Geen Windes, wel Baarzen!!

Started by Troutbuster, June 28, 2013, 08:47:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Broeders!!

Gisterenavond samen met vismaatje Christof weer eens een sessie op Tholen gedaan
Uiteraard met als doel, Winde en de omstandigheden waren perfect
Zacht westen windje en een graad of 16.
De #3'tjes opgetuigd en de dijk over
Bij het water aangekomen zag het spatzuivere heldere water, er akelig "leeg" uit!!
Tot......

Op een meter of 40 uit de kant de waterspiegel bruut openbrak en dikke ruggen spetterend zichtbaar waren!!!

Baars....???

Prompt haakte Christof op een meter of 15 uit de kant een hele dikke Baars die na heftig kopschudden helaas loste!!
Na nog een paar lange worpen beslisten we, "we gaan erin Chris" zei ik

Het water daar op onze stek is tot op zeker 30 meter uit de kant goed bewaadbaar
De vreetorgie van (vermoedelijk) Baars ging, zei het met tussenpozen van rust, gewoon door en we konden deze azende vissen nu wel aanwerpen!
Omdat we nog steeds niet echt wisten wat er nou zo gulzig aasde, knoopte Chris een droge vlieg aan de tip, en ik een natte Red Tag (Jawel!!)
De eerst volgende rauspartij kwam binnen werpbereik en mijn natte Red Tag landde er precies midden in.....strip....strip.... Hangen!!!
Een dikke Baars van ca  30 cm gaf lekker partij op m'n #3'tje!!
Dus toch.......
Ik had mijn natte vliegendoos in de tas die aan de kant stond dus....
Ik moest nodig de blaas legen dus naar de kant, en gelijk de set up veranderd!

Bloody Butchers!!!



Een "dodelijk" team van Baarsverleiders "Pur Sang" werden aan de leader geknoopt en hup terug het water in want de Baarzen gaven nog steeds "Acte de Presance"!!

Toen de Butchers lekker water namen en langzaam afzonken, kon het feest beginnen en jaaaaaa..... ze moesten de Butchers hoor!!
Volgers, boeggolven maar aanbeten..... uiteindelijk wel een paar mooie baarzen weten te snaaien van 30 cm + en zelfs een kleine winde van amper 15 cm vergreep zich aan de punt vlieg (Kamasan B175 #10 !!)

de Baarzen gingen steevast voor de kleinere Butchers (aasnijd!!)

Na later in de avond op een andere stek nog wat klein spul en een volger met een erg grote bek (ik kon de witte driehoek, met daarachter een lange donkere schaduw goed zien, ...snoek of snoekbaars???) bleven verdere aanbeten uit.

Toch weer een mooi avondje op een topwater in onze "achtertuin"

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit72



Dat klinkt weer als een feest Jan! Mooi zulke baarzen, hier zie ik ze alleen erg klein.
Zo'n team bloody butchers zou ik ook eens moeten proberen, heb er nog nooit mee gevist.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Troutbuster

Natte vliegen in een Team, werk altijd erg goed Gerrit!
Niet alleen op Baars trouwens, maar op Forel is het ook fantastisch!!

Voor de Baars gebruik ik een team met hetzelfde patroon, alleen van groot naar klein, puur om aasnijd te creeren!

Voor Forel is het vaak goed om 3 verschillende patronen te gebruiken van dezelfde grootte

Wat wel belangrijk is als je met een team natte vliegen vist is het patroon en de positie!

Full Dressed Wets zinken langzamer dan spaarzaamgebonden natte vliegen!

De volgorde van vliegen laat zich dus raden!!

Spaarzaam gebonden natte vliegen zoals Spider patronen, op de punt

Winged Wets zoals Butchers, Wickhams Fancy, Invicta en March Brown aan de middendropper

Hackled Wets zoals Kate McKlaren, Bibio's en Hoppers aan de topdropper

De tussenafstand van de vliegen is ook erg belangrijk met deze visserij!
Voor Forel hanteer is steevast een tussenruimte van 75 tot 100 cm, niet meer en zeker niet minder!!

Het binnenvissen is ook een belangrijk punt om ff bij stil te staan!!
Niet aggressief binnenstrippen!!!
De vliegen langzaam af laten zinken en contact houden oftewel zeer langzaam binnen strippen (meer plukken! ;)) middels 8'tjes draaien
een meter of 8 voor de kant, de hengel gecontroleerd liften (vaak een aanbeet van een volger!!) en weer inwerpen
Het mooiste is een kabbel op de werphand, dan strekken de vliegen zich het mooist en gaat het team nagenoeg nooit in de knoop!
Een Indicator (Yarn van bv Lightning Strike) 1,5 meter boven de hoogste vlieg, (of bij de punt van de vliegenlijn) kan uitkomst bieden om de aanbeten te detecteren (bij wat ruigere omstandigheden), de Yarn draai je makkelijk door de hengelogen dus dat is geen belemmering!

Probeer het eens!! eenmaal succes, voor het leven verslingerd aan het vissen met Classis Wets!!

Succes en laat het maar eens horen!!

Jan
"Petri Heil"


Gerrit72


Jan, dat ga ik zeker proberen! Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb er geen ervaring mee en zal zeker m'n voordeel doen met jouw tips, Thanx!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

mooie visserij,baars is en blijft een supersportvis,zeker als ze wat groter zijn.

bij mij zijn ze gemiddeld  rond de 20 cm,maar af en toe een rond de 35 cm,das mooi werk op licht materiaal!