Noorwegen

Started by bij, September 16, 2020, 14:47:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bij

Ik heb volgend de grote pech dat ik ongeveer 12 weken verlof moet opnemen. Ik orienteer mij op noorwegen om daar 2 weken naar toe te gaan.
En heb een paar vragen. Het is voor mij de werste keer die kant op.
Wat is een rivier waar je wat kunt vangen zonder dat het erg duur is voor een vergunning. Is daar dan ook een camping in de buurt??
Mag je zoals dat in nl ook is zonder vergunning in zee vissen of in fjorden vissen??
Ik ben geen ervaren vliegvisser.

Menno_siemensma

Over het algemeen zijn de fjorden/zee gewoon vrij bevisbaar, de meeste niet zalm rivieren zijn ook goed betaalbaar. Hangt dus beetje af waar je heen wilt :) er zijn genoeg hier die specifieke kennis van bepaalde rivieren hebben.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Jan

Quote from: bij on September 16, 2020, 14:47:40
Wat is een rivier waar je wat kunt vangen zonder dat het erg duur is voor een vergunning. Is daar dan ook een camping in de buurt??
Dan zul je zo laat in het jaar je moeten richten op de grotere rivieren in het oosten van Noorwegen zoals de Glomma, maar die hebben voor forel een gesloten tijd tot volgend voorjaar vanaf gemiddeld 15 september. Voor vlagzalm( heel moeilijk voor een niet ervaren vliegvisser) sluit het seizoen iets later.
QuoteMag je zoals dat in nl ook is zonder vergunning in zee vissen of in fjorden vissen??
Ik ben geen ervaren vliegvisser.
Hele jaar vrij , maar waar zou je in dit late jaargetijde op willen vissen en hoe?
Houd er rekening mee dat de winter in Noorwegen veel vroeger begint dan hier en op de meeste dagen de dagen veel korter zijn dan hier.

feragen

Ik weet niet of je nog dit jaar naar Noorwegen wil, er staat volgend ...
Naar ik aanneem is het waarschijnlijk "jaar".

Als het nog dit jaar is, moet je er rekening meehouden dat je 10 dagen in karantene moet.
---
The fly is the limit!

henkverhaar

Quote from: Jan on September 16, 2020, 20:58:28Voor vlagzalm( heel moeilijk voor een niet ervaren vliegvisser)

Nou, dat valt wel mee vind ik. Ik ken genoeg rivieren, en _vooral_ meren in oost-Noorwegen waar de vlagzalm eenvoudiger te vangen is dan de ook aanwezige forel. Diep met een nimf (geschikt voor echte beginners) maar ook met een redelijk geplaatste droge vlieg (en daar hoef je geen werpartiest voor te zijn).

Overigens is het met gesloten tijden in NO net zo als in Nederland. Zolang je ergens mag vissen mag je, met de toegestane technieken alles vangen, ook vis waarvoor het seizoen gesloten is, als je ze maar meteen onbeschadigd terug zet. In een rivier zonder vlagzalm mag je in de periode dat de visserij op forel gesloten is maar die op vlagzalm nog niet dus niet vissen, maar als een rivier vlagzalm bevat mag je er gewoon vissen. Voor zover ik me kan herinneren wordt er bij individuele rivieren geen expliciete gesloten tijd aangegeven (tenzij die lokaal is vastgesteld), maar wel welke soorten er 'wettelijk' voorkomen...

bij

Sorry mn niet volledig gesteld. Dit jaar niet maar volgend voorjaar. Juli of augustus wordt het standaard zuid frankrijk.

bij

Aan welke prijzen moet ik zoal denken als het geen zalm rivier is?

Jan

Kijk hier bv. op de site van de Koppang camping met de Nederlandse eigenaar Edward waar veel Nederlandse vliegvissers hun eerste schreden in Noorwegen zetten: https://www.koppangcamping.no/nl/

henkverhaar

Quote from: bij on September 17, 2020, 21:17:18
Aan welke prijzen moet ik zoal denken als het geen zalm rivier is?
Over het algemeen praat je voor rivieren/gebieden in het oosten van het land over (heel globaal) een tientje per dag of een paar tientjes voor een heel jaar. Op fishspot.no kun je voor de meeste gebieden/rivieren de betreffende info wel vinden. Tegenwoordig kun je je vergunning vaak online, via je telefoon regelen, als je aan het water staat - een moderne versie van de streamside brievenbus met envelopjes...