Is er nog gevist vandaag?

Started by Willem, November 30, 2013, 22:09:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

gijsie20

Vandaag nog een dagje bij onze Oosterburen doorgebracht. Na een moeizame start met een paar kleine forelletjes uiteindelijk een prachtige dag gehad met mooie formaat forellen 30/40CM en een nieuw PR. Hij zal zo'n 45CM geweest zijn als ik het langs mn hengel nameet  8)
Aantal plaatjes van vandaag:



Hilco de Visser

Quote from: GJ on October 10, 2014, 13:27:01
Heb net 2 uur staan vissen zonder iets te vangen...

Je schrijft "1 meter 10/100". die heb ik. Knoop je die letterlijk aan je vliegenlijn of gebruik je eerst nog een leader? Toen ik mijn hengel kocht werd mij op het hart gedrukt altijd de leader te gebruiken en daaraan een tippet. Dus ik vis bijna zoals je schrijft meer dan eerst een 7,5ft gevlochten leader en dat 10 of 12/100 tippet. Met iets dat lijkt wat er op jouw foto staat.

Tnx,
Gert-Jan


ja ik heb een braided loop aan het einde van de vliegenlijn,  een lusje   ik knoop een lusje aan de meter 10/100 en dan lus in lus aan de vliegenlijn.


leader gebruik ik nooit.  hoogstens 1 meter 14/100 met daaraan meter 10 /100 geknoopt.


Slechtvalk


Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

GJ

Quote from: Hilco de Visser on October 10, 2014, 22:27:09
ja ik heb een braided loop aan het einde van de vliegenlijn,  een lusje   ik knoop een lusje aan de meter 10/100 en dan lus in lus aan de vliegenlijn.
leader gebruik ik nooit.  hoogstens 1 meter 14/100 met daaraan meter 10 /100 geknoopt.

Dank! Ik ga aan alles twijfelen :) Stom is dat, want ik weet best dat het niet aan mijn hengel of mijn tippet ligt. Ik moet alles gewoon weer opnieuw leren. Een week of 2 geleden ving ik een paar visjes achter elkaar op een nimpf. Vorige week ving ik ze op een andere plaats op een droog vliegje (spectaculair en heel leuk trouwens).
Ik moet denk ik meer op zoek. Gisteren ben ik op 2 plekken, dicht bij elkaar, blijven hangen. Daar zat gewoon geen vis. In plaats van dat te accepteren ga ik lopen klooien met vliegjes, met de diepte waarop ik vis, van alles. En de put waar ik vis is misschien niet ideaal. Op sommige plaatsten is hij een meter uit de kant al 4 meter diep. Het diepste punt is het rond de 30 meter. Ik viste hier altijd in de zomer met een feeder hengel op de ondiepere stukken. Op zoek naar een nieuw ondiep watertje dus.

merijn1982

Gj, probeer signalen van vis te zien. Kringen op het water of neem de tijd om even goed in het water te kijken of je vis ziet. Een polaroid zonnebril helpt je hier enorm bij en die zijn er al voor een paar tientjes. Is de investering zeker waard!
Tight lines!!

sjoerd

Quote from: Hilco de Visser on October 10, 2014, 22:27:09

.


leader gebruik ik nooit.  hoogstens 1 meter 14/100 met daaraan meter 10 /100 geknoopt.

Dan heb je toch een (eigengemaakte) leader Hilco :) :) :)

Maar om nu slechts een meter lijn direct aan de vliegenlijn te adviseren voor beginners, nou nee dat mag wel wat langer hoor.


FSCHAMP

 ::agree:: 

Ik vis met een zelf gemaakte leader voor het vissen met de droge vlieg van minstens 2,4 meter (de volledige lengte van een 8 ft hengel) of een gevlochten leader van 160 cm verlengd met een tippet van zeker 80 cm en als het moeilijk gaat op stromend water ga ik zelfs naar 3,5 meter of langer. 

Voor het vissen met nimfen of streamers gebruik ik altijd een leader van 3 tot 6 meter afhankelijk van het water. Trouwens als ik French nymph op rivier dan gebruik ik een camou leader van hends van 4,5 m verlengd met een tippet van zeker nog 1 m of langer afhankelijk van de diepte van het water.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gert

#1133
Ja, ik ben het ook met Sjoerd eens. De visserij die Hilco beschrijft kun je makkelijk ook doen met een "echte" tapse leader van ruim 2 meter en daaraan een tippet van 50-100 cm. Is voor een beginnend vliegvisser beter om mee te leren werpen (strekt beter), en op ondiep, niet of nauwelijks stromend water komt je nimfje toch wel op diepte.
Als je de leader niet invet zal die ook wel een beetje mee willen zinken. En voordeel is dat je ook makkelijker kan switchen tussen droog en nimf.
Alleen tippet van 1 dikte rechtstreeks aan je vliegenlijn is bedoeld om te zorgen dat de nimf sneller op diepte komt. Het strekken gebeurt dan niet zo zeer bij de worp maar bij het afzinken en vervolgens binnenstrippen.

Groet,
Gert

pepertje

mooie vissen gijsie20.

waar ben je geweest?
vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

GJ

Quote from: merijn1982 on October 11, 2014, 08:32:20
Gj, probeer signalen van vis te zien. Kringen op het water of neem de tijd om even goed in het water te kijken of je vis ziet. Een polaroid zonnebril helpt je hier enorm bij en die zijn er al voor een paar tientjes. Is de investering zeker waard!
Kringen, bellen, ik zie ze allemaal wel. Ik heb een polaroid bril maar da's echt een zonnebril. Ik denk dat ik maar eens iets voor het vissen ga kopen.
Ik heb meestal zo'n 1.5 meter tippet aan mijn leader. Nylon als ik droog vis en fluorcarbon als het moet zinken. Gisteren had ik ruim 2 meter aan mijn leader zitten omdat ik dieper wilde vissen. Misschien zie ik gewoon niet dat er iets op mijn vliegje komt.
Een week of 2 geleden ving ik opeens vis op een droge vlieg. De eerste paar keer sloeg ik steeds mis. Uiteindelijk had ik door hoe ik ze kon vangen, ik moest sneller reageren als ze mijn vlieg pakte. Als dat onder het water net zo gebeurt dan zie ik dat niet. En ik vraag me af of ik dat met mijn #5 lijn wel ga zien als er een klein visje even snel in mijn vliegje hapt. Mijn eerste visjes ving ik op een nymfje op 10/100 nylon tippet met een beetverklikkertje. Daarna een paar op een droge vlieg maar nu is het opeens weer voorbij. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt, ben alleen een beetje ongeduldig nu :)
Net even met mijn dochter naar paardrijden geweest. Terwijl zij les had ben ik even langs de maas gaan wandelen of ik mooie stekken kon vinden. En zo ben ik de hele dag aan het loeren waar ik vis kan vangen. Het vliegvissen heeft me echt te pakken :) Leuk!

merijn1982

Ok.. een polaroid ia een polaroid dus die volstaat prima die je hebt. Het is idd lastig om soms de aanbeten op te merken. Zeler als je dieper vist. Wat kan is je uiteinde van je leader goed in de gaten houden. Schiet deze ineens onder o.i.d. is dat vaal beet. Het is wel iets wat je moet leren herkennen. Maar dat komt vanzelf. En anders idd een beetverklikker gebruiken. In sommige gevallen kan je de aanbeet ook voelen in de vorm van een klein rukje aan je lijn. Door het te doen krikg je hier vanzelf hamdigheid mee en zal je merken dat meer beet hebt!
Tight lines!!

merijn1982

Vanmiddag maar weer eens naar de haven gegaan om te kijken of er al vis zit. Het was niet wild maar kreeg wel hier en daar een aaneet en pakte wen paar leuke vissen voor aan de #2 uiteraard moest een snoekje me leader doorbijten en me nimfloos achterlaten.... vervolgens begon de regen dus het mooi zo





Tight lines!!

Joost S.


wouter veuger

Goed bezig Zlatan!

Uhm Joost natuurlijk ;D

merijn1982

Mooie snoek en gelijk een mooie!!
Tight lines!!

harlin

Quote from: Joost S. on October 11, 2014, 16:48:08
Eindelijk snoek!

[/URL]


;-)
Zo te zien hoort die foto hier niet thuis,
aan het materiaal te zien dan.

Had er nu een vlieghengel en wat streamers in een doos op gestaan was dat een ander verhaal.  :-X
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

FSCHAMP

 ::agree::

Harlin ik geef je volledig gelijk. Als ik de foto zie, zie ik ook alleen maar kunstaas en werphengels ipv vliegvismateriaal  >:(
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

HappyFisherman

Er staat een smily onder Harry, dan is het allemaal niet zo serieus bedoelt zodat we Joost niet voor Zlatan aanzien...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Beetje ongelukkig standpunt van de cameraman... de vliegenlat ligt natuurlijk voor zijn voeten, net uit het zicht.... Pfffff.....  ::)


Sieger

HappyFisherman

Maar dat is dan wel een hengel van een maandsalaris van Joost/Zlatan...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

pepertje

Misschien straks, op weg naar de Kyll ;D
vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

merijn1982

Haha.. ik denk die joost lijkt er gewoon op. Maar kwam m nu overal op facebook tegem van zlatan ;D
Tight lines!!

Hilco de Visser

hahahaha  het was een "groene hengel foto "

Gert

Ik heb gisteren aan het eind van de middag en begin van de avond gevist - het was hier pas na 16:00 uur droog.
Aanvankelijk helemaal niks kunnen spotten, en een stukje verderop stond iemand te snoeken, dus daar ben ik voorbij gefietst. Later kwam hij naar me toe en zei: als je voorns wil vangen moet je daar zijn (waar hij dus stond).
Echt een gekkenhuis!
Ik ga vanmiddag weer en mocht het er weer zo aan toe gaan zal ik een filmpje maken.

Groet,
Gert