Vangsten in 2023

Started by Bert J., April 16, 2023, 23:19:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bert J.

Vanavond na het eten ben ik een paar uurtjes naar de IJssel geweest. Niet voor niks.
Twee brasems en zowaar een mooie blankvoorn aan een oranje ijsselnimf. Alle drie met
paaiuitslag.
Al jaren vang ik geen blankvoorns meer op deze voorjaarsstek. Toevallig vertelde Marco
Kraal vanmorgen in vis-tv dat de blankvoornstand zich aan het herstellen is op het
IJsselmeer en de randmeren. Hopelijk ook op de grote rivieren. Ik ben benieuwd!
De grootste brasem was 65 cm. Beresterk aan een viertje. Heerlijk!

20230416_190804 - kopie.jpg

20230416_191132 - kopie.jpg

20230416_192733 - kopie.jpg

20230416_193222 - kopie.jpg

20230416_195801 - kopie.jpg
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

PdH

Mooi, dat zijn betere berichten. Er wordt weer gevangen. Lekker Bert.
grtn, Peter.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

sarca2

echt leuke avond gehad, best apart om paaiende brasems te vangen, heb wel eens meegemaakt dat die totaal nergens op reageerden en wat een mooie rivier is dat toch.
::new::

Bert J.

Dit is nog voor de paai. Als ze echt aan het paaien zijn, vang je ze meestal niet.
Dan hebben ze alleen oog voor elkaar.
Wel bijzonder vind ik de paaiuitslag bij de blankvoorn. Die paait meestal een stuk
eerder dan de brasem.

Prachtige vissen Bert.

Zelf ben ik enkel wezen vissen op snoekbaars met de vlieg op het Albert Kanaal in België. Zie hier mijn vangsten
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

FSCHAMP

Hier een filmpje van de vlieg waarmee ik de grote snoekbaars heb gevangen.

Prachtige snoekbaarzen!
Je vist met een di3? Kom je daar mee bij de bodem?

Bert,

door de verzwaring op de vliegen en de DI3 kom ik tot op de bodem. Het Albert Kanaal is max. zo'n 6 meter diep (op veel plaatsen zelfs maar 4,5 en 5,5 m). Aande oever is de diepte ongeveer 3.5 m en op ongeveer +/- 5 m uit de oever bevindt zich een talud (diepte +/- 4.5 tot 5.5 m) waar de snoekbaarzen zich tegen schuilhouden. De bodem en de talud bestaat vooral uit stenen. Je moet dus juist achter de talud vissen en door de vorm van de zelf geplooide haken hang je niet dikwijls vast. Zie hier het filmpje hoe ik de haken plooi:

Wat een super mooie vlieg  :D 👏

Ja inderdaad. Een hele mooie vlieg! Daar is over nagedacht. :D

Trouwens, afgelopen zondag zijn we met drie man naar de Europoort geweest.
Eigenlijk tegen beter weten in, maar je weet nooit natuurlijk.
Misschien een zeeforel of een baars die is blijven rondhangen...
De watertemperatuur was amper 10 graden.
We hebben vier stekken afgevist, maar helaas geen aanbeet. Nog ff wachten dus... :D

Dorski

Quote from: Bert J. on April 27, 2023, 17:19:34Trouwens, afgelopen zondag zijn we met drie man naar de Europoort geweest.
Eigenlijk tegen beter weten in, maar je weet nooit natuurlijk.
Misschien een zeeforel of een baars die is blijven rondhangen...
De watertemperatuur was amper 10 graden.

Thnx voor de update, met het slechte/koude weer tot nu toe verwacht ik dat het pas eind mei gaatorden voordat we weer los kunnen.

#14
Zoals in een ander topic een paar weken terug al aangegeven, hoopte ik binnenkort weer de karpers te belagen met een sponsvlieg.
Gisteravond voor het eerst geweest, en met succes. Nog steeds hetzelfde ritueel: tegen de schemer komen ze in de oppervlakte van alles wat er aan lekkers drijft opzuigen en soms zit daar dus mijn vlieg tussen. Zal de komende weken wel wat vaker gaan op mooie zomerse avonden.

Streamer

Dat ziet er mooi uit, top 👌

Menno_siemensma

Niet in nederland maar een mooie zeeforel kunnen vangen onder taaie omstandigheden, veel zon, koud water, weinig tot geen activiteit qua voedsel in het ondiepe te zien, en elke dag een andere windrichting en harde wind.
Voor  de rest een stuk of 6 mini forelletjes gevangen.
Straks maar weer achter de karper aan zo te zien :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Streamer

Daar doe je het toch voor. :D

Gert

Quote from: Menno_siemensma on May 02, 2023, 21:07:33Straks maar weer achter de karper aan zo te zien :)

Vanmiddag de eerste mooie ruisvoorns van dit jaar gevangen op een droge vlieg, dus dat is ook een optie.
Had zondag tijdens een toertochtje behoorlijk wat actie gezien, dus vanmiddag maar even met de hengel langs geweest.

Menno_siemensma

Quote from: Streamer on May 02, 2023, 22:07:59Daar doe je het toch voor. :D
Niet om ondankbaar te klinken maar ik had wel iets meer actie verwacht, maar de omstandigheden waren uitzonderlijk voor de tijd van het jaar. Ik ken nu na een stuk of 10 trips een fractie van de stekken een beetje hoe en wanneer die goed zijn maar bvb die grote vis was de enige aanbeet die ik die dag van 7 tot 21 uur had. Alleen in de ochtend 2 x een vis zien kolken en 1 andere persoon 1 forel van cm of 35. Na een uur of 10 in de ochtend was het wel over. Water dat 8-9 graden is liet ook weinig voedsel zien in de ondieptes, vrijwel geen vlokreefjes, garnaaltjes gobies, paar keer een schooltje stekelbaarsjes en zandaaltjes gezien maar verder verdacht weinig voor de forel om ook de kant op te zoeken. Maar goed toch niet voor niks geweest en de natuur is natuurlijk ook belangrijk, aantal bruinvissen gezien, ook zien jagen, veel vogels, hagedis, reeën en een zeehond. Dat maakt het ook zo veel beter dan nederland, weinig plekken hier te vinden waar je zo kan vissen in de natuur zonder lawaai van autos en mensen te horen.

Zou mooi zijn om weer eens wat mooie ruisers te vangen laatste tijd niet gelukt, op 1 tje na in de wintervisserij. Maar voor nu eerst achter de karper aan, de ruisvoorn kan ook in de zomer, karper is dan een stuk lastiger is mijn ervaring.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gert

Vandaag nog eens teruggeweest naar de ruisvoorns. Waaide harder dan ik verwacht had, dus maar met een nimfje en beetverklikker aan de gang geweest.
Slechts eentje kunnen haken, maar wel weer een mooie.

Streamer

Zo dan, dat zijn de betere formaten.

Heren,

dit zijn de mooiere vissen (zowel de karper, de zeeforel als de ruisvoorn) en daar doen we het allemaal voor.

Gert

Blijft redelijk stil hier, zowel in dit topic als op het hele forum.
Zelf de laatste tijd wel vaak wezen vissen op ruisvoorn(tjes) en baars(jes), maar met die aanhoudende noordenwind in combinatie met het hoge gras viel het niet altijd mee, zat vaker aan de kant in de knoop dan met de nimf in het water.
Maar gisteravond was het eindelijk weer eens goed vissen, met de wind die 's avonds wegviel zoals het eigenlijk hoort.
Heel veel activiteit van voorns in de oppervlakte, en jagende baars. Maar het lukte me om maar 1 mooie ruisvoorn te vangen, en voor de rest alleen maar baars. Zal wel mede afhankelijk zijn geweest van mijn keuze voor een redelijk grote nimf, maar bijna elke worp in ieder geval een aanbeet en ook veel verzilverd had ik ook niet zo'n behoefte om te wisselen. Als het weer nog een tijdje zo blijft krijg ik nog kans genoeg. En jullie ook toch? Laat eens wat horen....