Nachtvliegvissen.

Started by Freek, May 31, 2012, 15:08:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Nummer 1 een alvertje
Nummer 2 een roofbleitje

HappyFisherman

Mee eens :) Lieten de schubben van die bovenste makkelijk los?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Freek

ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet op heb gelet, ik heb een fotootje gemaakt en direct weer teruggegooid, voor zover ik weet lieten er niet veel schubben los anders was dat me wel opgevallen. bedankt in ieder geval!:)

sjoerd

Het zijn geen roofbleitjes maar kleine windes die je hebt gevangen Freek, Kijk maar naar de kleine bek van het visje, zeker geen roofblei.
sjoerd

Gert

Quote from: Freek on August 28, 2012, 22:07:18
en direct weer teruggegooid  ::ban::

Je bedoelt natuurlijk "teruggezet ::goodjob::"

Voor een volgende keer: als je er niet zeker van bent wat voor vis het is, zorg dan dat de vinnen "rechtop staan", want dat maakt het wat makkelijker om vast te stellen wat het is.

Groet,
Gert

Freek

Quote from: Gert on August 28, 2012, 22:29:16
Je bedoelt natuurlijk "teruggezet ::goodjob::"

Voor een volgende keer: als je er niet zeker van bent wat voor vis het is, zorg dan dat de vinnen "rechtop staan", want dat maakt het wat makkelijker om vast te stellen wat het is.

Groet,
Gert

ik haalde denk ik de 30m wel toen ik hem terug gooide!!!

... nee hor heb hem inderdaad netjes terug gezet inderdaad, maar ik zal de volgende keer (ik hoop morgen avond even) wel een foto maken met de vinnen rechtop. :)

Franky Boy

Nummer 1 heeft een duidelijk zichtbare zijlijn die ook een beetje naar onderen loopt, zoals bij de alver het geval is.
Dit een foto van een alvertje (Wikipedia):

(Als het lukt om de URL te kopiƫren)

sjoerd

De eerste zou idd een alvertje kunnen zijn Franky, bij nader inzien, maar de tweede is echt een winde en geen roofbleitje.
Soms is het lastig om het te zien bij een niet al te duidelijke foto.
gr Sjoerd

Marnix

Kleine Roofbleitjes zijn duidelijk te herkennen aan de bek. Vaak zijn ze ook langer en dunner.

Franky Boy

Hoi Sjoerd,
Bij de tweede twijfel ik nog.
De anaalvin is bij het tweede visje behoorlijk puntig en vrij diep ingesneden. Dat zou toch meer een kenmerk van de roofblei moeten zijn. Staartvin is ook naar verhouding groot en diep ingesneden. Ook niet bepaald een kenmerk van de winde.
Maar het is - zoals je zegt - aan zulke foto's vaak moeilijk te zien.
Er worden de laatste jaren in onze rivieren gelukkig ook veel windebroedjes en veel kleine windes gesignaleerd. Het leek er een paar jaar sterk op of alleen de roofblei zich in de rivieren nog met succes voortplantte (massa's kleine roofbleitjes) ten koste van de winde. Maar dat bleek na een paar jaar gelukkig toch niet het geval te zijn.
Nu mag de voortplanting van de exotische riviergrondels (Kessler, zwartbek enz.) wat mij betreft wat minder...  ::hulp::  ::ban::

HappyFisherman

Bij die onderste had ik ook direct het gevoel dat het een winde is, maar die staart past er gewoon niet bij.
Vliegvissen is bevlogen vissen...