Belize dollar $

Started by Mike, April 26, 2014, 14:49:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Van mijn trip naar Belize heb ik nog 107 Belize dollar over.
Als iemand die kant op gaat en ze wil overnemen, graag.
Ik vind het een beetje zonde van t geld om t te laten liggen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Mike,

misschien moet je een volgende trip plannen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Bone F

Mike
Ik ga ook voorlopig jammer genoeg niet, misschien in het najaar naar het zuiden, Placentia. Een tip voor een volgende keer ruil ze t.p.tijdig om voor US dollars en dan niet bij een bank want dan krijg je geen 2:1 koers.

Mike

#3
Quote from: FSCHAMP on April 27, 2014, 09:31:54
Mike,

misschien moet je een volgende trip plannen.

Hoi Fschamp,
Ik ben al volop bezig een volgende trip te plannen maar als ik het vissen van de afgelopen 3 Caribische bestemmingen zo vergelijk dan komt Cuba echt met kop en schouders helemaal bovenaan.
Aruba was echt dramatisch slecht qua vissen maar wel veel beter feesten natuurlijk 8)
Belize was leuk maar Cuba is echt zooooo veel beter qua visserij.

Als je ooit twijfelt waar heen te gaan en beide opties liggen open dan zou ik een ieder echt aanraden om naar Cuba te gaan.
Zeker vwb de Bones en Tarpon.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Mike,

welke vliegen heb je gebruikt in Belize?  Ik ken iemand, die bijna elk jaar naar daar gaat en altijd goed bonefish vangt.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

Hoi Fschamp,

We hebben veel verschillende vliegen gebruikt, gewoon de standaard bonefish patroontjes zoals, cotcha's, bonefishshrimps, crazy charlies, puffs, Turneffe crab, bittertjes, enz enz...
We hebben op op zich ook wel flink wat bone (tjes) gevangen maar de meeste op de muds en niet op zicht.
Bovendien waren ze over het algemeen ook vrij klein.
Het gemiddelde was een pondje of 2 a 3 met een enkele uitschieter van 4, misschien 4,5 maar de meeste zaten echt rond de 3 pond.
Wat ons vooral heel erg op viel was hoe extreem moeilijk de bones daar te benaderen waren, vooral op de flats.
En ja,..wat is goed vangen...in Belize hadden we een goede dag met 5 bones de man. (op de muds na dan, want dat was elke worp wel raak)
In Cuba echter, waren de scholen (meestal) iets kleiner maar de vissen waren gemiddeld een pond of 4 a 5 met vele uitschieters van 7 a 8 pond en als je daar een goede zonnige dag hebt met weinig wind en je richt je puuur op de bones dan kan je er zeker met gemak een stuk of 20 p/d vangen, misschien wel het dubbele en de kans dat je 8 10 of zelfs 12 ponders vangt is ook een stuk groter.
Het grootste verschil zat m echt in het "gemak" waarmee ze in Cuba te benaderen waren en de grootte van de bones.

Als ik in Belize een school met bones zag moest ik er echt met een afstand van 50 omheen lopen todat ik met de wind in mn rug de school kon aangooien.
Ik viste dan met mn # 7 en een leader van ong 6 m op een afstand van ong 25 a 30 m en dan maakte ik echt een mooie voorzichtige worp en dan nog stoven die gekke beesten er keihard vandoor, om vervolgens ook helemaal uit het zicht te verdwijnen.
Als ik in Cuba een school met bones zag en we er voorzichtig naartoe paalde of liep, dan kreeg ik in 7 van de 10 gevallen wel actie op de vlieg, hetzij volgers, aanbeten en vangers. In Belize was het echt vele malen minder en moeilijker.
Nou zal het allicht per gebied verschillen en ik heb maar 1 keer 9 dagen gevist in Belize en 1 keer 6 dagen in Cuba maar vanuit die ervaring moet ik echt zeggen dat Cuba echt veeeeeel beter is dan Belize. En dan heb ik het alleen nog maar over de bones. Vwb tarpons is het verschil nog veel groter.
In Belize hebben we wel flink wat tarpons gezien maar vergeleken met de aantallen en de grootte in Cuba, was het amper noemenswaardig.

Nou wil ik niemands favourite vakantie bestemming afkraken en ik heb het in Belize ook naar mn zin gehad en spannende momenten meegemaakt maar ik zal naar aanleiding van mijn ervaringen echt 10 keer liever naar Cuba gaan dan Belize.
Ik heb dan ook meteen bij terugkomst aangegeven dat ik volgend jaar weer mee ga 8)
Mochten beide mogelijkheden een optie voor je zijn dan zou ik een ieder echt zonder ook maar enige twijfel aanraden om naar Cuba te gaan.
Ik ben mij ook al een beetje aan het verdiepen in bv de Seychellen maar dat is qua budget ook weer een hele andere categorie.
Een weekje Cuba is met 3.500 a 4.000 euro all incl, al vrij prijzig maar een tripje Seychellen kost je al gauw 8.000 of meer :o

Het is jammer dat er op dit forum relatief weinig gepost wordt over dergelijke bestemmingen want ik zou graag meer ervaringen van anderen horen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

#6
Om wat beeld erbij te krijgen zijn hier een paar pics van Belize en van Cuba van Hanafi en mijzelf..
In Cuba hebben we helaas een stuk minder foto's gemaakt dan in Belize omdat het in Belize nog allemaal nieuw was.
In Cuba zag je tijdens het landen nog meer dikke vette bones zwemmen en wilde ik snel weer door vissen. ;D

Dit waren de uitschieters in Belize..











En hier een paar pics van Hanafi en mijzelf in Cuba











Ik moet er nog bijzeggen dat ik in Belize 1 dag heb meegemaakt waarop we echt een stel hele dikke bones van 10 pond + gezien hebben.
In Cuba hebben we elke dag wel schooltjes of enkelingen gezien van 10 12 en meer ponders.
We hebben daar zelfs een paar bones gezien die misschien wel 13 a 14 pond waren, echt mn haren gaan er nog van overeind staan als ik er aan denk ::)
"Helaas" zijn deze jongens vaak erg lastig aan te gooien zeker met het weer wat we hadden.
Elke dag was het zeker windkracht 4 5 of zelfs meer.
Misschien volgend jaar  :)

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

vliegvisserdorian

Quote from: Mike on April 27, 2014, 11:07:22
Aruba was echt dramatisch slecht qua vissen maar wel veel beter feesten natuurlijk 8)
Zou dat niet juist door het feesten komen dat het dramatisch was qua vissen?  ;D

MarcelN

Kicken hoor die ploaties ::goodjob:: maar die peanut  ;) (=smiley)  kom ik volgens mij wel eens op het ovm tegen, kan dat?
Is altijd nog een droom van mij, het gezin lekker spatteren en luieren en ik maar 'werken' ;D het trekt gelukkig weer aan, dus...wie weet.

Mike

Vliegvisserdorian,

;D ;D nee, het vissen is er gewoon bagger.
Je kunt er wel vissen en je hebt ook kans op tarpon, bones en andere bijvangsten maar het is absoluut niet te vergelijken met Belize en Cuba.

Marceln,

Ik weet niet zeker of ik snap wat je bedoeld maar als je Hanafi bedoeld met peanut dan kan het zijn dat je hem wel eens op Ovm bent tegen gekomen ;D

Nou ben je mij misschien ook wel eens op Ovm tegen gekomen maar ik ben vrij lastig te herkennen zo ;D 8)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bone F

Voeg bij de vliegen voor Belize ook ff een roze Pattegrisen op een Gamakatsu haak 6 en 8. Dat leverde de laatse keer dat ik er was 56 Bones op in 3 weken. Ik denk wel dat de visdruk hoog is zodat grote Bones inderdaad erg spooky zijn. Cuba lijkt me een prachtige lokatie maar ja dan vis je wel in een andere prijsklasse. Voor een betaalbare (1e) ervaring met Bones en als je geluk heb Tarpons is Belize een goede optie. Ik ben er nu 8x geweest dus als iemand info wil.....

vrgrtn Frans

Mike

#11
Hoi Frans,

Ik wil wel graag info.
Misschien ga ik dan toch nog een keertje naar Belize, ik heb daar namelijk wel een mooi contact waar ik kan verblijven en goede gidsen kan regelen.
En ik moet natuurlijk wel die $107 opmaken  ;D ;D

Ik moet overigens zeggen dat het verschil in prijs niet heel schokkend is hoor, waar ik geweest ben.
Cuba was deze keer vooral wat prijziger omdat we op de heen en de terug weg 2 of 3 nachten in Havana zijn verbleven, in een duur hotel.
Ook waren de tips wat duurder.

Als ik mij goed herinner was ik in totaal voor Belize ook iets van 3.500 euro kwijt, dat was dan wel voor 9 visdagen.
Cuba was ik in totaal iets van 4.000 euro kwijt maar als je een beetje je best doet en de overnachtingen in Havana beperkt, kan het ook wel voor 3.500 euro maar dat is dan wel maar 6 visdagen ( mits je geen shitweer hebt )
Beide bedragen zijn overigens incl. vliegtickets, hotelovernachtingen, tips enz..

Maar ik zou graag wat meer van je horen Frans, over je ervaringen in Belize.
Die 56 bones bv, kon je die dan ook echt goed op zicht aangooien, op zo'n manier dat je de dikkere jongens ertussenuit kon plukken ? En hoe groot waren ze gemiddeld ?
Heb je misschien wat foto's ?
Ik zou ook graag weten waar en hoe je hebt gevist, met of zonder gids..
Wij waren het overgrote merendeel op Turneffe Island, volgens de locals de beste plek voor bones..
We visten dan ook recht tegenover die peperdure lodges, ik kan mij zo voorstellen dat de visdruk daar doorgaans erg hoog is en dat daardoor de grote bones vertrekken en de kleine overgebleven bone tjes erg schuw worden.

Ik zou ook graag weten hoe je verdere bijvangsten waren in Belize.
Wij hebben daar wel een paar dikke permits gezien en ook nog wat andere vis maar amper leuke bijvangsten gehad op een paar barracuda's na.
In Cuba vingen we nog wat haaitjes en een aantal mooie snooks.
Andere boten vingen ook nog grote snappers.

In Belize heb ik overigens wel meer groot wild gezien zoals zeekoeien, giga zeeschildpadden, dolfijnen en enorme zeeschildpadden.
In Cuba zouden die ook voorkomen maar ik heb ze daar deze keer niet gezien.

Het is jammer dat het allemaal zo duur en verweg is want er is vast op beide locaties zoveel te zien en te ontdekken ::)
De grootste investering is toch wel al het materiaal dat je daar nodig hebt als je het echt goed wil aanpakken maar gelukkig heb ik de afgelopen twee jaar alles wel zo'n beetje kunnen aanschaffen doordat ik echt op koopjes ben gaan jagen.
Bijna al de dure hengels en reels heb ik op marktplaats voor de helft van de prijs kunnen kopen en dat scheelde me echt een paar duizend euro.
Als je ook van plan bent om in de nabije toekomst een dergelijke trip te maken en je wilt het een beetje betaalbaar houden zou ik een ieder ook echt aan willen raden om elke dag even marktplaats te bekijken en dan even te zoeken op trefwoorden als, bonefish, tarpon, Hatch, Nautilus, Winston, Sage enz enz..  Dat scheelt echt een bak met knaken.

Maar goed, ik ben erg benieuwd naar meer Belize ervaringen Frans, in die 8 trips heb je vast een heel veel beter beeld gekregen dan ik in dat ene tripje..
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bone F

Hallo Mike
Tenzij er meer belangstelling voor is anders stuur ik je de info wel per PM. Een antwoord kan ik je wel geven. Ik ben voor 4 weken incl. vlucht ca. €1500,-
kwijt maar ik maak geen gebruik van gidsen. Vandaar mijn opmerking voor de "maiden Bone trip". Ik wacht ff af hoe hier op gereageerd wordt en dan zien we wel verder.

grtn
Frans

Mike

Holycrap!!  :o  Dat zijn nog eens prijzen zeg.
Vraag me echt af hoe je dat doet, dat is nog goedkoper dan hier wonen...
Daar is vast wel meer interesse voor...
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Frans,

ik heb wel interesse, ik ben me nl. aan het stellen voor zo'n reis en hoop deze volgend jaar of in 2016 ze te kunnen verwezelijken, dit is nog altijd een droom van mij om een bone aan de schubben te komen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Bone F

Mike en Gino ik denk dus nog steeds dat er beperkt belangstelling is voor  mijn bevindingen mbt belize dus stuur mij maar ff een pbtje dan zal ik daar eea. uitleggen. Het zal best een flink verhaal worden en daar is dit forum niet voor denk ik.

vrgrtn Frans

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Joost S.

Belangstelling genoeg van mijn kant. Zit echt te genieten van mike zijn fotos. En reisvisverslagen lurk ik zo op.

Om zelf te gaan zit er gewoon niet in. Dus schroom niet je ervaringen te delen hoor, als je dat wilt.