Vliegvissen in de Ardèche

Started by EB86, April 30, 2023, 09:05:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EB86

Goedemorgen,

Midden juni zitten wij 10 dagen op een camping in de Ardèche. Om precies te zijn in Sampzon.

Ik ga in ieder geval 1 ochtend met een oud wereldkampioen vliegvissen vissen alsgids. Ben heel benieuwd of er wat moois te vangen is. Er schijnen veel karpers, barbelen te zitten maar wij gaan vooral op Fario trout vissen, volgens mij gewoon bruine forellen.

Kan in ieder geval niet wachten. Heeft iemand nog tips voor de rest van de dagen?

pierre

Truites Fario is inderdaad bruine forel ofwel beekforel. In grote delen van Frankrijk zit de variant truites zebree, met donkere banen op de flanken.
Kopvoorn zal er ook (volop) zwemmen in de Ardèche. De kleinere exemplaren zijn soms een plaag, gericht de grote exemplaren vangen kan een uitdaging zijn.
Zoek de forel op de moeilijk bereikbare plekken waar niet iedereen vist, de bovenlopen van de Chassezac, de Baume, de Ligne, etc. En met een kort hengeltje de ruisseau's bevissen, veel lopen, veel boogworpjes en peuterwerk maar je komt op prachtige plekjes en met soms verrassende vangsten. Bekijk google.maps van tevoren.
Vraag je gids naar de riviertjes en beekjes waar het voor jou de volgende dagen ook goed vissen is.
Ennuh, .... veel plezier.

EB86

Quote from: pierre on May 01, 2023, 10:01:28Truites Fario is inderdaad bruine forel ofwel beekforel. In grote delen van Frankrijk zit de variant truites zebree, met donkere banen op de flanken.
Kopvoorn zal er ook (volop) zwemmen in de Ardèche. De kleinere exemplaren zijn soms een plaag, gericht de grote exemplaren vangen kan een uitdaging zijn.
Zoek de forel op de moeilijk bereikbare plekken waar niet iedereen vist, de bovenlopen van de Chassezac, de Baume, de Ligne, etc. En met een kort hengeltje de ruisseau's bevissen, veel lopen, veel boogworpjes en peuterwerk maar je komt op prachtige plekjes en met soms verrassende vangsten. Bekijk google.maps van tevoren.
Vraag je gids naar de riviertjes en beekjes waar het voor jou de volgende dagen ook goed vissen is.
Ennuh, .... veel plezier.

Bedankt! Ik heb de truites zebree vorig jaar inderdaad in de buurt van montpellier gevangen. Prachtige vissen!