3 Mannen, 3 Soorten, 33 Vissen

Started by Sieger, December 18, 2010, 18:19:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Sieger

Donderdag 7 oktober was het zover, 3 Mannen op pad naar Duitsland om in Birresborn de Kyll weer te gaan verkennen... Na ons zeer geslaagde weekend in April waar Bas en ik voor het eerst in Birrseborn waren, kwamen de eerste plannen voor een tweede weekend al snel over de mail... Bas en ik gingen zeker, maar deze keer sloot ook Raymond aan.... Voor Raymond de eerste keer op de Kyll...


De Kyll in Oktober..prachtige herfstkleuren...

De reis en het weer

De hele week voor de afreis bleef ik kijken naar de weersverwachting.. en ik kon het bijna niet geloven. Er werd buitengewoon goed weer verwacht en... het kwam nog uit ook. Het hele weekend hebben we zeer mooi herfstweer gehad met temperaturen rond de 20 graden, geen regen en weinig wind. De reis verliep gewoon zeer voorspoedig. We vertrokken na de spits en er was betrekkelijk weinig verkeer op de weg. 3 Uurtjes rijden dus en we stonden alweer in Birresborn...

Het Hotel

Uiteraard was onze uitvalsbasis weer het hotel Kleine Villa am Turm in Birresborn, waar Hans Herman ons weer uitermate goed heeft verzorgd..... Het hotel heeft 5 kamers en dat maakt het heel eigen en ik voel me er als thuis. Hans Herman is een buitengewoon goede gastheer en daarnaast ook nog eens een zeer goede kok. Het eten, de kamers, de omgeving maar zeker ook Hans Herman zorgen ervoor dat de voorwaarden voor een geslaagd weekend 100% in orde zijn...




Het vissen

We gingen uiteraard om te vissen en nadat de spullen op de kamers waren gedo... gelegd.. Direct een vergunning aangeschaft en naar de waterkant. Wat direct opviel was dat de herfst al volop aan de gang was... Heel veel blad op het water. We hadden gehoopt dat met deze temperaturen de vis nog wel zou gaan stijgen en we met de droge vliegen zouden vissen, maar ik denk dat het vele blad daar toch een stokje voor stak. Wat ook niet meehielp waren de toch wel heel lage temperaturen in de nacht. 's Morgens bij het opstaan was het zo rond de 2 graden. Een heel verschil met de dik 20 graden overdag...

Donderdagmiddag


Klaar voor het vissen...

Hoe dan ook... snel een lijntje uitgegooid. Vanaf de brug hadden we een paar vissen zien liggen en die moesten het worden. Zoveel zin als wij erin hadden, zo weinig zin bleek de vis te hebben... Toch een flink aantal uren staan peuteren met 1 forel als resultaat. Wel een mooie trouwens... Mooie maat (rond de 30 cm) en heel mooie kleuren.


Sieger's 1e Forel van het weekend (en aan de glashengel)

De zin van de vissen zou het hele weekend niet veel beter worden. Het vissen was erg taai en de aanbeten voorzichtig. Ik had het idee dat de aanbeten in het voorjaar veel heviger waren.

Vrijdag

Raymond zou vrijdagochtend aankomen dus werd er besloten om de vrijdag op het gemeente stuk van Birresborn te vissen. Absoluut geen straf want het is een heel mooi stuk Kyll, met heel verschillend water. Snelstromende stukken waar meestal wel een vis te vangen is (volgens de Duitsers de 'babykamer' van het water) en heel mooi diepe poelen waar je het langzaam stromende water stukje bij beetje uit kunt kammen in de hoop (verwachting) er een vis te vinden.


Raymond's Cast ....

Raymond was de eerste die een vis zou vangen... Zijn 1e vis op de Kyll.... Geen reus, maar toch vis is vis...


... en Raymond's eerste Kyll-vis..

De hele dag door hebben we op verschillende plekken heerlijk staan werpen en vissen. Genieten van de omgeving en volledig geconcentreerd op de lijn en wachten op aanbeten. Zo wordt vissen bijna meditatie en je kop raakt helemaal leeg.

Ik heb die dag mijn Schukken splitcane hengel uitgeprobeerd. Een heerlijke hengel voor deze visserij. In het begin was nog een beetje huiverig dat de hengel een wat grotere forel niet aan zou kunnen, maar zoals later zou blijken heeft dit 3-tje geen enkel probleem met vis tot zo'n 35 cm. Of ik hem ook voor zwaardere vis in zou zetten..??  Maar nu deed hij zijn werk meer dan goed...


Drill....

De hengel laat je tijdens de drill elke beweging van de vis voelen en heeft heel veel vermogen om de klappen van de vis op te vangen... Smooth....


...and Caught...

En dan en gedoe om zo'n levendige vis weer van de haak te krijgen... ;-)


Nu die haak er nog uit...

Na de middag (en na een lekkere Bratwurst mit Brot) een ander stuk bij Birresborn opgezocht.. In totaal hebben we de vrijdag 12 vissen gevangen... Naast de de vissen op de  nymph, wist ik er toch nog 1 op de droge vlieg te vangen. De eerste van de 3 dit weekend...


Ook op de droge vlieg werd af en toe gevangen...

Maar het leukst vond ik voor mijzelf dat ik mijn eerst Vlagzalm wist te haken... Nou ja... Vlagzalmpje...


Sieger's eerste Vlagzalm (15 cm...)

De vangst van de dag was helemaal op het eind. Nadat we bijna zover waren om te gaan borrelen, wilden we nog even elkaars hengels uitproberen... Raymond stevig aan het smijten met mijn Hardy Glas hengel en ik met zijn Sage...Na de 2e worp dacht ik dat ik ergens aan vast zat... en dat klopte... :-) Na een korte stevige drill kon de "Sieger-Pose" weer ingenomen worden....


Die "Sieger-pose" .... :-)

Eerst dacht ik: "een tak", maar het bleek een heel mooie forel in prachtige kleuren te zijn..


Prachtige herfst forel.....

Verbaasd en al lachend naar het terras gerold, waar we de hele avond heerlijk hebben zitten eten en drinken...

Zaterdag

De zaterdag hebben we het stuk in Gerolstein verkend. Dit stuk wordt door Hans Hermann gepacht en er worden max. 3 tot 5 vergunningen per dag uitgeschreven. Een heerlijk stuk om te vissen waar je dus weinig of geen andere vissers tegenkomt. Dwars door de stad en toch mooi vissen. 's Ochtends op een stuk aan het eind gevist... Mooi rustig water afgewisseld met snelle stroompjes (waar je genoeg nymphen kwijtraakt... ;-) ).. Voor mij was het een heel taaie dag (2 vissen) maar Raymond had niet te klagen.. Hij ving er 7 waaronder heel mooie forellen...


Een aantal mooie forellen... allemaal 30+...

Bas wist zijn eerste van het weekend te vangen. Dus hij was gelukkig ook van de nul af.. Door zijn ongebreidelde enthousiasme en het spartelen van de vis, is er helaas geen foto.... :-( ....


En Bas blijft zoeken naar de goede nymph...

Na veel speur-, zoek- en peuterwerk zag ik op een bepaald moment een mooie vis in een poeltje liggen... Ik besloot deze eens gericht te gaan vangen en alle waterzones af te vissen... Eerst geprobeerd met een droge vlieg... 10-20 keer gooien... Niets... gelukkig laat de splitcane de vlieg zo mooi landen dat er bijna geen verstoring optreedt... Dan een Spider... een paar meter voor de vis stroomopwaarts ingeworpen... ook niets... Dan toch maar weer een nymph... 1 keer.. niets... 2 keer... HANGEN!.. Een mooie drill volgt en mijn grootste voor het weekend is binnen.. 35 cm aan de Schukken... machtig mooie sport...


Tsja 35 cm op de foto val niet mee...

De mooiste vangst van de dag komt op naam van Raymond... Hij had al een mooi tijdje staan peuteren op een poeltje en had al een aanbeet gevoeld.. En na veel proberen was het raak.. Een prachtige vlagzalm van zo'n 35 cm werd geland...


Trots op de foto met de vlagzalm...

En nog even een portretje...


De mooiste vlagzalm van het weekend (35 cm Raymond)

Zondag de laatste visdag...

Alweer mooi weer, tenminste nadat de ochtend mist was weg getrokken en de zon boven de bergen uitkwam. Vandaag een nieuw stuk bij Birresborn uitproberen. Nieuw voor ons, maar ook nieuw in de vergunning. Vorig jaar is er zo'n 300 meter aan toegevoegd en er is nog maar weinig gevist...


Bas en Raymond op een nieuw stuk.. Grote keien en erg lastig

Al met al zijn we hier maar erg kort geweest. Het water was erg diep en er lagen erg grote keien. De waadstok is hier absoluut noodzakelijk en om het stuk verder te verkennen, was waden tot aan het randje van het waadpak noodzakelijk... Toch maar niet dus...

Terus naar het stuk bij het hotel... het werd een lome slome middag... De heerlijke avondjes en de goede verzorging begonnen toch wat aan de energie te knagen en volgens mij hadden de vissen er ook last van...


En gezellig was het ook.. (Rechts onder Sieger en Rolf Renell)

Het vissen bleef ook de rest van de dag niet makkelijk. Raymond ving er 's morgens 2 en ik over de hele dag 8, waaronder mijn grootste vlagzalm van zo'n 22 cm... Wel leuk...


Vlagzalm ... (Sieger 22 cm)

Gelukkig heb ik ook nog een weekend record op mijn naam kunnen schrijven... De 3e soort van het weekend (een Elrits) en gelijk de kleinste vis... :-)


En de kleinste van het weekend... Een Elrits....

Zo kwam ook aan deze visdag weer een eind en lieten we ons weer heerlijk verwennen.... Heerlijk en smakelijk gegeten, maar dan blijkt dat als je zo gaat zitten de vermoeidheid behoorlijk toeslaat.... Als een stel oude mannen liggen we al om half negen op bed.... Pfff best vermoeiend zo'n weekend... ;-)

We hebben al met al een heerlijk weekend gehad. Ik (we) hebben een vaste stek in Duitsland gevonden waar het heel goed toeven is en van waaruit je de mooiste stukken Kyll kunt bereiken... De volgende keer speelt alweer door mijn hoofd en ik kan niet afwachten om weer op pad te gaan met 2 heerlijke gasten en naar een bijzonder stukje wereld.

Tot slot...

Ik heb (buiten Mike van Hooked on the Fly) zelden mensen meegemaakt die zo gepassioneerd over hun beroep kunnen vertellen en je in de kennis laten delen als Rolf Renell. En dat terwijl het zijn broodwinning is. Rolf heeft (naast een vliegvisshop) een vliegvisschool met als uitvalsbasis de Kleine Villa am Turm . Met veel enthousiasme maakt hij ons wegwijs en wijst ons mooie plekjes op de kaart. Neemt zijn vliegendoos met je door en geeft tips en trucs... Prachtig.. Als je ooit een cursus op stromend water wilt volgen of je zoekt iemand om je een dag te begeleiden op het viswater in de Eifel, kan ik je aanraden om eens contact op te nemen met Rolf... Gegarandeerd dat je veel leert...





NB Als je de foto's in een groter formaat wilt bekijken, klik dan op deze link  http://tight-loops.nl/?p=342  ... dan kom je in het artikel op mijn Blog....


Sieger