OVM (Nieuw seizoen 2016-'17)

Started by Franky Boy, January 09, 2016, 14:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

guidogast

::agree::

Mike

Ik vind het bizar dat er kennelijk toch nog regelmatig regenboog wordt gevangen.
Ik heb de laatste paar keren redelijk gevangen maar alleen maar bruin. Vorige week ving ik 2 bruine en 2 saiblingen.
Ik heb mn best gedaan om ook nog een regenboog te vangen zodat ik een ovm grand slam had maar niet gelukt helaas.
Ik had wel bizar veel lossers, zullen dat waarschijnlijk de regenbogen zijn geweest.
Ik brak ook nog een hele grote vis af vlak voor de kant.
Het was toen al donker dus ik zag t niet goed maar hij vocht als een bruine.
Was wel een vis van een cm of 70  :-[
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Floor

Misschien eens een duizendtal harders uitzetten, sportvis eerste klas en eten hebben ze voorlopig ook genoeg.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Franky Boy


wh82

@Mike, t is weer even geleden dat ik ben geweest maar ik van vaker een regenboog dan een bruine forel.
Wellicht zit het hem in de plekken en/of de diepte waarop je vist?

Mike

#430
Hoi Wh82,

Dat zou je haast denken maar ik vis op heel veel verschillende manieren en maak ook veel meters.
Drijflijn, slow int, fast int, DI3, DI5,  met streamers, blobs, boobys, stokjes, droge vlieg, gurglers enz enz maar al heel lang geen regenboog meer gezien, terwijl ik vroeger juist alleen regenboog ving.
T moet bijna wel gewoon toeval zijn maar wel beetje vreemd.
Aantal weken geleden sprak ik een vliegvisser op ovm die vertelde dat hij er al jaren komt en bijna altijd wel vangt maar nog nooit een bruine had gevangen en ik had er die dag 2. Best apart  ???
Saibling had ik overigens volgens mij daar ook nog nooit gevangen. Denk dat die van de laatste uitzet zijn.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

Inderdaad apart...
Ik spreek mensen die de laatste weken bijna alleen regenboogforellen hebben gevangen.
Ik spreek ook mensen die bijna alleen bruine forellen hebben gevangen.
Ik denk dat het toch ook aan de manier van vissen ligt en de gebruikte vliegen of kunstaasjes.
Of misschien wel gewoon dom toeval?
Zou het anders ook niet weten...
Die Elzasser saiblingen zijn weer terug; waren sinds circa 2003 in kleine hoeveelheden uitgezet (Met sponsoring van o.a. Avicentra Oostvoorne).
Hebben het naar verhouding erg goed gedaan en zijn tot flinke afmetingen gegroeid (exemplaren van 70 - 75 cm).
Door de duikers is het paaigedrag van deze vissen erg mooi vastgelegd.
De laatste jaren werden ze echter bijna niet meer waargenomen.
Filmpje op YouTube: (Niet wat ik zocht, maar wel Elzasser saiblingen in het OVM! :) )
https://www.youtube.com/watch?v=3tAOInb2Dfs

Mike

Hm, het duurt nog wel een tijdje voor deze 70 cm zijn  ;D

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

 ::agree::
Over een paar jaar heb je twee handen nodig...  ;D

Franky Boy

#434
1000 Kilogram beekforel en Elzasser saiblingen uitgezet
De regelmatige bezoekers van het Oostvoornsemeer en dit forum :) hadden het al in de gaten: Er is op 22 maart jl. weer vis in het Oostvoornsemeer uitgezet.
Te weten: 700 Kg beekforel (bruine forel) en 300 Kg Elzasser saibling.
De Elzasser saibling is een kruising tussen de bronforel (American brook trout) en de beekridder (Arctic char).
Voor een betere spreiding is een groot deel van de forellen bij de Stormvogel uitgezet.
In de gesloten tijd van november zal er weer een substantiƫle uitzetting van regenboogforellen plaatsvinden.

http://www.vnv.nu/index1.php?id=3&cat&page_id=58eb7b8a3ec82

Micha

Zaterdag 27 mei doet de club mee aan de monitoringsdag van het OVM. Zoals jullie weten wordt er elk jaar een groot bestand aan forellen uitgezet. Afgelopen maand is er 700kg Bruine forel en 300 kg Saiblingen uitgezet. De monitoringsdag, georganiseerd door de VNV wordt gebruikt om te kijken wat er wordt terug gevangen. Het ziet ernaar uit dat het een leerzame dag gaat worden

staat op de website van de GHV.

wh82

Mooie vissen, hoop dat ze heel hard groeien zodat er niet teveel weggegeten worden.

Caspar

Ik hoop dat het weer rond de Pasen meevalt, ga ik eens proberen er te vangen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Let it Fly.


wh82

Vandaag goed de gelegenheid gehad mijn nieuwe hengel te testen: wind zat.
Geen aanbeetje gehad maar wel genoten. Nu nog leren met dit weer de vis te vinden (je ziet geen @%* met die golven) maar dat komt goed. Positief: heerlijk weer en zelfs met 5/6bft krijg ik de spullen op afstand.
Geprobeerd: Vlokreeftje tegen de dammen, wit streamertje, zwart streamertje, zagertje vermomd als half konijn, klein nimfje.

Redtagcees

Quote from: wh82 on April 15, 2017, 13:22:41
Vandaag goed de gelegenheid gehad mijn nieuwe hengel te testen: wind zat.
Geen aanbeetje gehad maar wel genoten. Nu nog leren met dit weer de vis te vinden (je ziet geen @%* met die golven) maar dat komt goed. Positief: heerlijk weer en zelfs met 5/6bft krijg ik de spullen op afstand.
Geprobeerd: Vlokreeftje tegen de dammen, wit streamertje, zwart streamertje, zagertje vermomd als half konijn, klein nimfje.
Gisteren precies de zelfde omstandigheden, geen vis zien vangen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hallo forummers,
Mijn naam is Cees van Schaffelaar
Ik woon in Hoofddorp
Al jaren gepensioneerd en een vervent vliegvisser!
Lid van de Meivlieg in Badhoedorp.
Hoop het een en ander met jullie op dit forum te kunnen delen
Groet,
Cees😀

Franky Boy

Life (and fly fishing) sucks...
Sometimes...
::)

Bone F

Afgelopen vrijdag was het al niet veel beter helaas. Ze zullen wel een veilig llekkie gezocht hebben na al die haken in de bek. Aalscholver hadden het al opgegeven want die waren er nauwelijks.......

Franky Boy

Elzasser saiblingen zijn echte scholenvissen.
Als die zich verplaatsen, is het ook echt massaal...

wh82

T is idd gewoon zoeken. T ligt aan de vissers :D Dat zoeken is met golven echter vrij lastig..

fly only

Dat is toch een mooi idee van floor om harders uit te zetten tegen de algen? Hoe houdt een graskarper zich in brak water?   ::hulp::
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

wh82

Kan tegen 6-8 g Cl/l lees ik. Zeewater zit rond de 34. OVM geen idee maar t is vrij zout..

Franky Boy

Chloridegehalte ligt nu rond de 8,5 gram / liter.
Het totale zoutgehalte is dan veel hoger.
Harders zijn daarvoor veel beter geschikt.
De mogelijkheden om harders te vangen en te transporteren worden momenteel al onderzocht.

willem

Mooi verhaal, maar hoe doet de harder het in stilstaand water ?  Wat nemen ze voor ziektes mee, om zo maar eens wat te noemen. Ik vind al die plannen nog al ver gaan. Je komt nou eenmaal niet onder die algenplaag uit in dat water, en duizend harders vreten dat echt niet kaal. Zolang de zon de bodem bereikt blijft het een probleem.
Hetzelfde geld voor de bot, die beesten zitten er nou eenmaal en weg vangen is een lachertje. Nou vis ik al iets langer dan de meesten op dat water en zoveel botten zitten er niet meer. Forel uitzeten prima, maar laat voor de rest de natuur zijn gang gaan, per slot van rekening hoort de forel er niet thuis.

willem

Franky Boy

Goede opmerkingen, Willem.
Voor de inbreng van visziektes behoeven we niet zo bang te zijn.
Die kunnen nu ook al via visbroed en de zoutwaterinlaat in het meer terechtkomen. En vergeet ook de uitwerpselen van aalscholvers niet! :(
De botten zijn na de afsluiting altijd al in het meer aanwezig geweest, maar zijn - ook volgens de duikers - vooral sinds 2013 behoorlijk in aantal toegenomen. De vangsten van sportvissers bevestigen dat beeld.
Een paar honderd of zelfs duizend harders zullen weinig invloed op de vegetatie hebben. De hoop is natuurlijk dat ze zich in het Oostvoornsemeer gaan voortplanten, net zoals de haringen dat hebben gedaan.
Over wat er wel of niet in het Oostvoornsemeer thuishoort, kan ik kort zijn.
Een meer met brak water en een diepte tot 40 en zelfs 50 meter hoort in Nederland en onze Delta ook helemaal niet thuis!
Het is een door mensen gemaakt biotoop dat ook vraagt om een kunstmatige visstand.
Chars (Salvelinus Sp.) hebben in Nederland sinds de laatste IJstijd niet meer kunnen leven. In het Oostvoornsemeer hebben zij het dankzij de grote diepte (die je eerder in een Alpenmeer verwacht) uitstekend gedaan.

willem

Ik vis al 40 jaar op dat water, dus ik ben van de tijd dat er geen nog geen duik activiteiten waren en er amper gevist werd. Toen ik daar als ventje van 13 viste met een spinhengeltje, wartelloodje en een piertje, ving je 60 botten op een dag. Niet te vergelijken met dat beetje wat er nu zwemt.
Nou boeit het mij niet zo wat ik daar vang  ::), daarom vis ik ook met de spin/verticaal hengel ik kan dat "getob" met de vlieghengel op dat water niet aanzien. Begrijpen doe ik het wel, omdat het nou eenmaal een prachtige manier van vissen is. Ja, nu ik wat ouder ben heb ik het virus ook, alleen vis ik uisluitend met streamers op snoek en zeebaars/zeeforel.
Maar goed, ik ben niet zo'n voorstander van het overzetten van vis, daarintegen heb je aan de harder meer sportvis dan aan een forel ( mijn visie hoor ) en harders zitten er genoeg in de wateren rond om het OVM.
Morgen en een zondag maar weer eens proberen, hopen dat de alg niet te veel roet in het eten gooit, want die troep neemt weer dramatische vormen aan.

willem