Keuzes

Started by Robin Weijn, October 20, 2012, 13:02:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robin Weijn

ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een #2 hengel nu heb ik er 2 gevonden een A&M 6,1 voet #1/2  4 deelig en een Snowbee 6 voet  #2/3 2 deelig  maar wat is wijsheid. Heeft er iemand ervaring met een van deze hengels?

(ik wil er mee op voorntjes gaan vissen en 1 keer per jaar naar de bode Duitsland forelletjes (15/20 cm) vangen :) ) 

snowbee http://www.muddler.nl/N_frame.html?http://www.muddler.nl/
A&M http://www.amfishingtackle.nl/vliegvishengels/am-sg--611--1/2-2625


Gert

Ha Robin,

Ik ken deze hengels niet, maar zo op het oog zit er wel een belangrijk verschil in: de lengte. De A&M is 6'11" en dat is op 2,5 cm na een 7 footer, oftewel 27,5 cm langer dan de Snowbee. Lijkt me niet onbelangrijk dat je voor jezelf eerst een keuze maakt of je een 6- of (bijna) 7-footer wilt.

En daarnaast zit er ook wel verschil in de lijnklasse natuurlijk: een 1/2 of een 2/3.

Persoonlijk zou ik eerder voor een #2/3 gaan dan een #1/2. (Of op zoek naar een echte #2). Maar ook eerder voor een 7- dan een 6-footer. Dus zelf zou ik nog even verder gaan kijken. Maar zoals gezegd: dat is persoonlijk.

Succes met je keuze!

Groet,
Gert

HappyFisherman

Ik heb zowel een 6' #2 en de door jou genoemde A&M 6'11" wat je gerust als een hengeltje voor een 2 lijntje mag beschouwen. Persoonlijk vind ik die 7 footer stukken fijner werpen en voor voorntjes echt heel leuk.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Robin Weijn

Oké gert bedankt voor je mening ik wil onder de 7 footer blijven omdat in/om de bode veel bomen staan en ik hier in Nederland geen groote afstanden hoef te werpen max 20m lijkt mij dit wel haalbaar met een 6 footer.

Happyficherman is die hengel van a&m is hij niet te stug door dat hij uit 4 delen bestaat?

maurice

heb een mooi 2tje in de  handen gehad, net als Rob en Perry bij A&M komt nog nieuw op de markt.
moet je echt even op wachten.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Robin Weijn

Maurice ik heb zo juist bericht ge had van Manfred van a&m er zijn een aantal nieuwe hengels bij hun binnen gekomen waar onder een #1 , #1,5 en een #2 ik ben zeer benieuwd. Binnen kort maar een keertje kijken daar

gijsie20

Hoi Robin,

Ik heb hier die Snowbee 6 ft atma 2/3 liggen, de hengel is nieuw en ik doe er niks mee dus mocht je interesse hebben mag je die wel overnemen. Heb hem een keer in een opwelling gekocht om op priegelbeekjes in Belgie te vissen, maar ligt nu in de foudraal stof te happen.  :)

Groet Gijsbert

Gert

Quote from: Robin Weijn on October 20, 2012, 16:26:38
max 20m lijkt mij dit wel haalbaar met een 6 footer.

Nou, ik denk niet dat dat makkelijk is, 20m met een 6 footer....
Ik heb het nooit nagemeten, maar ook niet op welke afstand de vis zich bevindt. En dat haal ik meestal net wel of net niet.... ;D


Robin Weijn

Gert ik vis meestal op beekjes hier in de buurt die zijn niet breder dan 15m en die enkelekeer dat ik op een vijver vis heb ik peggehad  als ik niet zover kan swiepen of ik moet mijn 9 footer meenemen  ;)

Useless

Vond 20 meter met een 6 voetertje #2/3 ook al redelijk optimistisch. De meesten gooien niet veel verder, ook degene die ik altijd hoor zeggen dat ze een vliegenlijn er helemaal uitgooien. Maar ik vraag me sowieso af hoe handig het is om een 6 voets hengeltje te nemen wanneer je deze voornamelijk voor de voornvisserij gaat gebruiken. In Nederland zit je al gauw met een hoop rietkragen en dan is 6 voet uitermate onhandig.

Robin Weijn

In welke zin is een riet kraag lastig als ik vragen mag? Over een riet kraag heen vissen is geen optie ook niet met een 10 footer

Jasper

Ik zou even doorsparen voor een Hardy #2 glashengeltje. Weet je zeker dat je iets moois hebt.
En als je voor iets langer durft te gaan; volgens mij bestaat er nog steeds geen mooier tweetje dan de Sage SPL-282-3, 8 voets perfectie. Die moet je wel 2e hands zien te vinden.

Robin Weijn

Jasper dat is mij het geld ( nog ) niet waard  + bij de goedkopere hengels zit meer glasvezel in en daar door zal hij minder snel breken als een vol carbon hengel. Aan gezien ik nog beginnend fliegvisser ben lijkt mij dit wel zo verstandig ik vang mijn eigen vliegen nog wel eens uit de lucht met mijn hengel/lijn. :-[  ;)

weerwolf

TFO heeft ook een paar leuke lichte hengeltjes, maar ik zou niet weten wie ze heeft liggen. Peters wel volgens de site maar op de flyfair konden ze ze niet vinden.


ik heb ze zelf ook leuke hengels, zelf ga ik nog voor een cts
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Koen

heb zelf een 8ft #2 van TFo, de Prof series :) heb er op de kyll mee gevist en dat was super :) ook een mooi polder stokje denk ik.

A{b}r{a}xa{s}

dat TFO-tje ken ik, heerlijk stokkie ! :)

Robin Weijn

Quote from: speycast on October 21, 2012, 19:46:33
bij de goedkopere hengels zit meer glasvezel in

waar komt deze onzin vandaan  :o

dit heb ik mij laten vertellen door Frank van Bentheim

Jasper

De Hardy hengeltjes die ik aangaf, zijn glashengeltjes.

De goedkopere hengeltjes zijn tegenwoordig van carbon en dat wat Frank van Benthem zei, is dus helaas echt onzin. Misschien doelde hij op vroeger.
Leuke budget tip is inderdaad van TFO, maar dan niet de prof, maar de 2-delige series-1. In de 6ft variant een zeer mooi stokkie, maar dan kan de A&M misschien net zo mooi zijn.
Mijn reden dat ik de duurdere hengeltjes voorstelde, is dat hoe lichter da AFTMA klasse, hoe belangrijker ik het zelf vindt dat het een kwaliteitshengel is. Het verschil is gewoon beter merkbaar dan bij , pakweg een #7.

Robin Weijn

Jasper bedankt voor de uitleg. Dan is mijn volgende vraag is TFO een merk of het type Hengel ik heb er op ge Googled maar ik kom niet verder als een paar Engelse sites

weerwolf

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Robin Weijn

ik ben nu een paar dagen aan het twijfelen geweest maar ik ga  toch voor een hengeltje bij A&M om dat het redelijk bij mij in de buurt is ivm eventuele garantie. Jullie horen nog welke het is geworden.

(Dus bij deze Arjan en Manfred ik mail jullie nog voor een afspraak ;))   

Robin Weijn

Het is een hengeltje van A&M geworden niet het #1/2 wat mijn keus als eerste was tot dat ik hem daar zag en voelde. Ik ben uiteindelijk gevallen voor het #3 6,6 ft wat veel lichter zachter en dunner is dan het #1/2.

De nieuwe serie voor volgend jaar zag en voelde zeer goed alleen de greep vind ik iets aan de dikke kant maar dat is mijn mening. De nieuwe serie bevat ondeanderen een #1 #1.5 #2 voor de liefhebbers.  ::goodjob::

A{b}r{a}xa{s}

veel plezier met je nieuwe hengel Robin !
ik ben heel nieuwsgierig naar de nieuwe lichte hengels....desnoods met wat schuurpapier op het kurk

Robin Weijn

#23
Bedankt Bas gaat vast wel lukken ;).
De nieuwe hengeltjes zijn super mooi en strak. ik ben er wel achter dat je je er gigantisch in kunt vergissen in hengels op internet het hengeltje wat ik nu heb had ik nooit via internet gekocht. Ik ben blij dat ik er even langs ben gegaan

Team

Zie ze niet op de site staan????  zoek ook nog een 2/3 tje

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM