Oostvoornse Meer 2022 - 2023

Started by Franky Boy, January 18, 2023, 17:18:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dorski

Fijn dat je hier updates geeft. Wat mij betreft hoef je met niemand in discussie. Internet discussie zijn in mijn ervaring altijd zinloos, maar vooral tijd- en energierovend. Das tijd die je beter in je hobbies kan steken.
Ik waardeer jouw inzet en het informatie verstrekken over de huidige stand van zaken op het OVM ontzettend.

Keep up the good work.👍

zeeforel

Daar sluit ik me van harte bij aan (maar had ik je al verteld tijdens de Flyfair in de binderstent 😀).

Franky Boy

Bedankt voor de hartverwarmende reacties.
Geen zorgen. Ik kan best tegen een stootje...
Mijn eerste baan in het onderwijs was die van wiskundeleraar op een huishoudschool in een Haagse achterstandswijk.
Dan leer je te incasseren en te relativeren. :D
En ook afbrekende kritiek kan voor mij opbouwend zijn en mij aan het denken zetten.
Forellen aan een niet-ideale leefomgeving blootstellen is iets dat je voortdurend moet afwegen.
Aan de andere kant zou het gros van de forellen die wij in het Oostvoornse Meer uitzetten uiteindelijk in forelvisvijvers terecht zijn gekomen waar de overleving niet in maanden of jaren wordt gemeten, maar in uren, dagen of weken.
Dan zijn die forellen in het Oostvoornse Meer altijd veel beter af.
Dankzij catch & release in combinatie met het gebruik van enkele weerhaakloze haken is er een goede overleving van de teruggezette forellen.
Naar die overleving van eenmaal gevangen forellen is in het buitenland gedegen onderzoek gedaan, maar belangrijker is dat enkele bevriende vliegvissers forellen in het OVM hebben teruggevangen die zijzelf (of andere vissers) enige maanden tevoren ook al hadden gevangen!
En in die tussentijd waren die forellen nog enkele centimeters gegroeid.
Het ging in die gevallen om beekforellen of meerforellen waar het karakteristieke vlekkenpatroon niet verandert en bij elke forel weer anders is, net als een vingerafdruk.
Regenboogforellen zijn door hun kleine stipjes veel moeilijker te herkennen.
Dankzij catch & release kan de federatie met veel kleinere uitzettingen volstaan om toch een redelijk goede visserij te creëren. Als bijna al de gevangen maatse vissen meegenomen mochten worden, zouden de uitzettingen vele malen groter moeten zijn om dezelfde kwaliteit visserij te verkrijgen.
En het is zelfs de vraag of die kwaliteit met 'catch & kill' wel haalbaar zou zijn.
Een veel belangrijkere doodsoorzaak dan de sportvissers, de aalscholvers en de beroepsvisser is momenteel voor de vissen de waterkwaliteit.
Het is goed als daar nu onderzoek naar gedaan wordt.
Maar nog belangrijker is dat daar aanbevelingen uit voort moeten komen die de achteruitgang van de waterkwaliteit kunnen aanpakken en tot verbetering kunnen leiden.

Dedada

Ja Franky, ik mag graag jouw artikeltjes lezen. Blijf ze maar posten.
De wijze waarop Streamer schrijft, doet mij overigens aan een ander lid denken, die ik niet meer on-line zie sinds het jaar dat Streamer actief is op dit forum....maar dat terzijde.

@ zeeforel: De oostkant met BB?

Franky Boy

Ik hoorde zojuist dat er in het OVM een zeebaars was gevangen van 50 centimeter.
Vorig jaar was er een van circa 60 cm gevangen.
Een facebookvriend heeft met zijn onderwatercamera een paar weken terug ook zeebaarzen waargenomen!
Die hebben dus de ramp van september overleefd, want ze kunnen sindsdien niet door de pomp en het rooster zijn binnengekomen.

Franky Boy

In het laatste nummer van de Beet (met Roofvis Special) van juni een interview dat Tom Sintobin met kunstaasvisser (en kayakker) Daniël van der Post en mijzelf heeft gehouden.
Daarin komen ook de geschiedenis van de afsluiting, de visserij en de recente problemen aan de orde.
Over het algemeen goed geschreven, alleen de bewering dat ikzelf tot de frequente vissers van het OVM behoor, is ietwat optimistisch!  :D Door allerlei medische problemen, ben ik de laatste jaren niet meer aan vissen toegekomen. Wat dat betreft - en de vangsten - kan ik nog niet in de schaduw van Daniël van der Post staan!  :D
Gelukkig zit daar de laatste jaren weer wat verbetering in!
In mijn visfrequentie en de vangsten (van vorig jaar) dan...
In De Nederlandse Vliegvisser die vorige week is verschenen staat bovendien een artikel van mijn hand over de situatie in het Oostvoornse Meer.
Overigens heb ik nog niks van het waterschap over een mogelijk onderzoek gehoord...
Ik ben benieuwd!