot?

Is idd een bot.
Ik heb wel eens dagen meegemaakt dat ik gewoon moest verkassen omdat ik ze maar bleef vangen.
Ze zijn sinds het zouter worden wel heel veel groter gegroeid maar echt spectaculair zijn ze verder niet.
Ik baal er altijd een beetje van.
Na lang wachten heb je eindelijk een aanbeet is het zo'n plat mormel >:(
Volgende keer gaat ie de pan in.. :)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Je kunt het ook positief zien, dreig je te blanken...de bot helpt je wel, daarnaast zitten er sterke exemplaren tussen, van mij mogen ze blijven als ze maar uit het ondiepe blijven vanwege het spotten.

Mike

Het is idd beter dan blanken.

Nou vraag ik mij af of er behalve de salmoniden, haring, grondel en bot nog wel eens iets anders wordt gevangen.
Ik meen dat ik wel eens heb gehoord dat er ook kleine zeebaarsjes werden gevangen ?
Een paling kan ik mij ook nog voorstellen maar verder ???
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

#161
Die wil je dan zeker ook meenemen? Laat lekker zitten wat er zwemt, ik heb geen zeebaars gezien, zalmpje heb ik wel al gevangen paar weken terug.
Ook ik vind dat er nu wel erg veel platvis rondzwemt, bij het teruglopen door de bak spoten ze voor je voeten weg, ook dacht ik richting LW een grote forel te zien zwemmen door de zon in de bak, maar dat kan ook zo'n platte geweest zijn....dat stoort mij dus.
Dat is nu juist het leuke in het ondiepe met een zonnetje erop, het spotten van vis en gericht aanwerpen met zagers of garnalen, heel spectaculair! Of nu met die bibio's voor zolang dat gaat, ook leuk.
Ook opvallend: heel veel scholen haring in de bak, heb ik nog nooit gezien daar, het veranderd duidelijk ineens :o

Franky Boy

Hoi Marcel,
Die grote platvissen (hoofdzakelijk botten) hebben er altijd al gezeten. Er kwamen ook duizenden in de fuiken van de beroepsvisser terecht (en gingen er dood). Waarom ze nu meer in het ondiepe zitten? Een van de oorzaken daarvan kan de massa brakwatergrondels zijn die je zelfs nu ook vanaf de oever en de Loswal kan waarnemen. Dat is belangrijk voedsel voor deze platvissen die niet alleen van garnaaltjes leven.
Ook die haringen hebben er al altijd gezeten. De laatste jaren is hun aantal door de inlaat van zout water weer toegenomen. Waarom ze nu soms overdag al dicht onder de kant komen? Dat  kan legio oorzaken hebben. Van voedselgebrek in het diepere water tot en met het opjagen door grotere salmoniden zoals bruine forellen en saiblingen. Dat laatste hoop ik dan maar...
Als de fuiken van W. den B. definitief verdwenen zijn, zal het aantal haringen en botten waarschijnlijk alleen nog maar verder toenemen. De haringen en de grondeltjes zijn - naast de garnalen - ook belangrijk voedsel voor de grote zalmen.
Het wordt interessant om te zien hoe de visstand zich de komende jaren in het Oostvoornse Meer gaat ontwikkelen.

Mike

Quote from: MarcelN on April 12, 2014, 09:08:21
Die wil je dan zeker ook meenemen? Laat lekker zitten wat er zwemt,

Don't worry, dat van die bot was maar een grapje.
Ik ben dol op vis maar ga ik daarvoor lekker naar de Volendammer of Tom Tuijp.
Ik ben veelste lui om zelf vis schoon te maken en te bereiden :P
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bone F

Quote from: MarcelN on April 11, 2014, 22:20:15
Ik denk het, scherp wasdie niet ;D maar ze zitten er weer Frans die grote, hup gas erop!
::dance::!!

MarcelN

Quote from: Franky Boy on April 12, 2014, 10:09:07
Hoi Marcel,
Het wordt interessant om te zien hoe de visstand zich de komende jaren in het Oostvoornse Meer gaat ontwikkelen.
Daar ben ik inderdaad zeer benieuwd naar, ik hoor vrijwel elke dag de verhalen over hoe goed het 'vroeger'(>10jr) was en hoe slecht het nu wel niet is, waar komt dat door Franklin??
Zijn het de stropers of wat is het? En ja die grondels zijn vette bakken van wel 10cm en vet, wist je dat niet of kom je er sinds lange tijd weer eens kijken?
Weet jij ook wat die zwarte vlekken op de bodem zijn met een gat in het midden, is dat van een beest? Ik zag er laatst zo'n grondel induiken, je ziet het vnl in de binnenbakken.
Ik stel misschien veel vragen, ik vis er pas 2 jaar, maar ik interesseer mij erg in de natuur daar, ik kan er ook rustig waden zonder de lijn te strekken, heerlijk rondkijken en spotten van vis en vogels.

Franky Boy

Hallo Marcel,
"Vroeger was het beter".
Het is maar met wie je praat. Voor de een was dat 10 jaar geleden, voor een ander 15 jaar geleden en voor weer anderen zelfs 20 jaar geleden.
Iedereen heeft zo zijn eigen 'Gouden Tijd' aan het Oostvoornse Meer beleefd.
Over de laatste 9 jaar kan ik weinig zinnigs zeggen omdat ik er te weinig gevist heb.
Van die 'goede oude tijd' herinner ik mij enkele topdagen en top-avonden, maar ook vele keren dat ik helemaal niks gevangen had. 'Blanken' noemt men dat tegenwoordig. En ik was niet de enige die toen regelmatig 0 forellen gevangen had.
Mijn chef kwam met mooie verhalen van dagen met wel drie 'zestigers' (en zelfs groter) en luisterde met ongeloof naar mij toen ik enige keren achter elkaar 'blankte'. Totdat... ook hij drie keer achter elkaar niets gevangen had en zelfs geen aanbeet had gekregen. Toen was het plotseling ook: "Wat is er toch met het Oostvoornse Meer aan de hand?"
In de jaren 2004 tot 2010 zijn de vangsten met zekerheid gedaald, maar dat kwam omdat er toen nog maar een paar honderd kilo regenboogforel per jaar werd uitgezet. Sinds 2010 is de hoeveelheid regenboogforel en beekforel echter flink verhoogd. Je kunt gerust stellen dat er nooit zoveel forel is uitgezet als nu. En als ik de 'kenners' en de regelmatige bezoekers van het OVM mag geloven, dan zijn de vangsten sinds 2010 inderdaad beter geworden. Maar het kan desondanks soms een erg 'taai' water zijn.
Misschien beleven jullie nu wel de 'Gouden Tijd' van het Oostvoornse Meer.
Ik zou willen zeggen: "Geniet er maar van"...

MarcelN

Genieten doe ik er zeker van, er zijn voor mij gelukkig dagen bij van 5-6 grote forellen en ik ken ze die er wel 15 grote vangen, maar die hebben bionische ogen denk ik.. ;)
Je moet niet klakkeloos over de dammen stampen en zover mogelijk lijn erin pletteren, nee....zonder rimpeling traag door de bak schuiven, ze zitten soms tussen je benen zowat ;D
Hebben die platten geen vijanden, kan dat zo geen plaag worden dan? Ze eten blijkbaar hetzelfde, niet best voor de zilveren pijlen :'(

Hidde

Morgen ook weer ff kijken, uur of 9 daar ofzo, andere hoek alleen links bij de stormvogel denk ik, of bij de palen.. Weet t nog nie..

MarcelN

Lekker windje, zwarte eraan...lekker meenemen met de wind en....BAMMM jonguh ;D

Rick

Quote from: Hidde on April 13, 2014, 21:50:12
Morgen ook weer ff kijken, uur of 9 daar ofzo, andere hoek alleen links bij de stormvogel denk ik, of bij de palen.. Weet t nog nie..

Hou je maar goed vast... het is hier in het westen zeker windkracht 6 op het moment... ???

Hidde

Weet het , zou wel eens een 7 kunnen worden zelfs.
ach ja, misschien ben ik dan wat eerder thuis.. Mooi weer is ook niets.
Enne marcel.. Zwarte nimph of droge vlieg?

MarcelN

Droog, lekker laten gaan 30m en rukkkk

Bone F


Rick

Quote from: Hidde on April 14, 2014, 07:21:15
Weet het , zou wel eens een 7 kunnen worden zelfs.
ach ja, misschien ben ik dan wat eerder thuis.. Mooi weer is ook niets.
Enne marcel.. Zwarte nimph of droge vlieg?

En...?  Overleeft?  Deden ze het op zwart..? :)